2m Repeter, väldig tyst?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
DragonBl
Inlägg: 25
Blev medlem: 10 november 2018, 09:14:52

2m Repeter, väldig tyst?

Inlägg av DragonBl »

Jag har noterat att det är extremt tyst på 2m repetrarna i Skåne, är det någon som vet varför? För några år sedan kunde man alltid hitta någon att prata med men ny är det knäpptyst av någon anledning. Är det något särskilt som har hänt?
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6931
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: 2m Repeter, väldig tyst?

Inlägg av Marta »

Ja, det är det. Mobiltelefoni och Internet!
Användarvisningsbild
RD
Inlägg: 110
Blev medlem: 3 mars 2005, 16:39:39
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: 2m Repeter, väldig tyst?

Inlägg av RD »

Det som hänt är först D-star som påbörjade övergången till digitalt och sen DMR, med anslutning till Brandmeister-nätverket, som tagit över en stor del av den analoga repeatertrafiken.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18365
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: 2m Repeter, väldig tyst?

Inlägg av 4kTRB »

Där jag bor når jag ganska många repeterar och det är alltid någon i etern, olika årstider och tider på dygnet påverkar.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6931
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: 2m Repeter, väldig tyst?

Inlägg av Marta »

Här kring Landskronatrakten är 2m jättetyst. 70cm maler hela tidem med det där dj**la digitala bräkandet.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5757
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: 2m Repeter, väldig tyst?

Inlägg av hcb »

Jag lyssnar då och då och kan också konstatera att Lund/Malmö (och även Köpenhamn) är rätt tysta. Nu ligger mitt intresse mer åt konstruktion och lyssning på KV, så i det stora hela gör det mig inget.
vaxfan
Inlägg: 850
Blev medlem: 6 juli 2011, 23:19:14
Ort: Stugun, Jämtland

Re: 2m Repeter, väldig tyst?

Inlägg av vaxfan »

Den enda ort med repeater som jag kan nå är Östersund.
Där har det varit ganska tyst de gånger få jag har lyssnat.
Får nog ta och sätta upp en radio som bevakar den bättre. :humm:
DragonBl
Inlägg: 25
Blev medlem: 10 november 2018, 09:14:52

Re: 2m Repeter, väldig tyst?

Inlägg av DragonBl »

Är det DMR eller D*Star som alla har börjat att använda? Jag har läst en hel del om det sistnämnda, men det verkar kanske inte längre vara det senaste?

Kanske är det detta som har fått folk att bli lite skyggare den senaste tiden... http://www.ssa.se/fylleri-samtal-pa-2-meter/
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32547
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: 2m Repeter, väldig tyst?

Inlägg av säter »

Har i veckan fått flera samtal från uppretade radioamatörer som reagerar starkt över att det finns radioamatörer som kör radio i Skåne över 2 meters repitrarna i onyktert skick. Detta är inte acceptabelt.
Är det förbjudet att vara onykter när det gäller amatörradio?
haben12
Inlägg: 67
Blev medlem: 7 april 2017, 13:04:50

Re: 2m Repeter, väldig tyst?

Inlägg av haben12 »

Vet inte riktigt, men det finns nog en värdegrund som amatörerna förbundit sig att följa.
Användarvisningsbild
Biker
Inlägg: 6114
Blev medlem: 23 november 2005, 04:51:36

Re: 2m Repeter, väldig tyst?

Inlägg av Biker »

Ett tag var det jävla röj på Göteborgs repeatern (en VHF och en UHF som är bryggade så man kan köran mellan 2m,mellan 70 eller crossband.
Tror PTS hade koll hur väl amatörerna använder sina frekvenser...läckt ut info - snackas ju ev om att 70cm skall naggas i kanten för annat.

Annars är det fan tvärdött och gästande amatörer som vill ha ett QSO dissas av sömniga farbröder med kommentar som nästan är i klass med "Öh - måste vaxa katten nu"
TommyGBG
Inlägg: 107
Blev medlem: 28 november 2009, 23:06:28

Re: 2m Repeter, väldig tyst?

Inlägg av TommyGBG »

säter skrev:
Har i veckan fått flera samtal från uppretade radioamatörer som reagerar starkt över att det finns radioamatörer som kör radio i Skåne över 2 meters repitrarna i onyktert skick. Detta är inte acceptabelt.
Är det förbjudet att vara onykter när det gäller amatörradio?
Nej.

Sen får vi komma ihåg att vi faktiskt inte vet huruvida fylleri i etern faktiskt har förekommit i detta fall.
Kan tex röra sig om talfel, lättare retardation, downs eller kanske rent av stroke bara för att nämna några.

Vi får förmoda att det är skånska som mestadels talas på den skånska repeatern och för en icke infödd kan det
vara svårt att förstå och lätt misstas för fylla.

SSA är en intresseorganisation, inte lagstiftare. Hade missat att organisationen tagits över av nykterhetsrörelsen.
I detta fallet är det nog så att någon enskild individ inom SSA tagit sig för mycket luft under vingarna.
Hobbyn tycks ju locka till sig en del speciella karaktärer.

Som amatör tycker jag bara det är kul att etern används sålänge folk följer trafikreglerna. Fylla eller ej.
Om det är en berusning som krävs för att vissa skall våga köra så får det väl vara så.
Varje lyssnare har ju faktiskt själv möjligheten att stänga av eller ratta in annan frekvens.


Är själv nykter sedan många år men har inget emot att andra kanske vill supa sig tillbaka till stenåldern någon gång då och då.
Kan till och med tänka mig prata radio med en tankad Hedenhös.
Användarvisningsbild
Biker
Inlägg: 6114
Blev medlem: 23 november 2005, 04:51:36

Re: 2m Repeter, väldig tyst?

Inlägg av Biker »

Dryckjom heter modulationsvätska på radiospråk
TommyGBG
Inlägg: 107
Blev medlem: 28 november 2009, 23:06:28

Re: 2m Repeter, väldig tyst?

Inlägg av TommyGBG »

Sen som redan sagts i tråden så kan din möjlighet att höra repeatern bero på konditioner och tex din egen antenns placering.
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Re: 2m Repeter, väldig tyst?

Inlägg av Tekko »

Det är väl bara radioamatörerna som fortfarande kör analogt, eller ?
Skriv svar