CDI system kondensator urladdning.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
l2t
Inlägg: 2135
Blev medlem: 14 september 2010, 22:14:53
Ort: Skåne/Lund

CDI system kondensator urladdning.

Inlägg av l2t »

I annan tråd här så håller jag på med mitt högeffekt CDI system.

Jag har dock upptäckt att Tändspolen blir onödigt varm. Har inte kommmit på varför förrän
nyligen.

Efter mailkontakt med tillverkaren av tänspolen så ska just den spolen jag använder fungera utmärkt med den effekten
och primärspänningen som mitt system ger.

Normalt sett så används kopplingen enligt bild 1 där kondensatorn laddas genom tänsdpolens primärlindning, och
det fungerar vid mindre effekter utan problem. Eftersom hela uppladdningseffekten av kondensatorn går genom
tändspolens primärlindning så blir spolen alldeles för varm i mitt tycke i alla fall.

Jag har funderat på om man inte skulle kunna göra enligt bild 2 istället?
Då är det bara urladdningseffekten av kondensatorn som går igenom spolen och inte uppladdningen.
Man kanske även vinner lite uppladdningseffektivitet då primärlindningen inte ligger ivägen.

Har inte testat enligt bild 2 ännu men det borde fungera ju?
20181104_184720.jpg
20181104_184835.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Janson1
Inlägg: 1352
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: CDI system kondensator urladdning.

Inlägg av Janson1 »

Nu är jag tveksam till om första kopplingen är ett problem men koppling 2 borde funka om tyristorn är av GTO- type (Gate Turn Off) eller varför inte en vanlig transistor där typ BU 508 eller liknande? Ett fenomen jag märkte när jag byggde dom här systemen på 90 talet var att för stor kondensator gav väldigt kraftig gnista men dåliga högvarvsegenskaper. Jag har för mig att rätt kondensator var mycket mindre än vad jag tänkte från början, om jag minns rätt så var det runt 0,22 uF...
Skriv svar