kontaktstycken..hur svårt kan det vara?..

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
dude
Inlägg: 142
Blev medlem: 6 juli 2007, 17:39:33
Ort: Umeå

kontaktstycken..hur svårt kan det vara?..

Inlägg av dude »

Hej,

Funderar på att testa sälja ett par egentillverkade kretskort och håller på med slutgiltiga designen nu(beräknar sälja typ 50-200 stycken kretskort per år kanske).

Jag behöver tips kring val kring kontakstycket mellan kretskortet och kablaget till kringutrustningen (wire to board connector).
Jag funderade på att använda denna(16pol):
https://se.rs-online.com/web/p/pcb-term ... s/1703768/
och denna(5 pol):
https://se.rs-online.com/web/p/pcb-term ... s/1703756/

Jag har köpt ett sample och de känns väldigt trevliga. men finns några sakers som får mig att tveka på att använda dessa:
först och främst priset(30 kr och 76 kr om jag köper par hundra) tyckte det kändes lite dyrt.. och så har jag aldrig använt denna "SKEDD technology" innan.
(video för att se hur denna teknik fungerar https://www.mouser.se/new/phoenix-conta ... onnectors/ )

Så min fråga är väl följande:
Vad tror ni om komponenten som jag länkade till? har ni använt "SKEDD technology". funkade det bra?
Har ni något bättre alternativ? (gärna ytmonterat då allt annat på kretskortet är ytmonterat och jag inte behöver använda wave soldering vid tillverkningen annars. borde väl spara lite tillverkningskostnad (?)).

lite om behovet:

kontaktstycke/eller kombination av kontaktstycken som löser detta:
cirka 20 postioner med wire storlek 0,34mm2 till 075mm2
2 postioner med wire storlek 1,5mm2

applikation har en del vibrationer.
tacksam för alla eventuella tips.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: kontaktstycken..hur svårt kan det vara?..

Inlägg av tecno »

De där kräver ju hål plätering = dyra är de också.

Varför inte löda in kontaktdon då du ändå har hål pläterat?
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: kontaktstycken..hur svårt kan det vara?..

Inlägg av Klas-Kenny »

Är tanken att kunden själv ska koppla in kablage i plinten, eller ska det monteras vid produktion av "dig"? Tycker det känns som otroligt mycket pengar för så enkla kontaktdon i alla fall..

Hålmonterat kostar en liten slant extra (selektivlödning snarare än våglödning, sannolikt), men i förhållande till så dyra kontaktdon är det nog försumbart...
dude
Inlägg: 142
Blev medlem: 6 juli 2007, 17:39:33
Ort: Umeå

Re: kontaktstycken..hur svårt kan det vara?..

Inlägg av dude »

Tack för feedbacken.
Nä, tanken är väl att de ska monteras av mig och inte av kunden.
Så cage clamp eller vad det heter kanske är helt fel av mig egentligen..
Bästa hade väl varit något man kunde få uplacerat av pick and place maskinen tänker jag.

vad hade ni kört på för något för en liknande applikation?
Senast redigerad av dude 4 november 2018, 15:10:13, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: kontaktstycken..hur svårt kan det vara?..

Inlägg av arvidb »

Kontaktering av kablage blir snabbt en stor del av kostnaden för en sån här sak. Försök hitta ett kontaktdon som du kan köpa färdigkontakterat kablage till, så långt det går, är mitt tips.
dude
Inlägg: 142
Blev medlem: 6 juli 2007, 17:39:33
Ort: Umeå

Re: kontaktstycken..hur svårt kan det vara?..

Inlägg av dude »

jaha, finns det för wire to board connectors med färdigkontakterat kablage? hade jag ingen aning om.
vilka kan tänkas ha sådana? digikey eller nått?
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: kontaktstycken..hur svårt kan det vara?..

Inlägg av Klas-Kenny »

Har du ändå så hyggliga volymer som något hundratal om året är nog det vettigaste med färdigkontakterat kablage att bara koppla in på ett mötande don på kortet.

Och med de volymerna kan du säkerligen köpa ett custom kablage från någon tillverkare, brukar inte bli farligt dyrt om man kan köpa i batcher på några hundra i alla fall.
Googla lite på kablagetillverkare...
dude
Inlägg: 142
Blev medlem: 6 juli 2007, 17:39:33
Ort: Umeå

Re: kontaktstycken..hur svårt kan det vara?..

Inlägg av dude »

Jaha, ni menar att få något specialbeställt?
jag trodde ni menade att det fanns något kontakstycke med färdiga kablar som man kunde kapa ned till rätt längd (på den andra sidan där kablarna mot de externa komponenterna sitter).
För det hade varit jäkligt trevligt i så fall.
Men om man beställer något specialbeställt måste man ju ändå välja ett kontastycke iallafall.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: kontaktstycken..hur svårt kan det vara?..

Inlägg av mrfrenzy »

Här kan du få fram exempel på specialbeställda kablar

http://dirtypcbs.com/store/cables
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: kontaktstycken..hur svårt kan det vara?..

Inlägg av Klas-Kenny »

dude skrev:Men om man beställer något specialbeställt måste man ju ändå välja ett kontastycke iallafall.
Jo, såklart. Men det påverkar ju lite vad för kontaktdon som är lämpligt. Då vill man ha något som är enkelt för en maskin att montera, inte en människa. Snabbkopplingar och annat är ju helt ointressant då, bättre med crimpstift.
Jag har själv ingen specifik modell att rekommendera, men med det i åtanke kan du ju gå in på tex. Digikey och göra en ny sökning, se om du hittar något du gillar.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11072
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: kontaktstycken..hur svårt kan det vara?..

Inlägg av prototypen »

De va dyre de däringa plintarna.

Jag kör i många fall med WAGO 236, finns i olika färger och är byggbar.
Kostar under 2 kronor per pol och man sätter bara dit så många som behövs.
Klarar från hårstrå upp till 2,5 mm2.
2 stift ner i kortet gör att det sitter väldigt stadigt.
På mitt kort är orange plus, mörkgrå minus och den gröna utgång 1, förenklar inkopplingen
P1060502.JPG
Protte
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
dude
Inlägg: 142
Blev medlem: 6 juli 2007, 17:39:33
Ort: Umeå

Re: kontaktstycken..hur svårt kan det vara?..

Inlägg av dude »

tack för tipsen!
några frågor/funderingar:
jag håller med om att det terminal blocket jag länkade till är dyrt.
men samtidigt kan inte de andra förslagen bli det med om man räknar med krinkostnader?

exempelvis på det sista förslaget med WAGO 236 måste jag ju ha en till process (selektivlödning sa ni).
är det inte lätt att den äter upp skillnaden mellan mitt orginalförslag(phoenix) och WAGO 236?:
om vi räknar på att jag använder 16 pol phoenix kontaktstycket mot att jag kör på WAGO 236:
phoenix 16 poler=76kr
WAGO 236: 3*16=48kr

76-48=28kr.
så då får det inte kosta mer än 28 kr per kort att någon står o löder 16 stycken WAGO 236 för hand(selektivlödning är vanlig handlödning antar jag).

på liknande sätt så måste de andra förslagen innebära att man får specialtillverkade kablage istället för att man bara kapar för hand och sätter in i cage clampen på terminal blocket.
eller tänker jag fel?
svårt att räkna på detta..
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: kontaktstycken..hur svårt kan det vara?..

Inlägg av Klas-Kenny »

selektivlödning är vanlig handlödning antar jag
Nej, inte alls. Selektivlödning görs av en maskin. Googla på saken, ganska häftigt faktiskt. :)

Annars handlöder man ju för den delen dessa för under 28kr styck om det är så. En svensk arbetare kostar kanske 300:-/h, då har denne över fem minuter på sig att löda dessa 16 lödpunkter, det är inga problem alls. Skulle sen någon kines göra det istället, ja då kostar det väl en tiondel eller något.

Sen får du ju jämföra arbetstiden att peta i sladdar manuellt jämfört med vad det kostar att få kablage tillverkat.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: kontaktstycken..hur svårt kan det vara?..

Inlägg av arvidb »

dude skrev:jaha, finns det för wire to board connectors med färdigkontakterat kablage? hade jag ingen aning om.
vilka kan tänkas ha sådana? digikey eller nått?
Ja Molex har en del färdigcrimpat (kanske andra tillverkare också?):
https://www.mouser.se/new/molex/molex-p ... ped-leads/

Nu vet jag inte hur bra detta passar ditt användningsområde dock, och det är ju bara ena sidan (om man inte kan använda samma kontaktelement i båda ändarna). Det är mycket möjligt att specialtillverkat blir billigare, men kolla lite priser först för det kan bli ganska dyrt om det inte är "enkla" don (t.ex. om du ska ha don med olika stiftstorlek & kabelarea i samma don).

Ett företag som jag jobbade på för en massa år sedan behövde signalledare plus ganska rejäla strömförsörjningsledare i samma kabel, med något slags DSUB-don i ändarna. De kablarna gick på över 1000:-/st (edit: i batcher om 100 st), och då var det ändå billigare än att lägga tid på att löda dem själva.
Senast redigerad av arvidb 4 november 2018, 21:36:14, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11072
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: kontaktstycken..hur svårt kan det vara?..

Inlägg av prototypen »

Måste tråden vara löstagbar?

Jag beställer kapad tråd med en påklämd crimpad mokajäng med en hulling på så jag bara stoppar o ett hål och sedan våglöder jag.
Hullingen gör att tråden inte ramlar ur när man hanterar kortet fram till maskin.
Kortet på bilden har 10 trådar och utan hulling så är det omöjligt att alla sitter kvar.
P1060503.JPG
Protte
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar