Hur mycket bör man ta betalt som konstruktör?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
rysshack.se
EF Sponsor
Inlägg: 1151
Blev medlem: 11 februari 2009, 21:11:28
Ort: Stockholm

Re: Hur mycket bör man ta betalt som konstruktör?

Inlägg av rysshack.se »

Sveriges ingenjörer har ett räkneexempel på sin hemsida. Antar att du är ingenjör.
Kolla länken
https://www.sverigesingenjorer.se/medle ... statistik/

Prisbild varierar också något på var du är i landet.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18279
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Hur mycket bör man ta betalt som konstruktör?

Inlägg av 4kTRB »

Det finns många gymnasieingenjörer också.
Användarvisningsbild
rysshack.se
EF Sponsor
Inlägg: 1151
Blev medlem: 11 februari 2009, 21:11:28
Ort: Stockholm

Re: Hur mycket bör man ta betalt som konstruktör?

Inlägg av rysshack.se »

Tror i och för sig inte att kunden gör större skillnad på utbildningsnivå om levererat material motsvarar förväntningarna.
Krävde länken inloggning?
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Hur mycket bör man ta betalt som konstruktör?

Inlägg av Glattnos »

Länken funkade och säger att andra svarat 820:-/tim så det är ju ett bra riktvärde :)
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18279
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Hur mycket bör man ta betalt som konstruktör?

Inlägg av 4kTRB »

Ska du ha pengar över efter mat och husrum?
En arbetslön i dag räcker till mat och husrum med väldigt få
timmar på jobbet per dag. 8h jobbarna köper antingen massa
onödiga prylar eller snålar som spargrisar för att fylla på kontot
på banken.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Hur mycket bör man ta betalt som konstruktör?

Inlägg av Glattnos »

Jag har jobbat I princip uteslutande med konstruktion de senaste 5 åren och det har gått bra men jag tänkte att det var onödigt att ligga lägre än andra :)
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Hur mycket bör man ta betalt som konstruktör?

Inlägg av Glattnos »

Jag har nu jobbat rätt mycket för 550:-/h till en kund. Jag ritar detaljer och fräs-fixturer samt gör CNC-program. Sen gör jag även jobbet med att tillverka fixturerna, leta upp verktyg samt köra in programmen och optimera dom lite innan andra operatörer tar över.

Nu har just denna kund frågat om jag vill jobba mer eller mindre heltid i ca ett år, eftersom dom har mycket nya jobb som ska förberedas och köras in. Dom frågade även vilken timkostnad jag då skulle kunna tänka mig.

Jag funderar ju på detta nu och tänker att 550:-/h egentligen inte borde vara för dyrt. Det tar ungefär 4 timmar att rita fixtur och göra fräs-programmen för varje detalj, sen tar det såklart en del tid att tillverka fixturen och köra in jobbet.
Bör man ha två pris-nivåer? Ett pris för CAD/CAM och ett annat pris för tillverkning av fixturer och inkörning av program?

Hur hade ni gjort?
Haralt
Inlägg: 2448
Blev medlem: 15 november 2016, 00:19:11

Re: Hur mycket bör man ta betalt som konstruktör?

Inlägg av Haralt »

glasnost,

Om du jobbar i stort uteslutande åt en enda kund, kommer du inte kunna hjälpa de andra kunderna. De andra kunderna kan då bli sura och försöka hitta hjälp på annat håll. Du kan alltså förlora dina andra kunder.
Ska du då endast nu jobba åt en enda kund, bör du ta litet extra därför.
550 kr/h, exkl. moms, är inte det vad det kostar att anlita en snickare? Du gör betydligt mer avancerat än en snickare som det finns mänger av i landet. Kanske har du mångårig erfarenhet därtill som är värdefullt för beställaren. Varför krångla till det med olika timsatser, använd samma.
Senast redigerad av Haralt 25 januari 2020, 16:38:07, redigerad totalt 1 gång.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Hur mycket bör man ta betalt som konstruktör?

Inlägg av Glattnos »

Tack Haralt :)

Jag har ca 15 års erfarenhet av CAD/konstruktion och skärande bearbetning. Sen har jag även ganska många års erfarenhet av CAM och CNC samt fixturering. Viktigast är nog att jag har bra ryckte för jobben jag gjort tidigare.

Jag är ju medveten om att jag är lite billig, anledningen är att CAD/CNC och tillverkning är något jag tycker är roligt. Jag startade min enskilda firma för drygt 10 år sedan och har nog höjt timkostnaden för dåligt i takt med att min kompetens och erfarenhet ökat.
Haralt
Inlägg: 2448
Blev medlem: 15 november 2016, 00:19:11

Re: Hur mycket bör man ta betalt som konstruktör?

Inlägg av Haralt »

Vi tar dagarvoden, inte betalt per timma, när vi är hos kund och utför arbete. Det är ett dagsarvode per ingenjör per påbörjad dag. Det blir enklare att räkna då och man behöver endast hålla reda på antal dagar. Något att tänka på. Har man jobbar 2 timmar på morgonen ute hos en kund, kan man inte jobba åt annan kund mer den dagen. Därför 1 st dagsarvode per påbörjad dag.
Det är svårare att öka arvodet om det är en kund du jobbat mycket åt tidigare, iögonfallande om du plötsligt tar 25 % högre arvode, enklare om det är frågan om en ny kund som inte vet vad du tog tidigare. Går du över till dagsarvode, då syns ökningen inte, inte heller för kunden du jobbat mycket åt.

Sedan är det så jobbar du ute hos kund, alltså är på kundens arbetsplats, då ska du ha litet extra betalt(en sorts traktamente-ersättning) för det jämfört med om du jobbar åt kund, men utför jobbet på ditt eget kontor. Alltid besvärligare och mer krävande hemma på kontoret. Du kan heller inte bege dig hem på lunchen, som du kanske annars gör om i småstad. Det är alltid extrakostnader när man är ute hos kund, hotell, transporter, flyg, tåg, taxi, telefon, lunch, fika, middag osv.

Det beror kanske på vilken bransch om man kan ta dagsarvode eller ska erbjuda timarvode.
Senast redigerad av Haralt 25 januari 2020, 17:02:22, redigerad totalt 3 gånger.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Hur mycket bör man ta betalt som konstruktör?

Inlägg av Glattnos »

Mycket tänkvärt :)

Det är ju så att jag aldrig har marknadsfört mitt företag utan jag har fått kunder för att dom rekommenderar mig till varann så det sprider sig.
Det finns inte så många andra att anlita här i närheten som har den kunskaps-bredden som jag har, dom som har det är oftast redan anställda på fulltid.

Jag ska fundera lite mer :)
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Hur mycket bör man ta betalt som konstruktör?

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Våga ta betalt! Oftast tar man för lite baserat på kunnande och erfarenhet! Denne kund bör själv få komma med ett nytt dagspris. Våga fråga vad de själva tycker att du är värd! Om du kommer överens om 100% och fast pris måste det finnas en uppsägningstid om minst 6 månader!
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Hur mycket bör man ta betalt som konstruktör?

Inlägg av Glenn »

Glattnos skrev: Jag funderar ju på detta nu och tänker att 550:-/h egentligen inte borde vara för dyrt. Det tar ungefär 4 timmar att rita fixtur och göra fräs-programmen för varje detalj, sen tar det såklart en del tid att tillverka fixturen och köra in jobbet.
Bör man ha två pris-nivåer? Ett pris för CAD/CAM och ett annat pris för tillverkning av fixturer och inkörning av program?
Nej, inte om du är själv, för utför du "enkla" utgifter så kan du ju inte utföra mer kvalificerade, alltså ska du alltid ha den högre timpenningen.

Det är skillnad om man jobbar på ett företag, tror vi har fyra eller om det är fem olika nivåer på timpenning, och så sätts olika timpenning beroende på vad kunden ska ha för jobb utfört, där är ju tanken att enkla jobb kan vem som helst på firman utföra, men de mest kvalificerade kan ju bara vissa utföra.

Sen kan jag ju förstås göra enkla installationsjobb ena dagen, och mer kvalificerade en annan och då timrapportera olika debiteringsnivåer, men anledningen att jag gör det enkla är ju då att det inte fanns nåt mer kvalificerat just då.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Hur mycket bör man ta betalt som konstruktör?

Inlägg av Glattnos »

Allt det där låter väldigt vettigt. Jag bör nog ha ett pris oavsett vad jag gör. Att jobba i princip heltid skulle mycket riktigt innebära att jag skulle få frånsäga mig jobb till andra kunder samt dra ner antal timmar/vecka för mina egna projekt som är det jag egentligen vill utveckla och göra till den större delen av verksamheten i framtiden.
Om dom inte har råd med att anlita mig för att konstruera och tillverka fixtur, programmera och dra igång ett jobb så har dom nog för dålig förtjänst på jobbet från början. Jag tror inte dom hittar någon som gör det billigare.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Hur mycket bör man ta betalt som konstruktör?

Inlägg av danei »

550kr/h tycker jag låter billigt för någon med bra erfarenhet.
Skriv svar