"NYA" STICKPROPPAR

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14894
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: "NYA" STICKPROPPAR

Inlägg av rikkitikkitavi »

Då byter man ut den nya varianten mot en gamla. Fukk CE, jag har jordfelsbrytare.

E Kaferman- om man stoppar in en standardiserad banan i en av de standardiserade DC kontakterna, har man då fått banankontakt?

Min kontakt är din kontakt är banankontakt...
Zkronk
Inlägg: 1423
Blev medlem: 23 augusti 2005, 16:44:36
Ort: Uppsala

Re: "NYA" STICKPROPPAR

Inlägg av Zkronk »

Bjaellerud skrev:Men det krävs väl att man drar dit en skyddsjord för att byta till den nya kontakten?
Dvs köper man en ny lampa med sådan plugg och som då är skyddsjordad måste man byta kontakt i taket, och se till att en gulgrön blir ditdragen, från elcentralen.
Har jag förstått rätt?
Då kommer ju nästa problem som ett brev på posten; man får ju inte blanda ojordade och jordade uttag i ett rum.
Så är övriga uttag (Schuko) i rummet ojordade så måste man även se till att få skyddsjord framdraget till dessa innan man kan ansluta sin nyinköpta taklampa :roll:
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: "NYA" STICKPROPPAR

Inlägg av lillahuset »

Hehe, i min hyresrätt renoverad någon gång på åttio- eller nittiotalet är det blandat både i köket och ett av sovrummen. 8)
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11343
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: "NYA" STICKPROPPAR

Inlägg av Klas-Kenny »

Lillahuset: I kök var det okej att blanda förr, var krav på jordat nära diskbänk och sådär. Men okej med ojordat på lamputtag och tillräckligt långt ifrån annat jordat. :)

Sovrummet är värre dock.. Men är du säker på att de jordade uttagen där hade jorden ansluten..? :P
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: "NYA" STICKPROPPAR

Inlägg av lillahuset »

Nej jag har inte kollat. Jag betraktar allt i lägenheten som ojordat. :)

Och när det gäller de trepoliga lampkontakterna har jag levt med dem så länge jag kan minnas och tänker inte vika ner mig trots att det var ett imponerande idiotiskt beslut att göra den symmetrisk.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32778
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: "NYA" STICKPROPPAR

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Tekko skrev:Jag undrar om dessa nya stickproppar bara kommer att bli krav i nya installationer eller om alla de gamla måste bytas till dessa även i befintliga installationer, dvs hos typ 99.9% av sveriges befolkning.
Det måste jag kolla. Vi har ett stambyte i kvarteret från januari nästa år och då ska man byta alla el i huset (nya kablar, kontakter, strömbrytare). Jag ska försöka få audiens hos Skanska då de stambyter ett av våra hus i närheten.
Skriv svar