Det svänger inte om min sågtandsgenerator

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Castello
Inlägg: 127
Blev medlem: 9 februari 2014, 13:40:08
Ort: Göteborg

Det svänger inte om min sågtandsgenerator

Inlägg av Castello »

Hej!

Jag kopplade upp en krets i veckan, en enkel sågtandsgenerator som förtjänstfullt beskrivs i följande video:



När jag kopplar upp kretsen så får jag det inte att oscillera. Det som verkar hända är att "latchkretsen" till höger verkar vara aktiv hela tiden och dra ner spänningen över kondensatorn till ~0.7V, men den stänger inte ner som den borde. Jag får samma beteende när jag testar kretsen i LT-spice.

Jag använder BC327/BC548, kan det vara ett problem?

Mvh
Castello
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1944
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Det svänger inte om min sågtandsgenerator

Inlägg av YD1150 »

Har du provat att ge ett direktiv till spice-simulatorn som heter " .IC " (punkten ska vara med)
IC = initial condition, du kan t.ex. bestämma startvärden på spänningar på noder (Kolla på syntaxen hur man exakt skriver)

Typ .IC(3)=4.2V (ger att node tre får 4.2V i starten mot minus/jord)
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3524
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Det svänger inte om min sågtandsgenerator

Inlägg av breflabb »

Kan du ha föväxlat transistorerna, NPN och PNP
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6952
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Det svänger inte om min sågtandsgenerator

Inlägg av Marta »

Hållströmmen på kretsen till höger är lägre än vad strömkällan kan ge och då tvärlåser det sig.
Prova att sätta ett motstånd mellan bas och emitter på NPN-trissan för att höja nödvändig hållström.

Eller byt denna anordning med de två trissorna mot en riktig UJT. Finns att få tag på om Du letar. Förr fanns t.ex. TIS43 att få överallt, men nu är sådana fina komponenter inte avancerade nog för att vara värda att tillverka...
Användarvisningsbild
Castello
Inlägg: 127
Blev medlem: 9 februari 2014, 13:40:08
Ort: Göteborg

Re: Det svänger inte om min sågtandsgenerator

Inlägg av Castello »

Tack så mycket för hjälpen hörni!

@Invaliden: Det verkar som att du satte huvudet på spiken. Jag lyckades få oscillation genom att addera ett motstånd över npn-transistorn enligt bilden (vågformen är spänningen över kondensatorn). Men jag fick också minska ett av bias-motstånden för strömkällan från 1k till 820. Generellt tycker jag att kretsen verkar vara lite gnälligare än vad jag hade väntat mig. Jag ska testa ändringarna på breadboarden också och se om det funkar i verkligheten :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar