Maas sps9600 nätagg. Funderingar.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
daspunner
Inlägg: 498
Blev medlem: 13 augusti 2012, 01:33:55

Maas sps9600 nätagg. Funderingar.

Inlägg av daspunner »

Hej!

Budade in ett nätagg på Tradera som är specat 1-15Volt 60A. Utgången på baksidan är den som skall klara 60A men det ser ut o vara vanliga "banan-honor".

Klarar verkligen denna typ av kontakt 60A? (Inte fått hem det än.)


https://fbradio.se/tillbehor/nataggregat/maas-sps-9600/


/Dave
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11325
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Maas sps9600 nätagg. Funderingar.

Inlägg av Klas-Kenny »

Det är nog inte en helt vanlig banankontakt, utan en med betydligt större hål för att skruva in kablar direkt, så man kan få i grövre kabel.

Har så på ett 50A nätagg, kan användas som vanlig banan men går att skruva i grova kablar (typ 10mm2 utan problem) också.
20181029_114259.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
daspunner
Inlägg: 498
Blev medlem: 13 augusti 2012, 01:33:55

Re: Maas sps9600 nätagg. Funderingar.

Inlägg av daspunner »

Har nu varit o hämtat ut den o jag såg det med nu. Rejäla doningar jämfört med en banankontakt.

Och nu till det tråkiga! Naturligtvis kom den inte i originalförpackning bara lös i en kartong med plastpåse runt och vredet på framsidan hade ju tryckts in i chassiet o plasten runt vredet har spruckit. Kontaktat säljaren och jag får del av summan tillbaka så det är väl inte hela världen. Har satt i sladden och provstartat den och öppnat chassiet o inspekterat lite på insidan. och det verkar bara vara plastskador så att säga. Men i och med att jag strömsatt den så är det ju diverse kondensatorer jag oroar mej för att komma i närheten av nu då. Se bild nedan:

Bild

Vad tror ni? Hur länge behöver jag vänta för att säkert kunna börja peta i maskin? Vill ju helst inte grilla mej själv! :humm:


/David
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Re: Maas sps9600 nätagg. Funderingar.

Inlägg av Tekko »

Du behöver inte vänta nåt öht, det sitter bleeder resistorer över primärkondingarna som laddar ur dom på några sekunder. Jag har vart inne i massor med SMPS och ingen av dom har haft nån mätbar spänning på primärkondingarna även om mätning skett några sekunder efter ifrånslag.
daspunner
Inlägg: 498
Blev medlem: 13 augusti 2012, 01:33:55

Re: Maas sps9600 nätagg. Funderingar.

Inlägg av daspunner »

Okaj! Fint! Vad är SPMS förresten? :?:
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Re: Maas sps9600 nätagg. Funderingar.

Inlägg av Tekko »

Switched Mode Power Supply.
daspunner
Inlägg: 498
Blev medlem: 13 augusti 2012, 01:33:55

Re: Maas sps9600 nätagg. Funderingar.

Inlägg av daspunner »

Ahh!

Nästa fråga då. Redan inne på en liten mod på nätagget. Fläkten, styrs varvtalet av temp eller dylikt eller varvtalet fast? ara två pins till den som sitter i nu, har för mej att det behövs fler för varvtalsstyrning. Ingen fel på den i nuläget och det är ett välkänt märke men aningen ljudlig. Skulle vilja byta framöver emot en Noctua eller nåt lika tyst. B

Tror att det är en 80mm:s fläkt, iaf om man mäter från ytterkant till ytterkant på fläktens ram.
Är det så man mäter fläktar?



/Dave
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Re: Maas sps9600 nätagg. Funderingar.

Inlägg av Tekko »

Det är en standardstorlek så det är bara att köpa en tystare med 80x80mm spec. Tror inte att det är någon varvstyrning implementerad, men det går även på en 2tåts fläkt genom att variera spänningen.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14868
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Maas sps9600 nätagg. Funderingar.

Inlägg av rikkitikkitavi »

Tekko skrev:Du behöver inte vänta nåt öht, det sitter bleeder resistorer över primärkondingarna som laddar ur dom på några sekunder. Jag har vart inne i massor med SMPS och ingen av dom har haft nån mätbar spänning på primärkondingarna även om mätning skett några sekunder efter ifrånslag.
Några sekunder är att ta i, ett sådant bleedermotstånd skulle bränna 10W eller då aggregatet är spänningsatt.

Dessutom har inte alla billiga nätagg bleeders, men detta var inte billigt. Utgå från att bleederresistorn är avbränd eller trasig och mät spänningen (slint inte för tusan med mätprobarna och ladda ur på 10 ms...) innan du pillar.

Rekommendationen är att vänta en timme.

Följ det så lever du längre :)
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3522
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Maas sps9600 nätagg. Funderingar.

Inlägg av breflabb »

Jag har alltid ett motstånd på 100-120 ohm i närheten som jag lägger på
primär lytarna, och då laddas dom yr på någon sekund utan gnistbildning.
Man kan göra likadant på större lytar på sekundär sidan också innan man mäter
i ohm eller diod läge så slipper man köra sönder multimetern, och får pålitligare
mätvärden
daspunner
Inlägg: 498
Blev medlem: 13 augusti 2012, 01:33:55

Re: Maas sps9600 nätagg. Funderingar.

Inlägg av daspunner »

Väntade betydligt längre än en timme o överlevde. Tråkigt att behöva limma ihop nya leksaken men de får man leva med. Fick ju tillbaka halva köpeskillingen, så 765:- + frakt för denna får man ju räkna som acceptabelt pris med den skavanken.

Sen var det ju det där med fläkten jag undrade lite över. Eftersom det bara är två pins till den kan den väl inte vara varvtalsstyrd, eller?
opampen
Inlägg: 1769
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Maas sps9600 nätagg. Funderingar.

Inlägg av opampen »

Det kan den vara ändå. Varvtalsregleringen kan ju sitta i krets någon annanstans? Men visst det är lite jobbet om det bullrar för mycket. Men är den tyst så gör det kanske inte så mycket?
rikkitikkitavi
Inlägg: 14868
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Maas sps9600 nätagg. Funderingar.

Inlägg av rikkitikkitavi »

Det går att styra varvtalet genom att variera matningspänningen.

Då behövs bara två trådar.
opampen
Inlägg: 1769
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Maas sps9600 nätagg. Funderingar.

Inlägg av opampen »

Ja, precis!
daspunner
Inlägg: 498
Blev medlem: 13 augusti 2012, 01:33:55

Re: Maas sps9600 nätagg. Funderingar.

Inlägg av daspunner »

Hittar inget schema, kan ja ta reda på det ändå?
Skriv svar