80 W solceller ger i praktiken hur mycket effekt?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Louis de Broglie
Inlägg: 65
Blev medlem: 12 februari 2015, 22:25:37
Ort: Lund

80 W solceller ger i praktiken hur mycket effekt?

Inlägg av Louis de Broglie »

Clas Ohlson säljer 80 W solceller. Är ca 0.56 m2 i storlek. 80 W är alltså maxeffekten. Nu undrar jag om någon känner till vad man får ut i praktiken en någorlunda solig dag i Sverige? Vad kan man vänta sig, så att säga? I Watt.
Screenshot - 2018-10-25 , 21_20_00.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26419
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: 80 W solceller ger i praktiken hur mycket effekt?

Inlägg av danei »

Du kan nog komma i närheten av den siffran under optimala förhållanden.
Janson1
Inlägg: 1352
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: 80 W solceller ger i praktiken hur mycket effekt?

Inlägg av Janson1 »

Jag tror det vore bättre att köpa en något större solcell, 160 x 99 cm på 250-270 Watt vid ca 30 volt för under 2000 kr/st. Mina är på 260 Watt och har upp till 110 % verkningsgrad pga av lite mer solinstrålning än mätinstrålningen samtidigt som det är kallare så dom kyls mera = bättre. Nu är den totala verkningsgraden bara ca 20 % av vad man kunna få ut av tex vattensolfångare.
Bjaellerud
Inlägg: 1443
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: 80 W solceller ger i praktiken hur mycket effekt?

Inlägg av Bjaellerud »

Du frågar vad man kan tänka sig få ut en solig dag.
Då måse man se till vilken energi man får ut, inte toppeffekt som gäller för ögonblicket, och vid max sol i rätt vinkel.
Effekten visar sig som en topp som maximerar vid middagstid.
Att räkna om utvunnen energi är komplicerat.

Man kan våga sig på en gissning, exvis ett medelvärde under 10 h en solig sommardag, och då kanske 40 W.
Du får då ut 10 x 40 = 400 Wh, eller 0,4 kWh
Men börjar molnen skymma så sjunker det kraftigt.

Skall du ladda ett bilbatteri då är vi intresserade av strömmen vid 12 V. Men solcellens spec talar om 12/24 V vilket man nog menar 12 eller 24 V system. Och då skall nog en regulator användas.

Ofta är det en 12 V solcell, och då skulle 80 W ge c:a 6 A
50 procent igen som gissning denna soliga dag, 10 x 6 A = 60 Ah x 50 % = 30 Ah, dvs det skulle krävas två sådana soliga dagar för att helt ladda ett bilbatteri.

En regulator kan tillvarata energin över ett stort spänningsområde, dvs även när det är dåligt med ljus och cellen bara ger ex 10 V. Till det får vi lägga verkningsgraden hos regulatorn som kan vara 80 Procent. Dvs lite "kräm" försvinner i regulatorn



Roy
danielr112
Inlägg: 8051
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: 80 W solceller ger i praktiken hur mycket effekt?

Inlägg av danielr112 »

Dom är inte billiga om dom inte redan har inbyggd regulator. Har du platsen köp en 260w platta. Du får dem för ner mot 1300sek idag om du satsar mot Poly.

Du kan utan problem maxa effekten om solen kommer med exakt 90 graders vinkel mot dem. Allt sedan vid sidan om sjunker det givetvis. Vinter tid med t ex 20 graders lutning fast är 10% i genomsnitt mot sommarens instrålning... (För att ge ett exempel på hur mycket det skiljer)

MPPT regulator är ett måste om du ska maximera energiuttaget under en dag.
Haralt
Inlägg: 2497
Blev medlem: 15 november 2016, 00:19:11

Re: 80 W solceller ger i praktiken hur mycket effekt?

Inlägg av Haralt »

På SMHIs hemsida finns data över globalstrålning i form av tim-medelvärden för varje timma hela året.
Globalstrålning = direkta solstrålar + diffus solstrålning.
Välj fliken "Data", sedan fliken "Meteorologi" sedan "strålning" och sedan "globalstrålning timvärden" och din närmaste meteorologiska mätstation. Tänk på att datan anges för en platta som ligger plant mot marken.
Väljer man att ha sin solcellsmodul uppvinklad och i visst väderstreck, då får man räkna om för det. Litet knep och knåp med det också då man måste hålla reda på var solen befinner sig.
Obs tidsstämpeln är inte svenskt tid utan UTC-tid, dvs tiden vid 0-meridianen Greenwich England.
UTC= koordinerad universell tid.
Märkeffekten på solcellsmodulen är uppmätt vid vinkelrät bestrålningen 1000 W/m2 och vid 25 grader Celsius. Görs med blixtljus och modulen hinner inte värmas upp, som den gör då den bestrålas av naturligt solljus.
Bestrålas den med vinkelrät 500 W/m2 vid 25 oC då ger den bara halva märkeffekten.
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1944
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: 80 W solceller ger i praktiken hur mycket effekt?

Inlägg av YD1150 »

Intressant det där med blixtljus, låter som lite fusk för tillverkarna att göra så.
Har två USA-tillverkade solpaneler köpta 1990-91 på totalt 100W som fungerar bra fortfarande.
de ger lätt ut 80W men det sista upp till 100W är svårt, har hänt några gånger
på senvintern typ kall solig dag med snö (som reflekterar ljuset) i februari, då har de gett nästan märkeffekt.
Men på sommaren med heta solpaneler nja... 100W panel ger ungefär 0,5 kWh per dag.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26419
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: 80 W solceller ger i praktiken hur mycket effekt?

Inlägg av danei »

Janson: lyckas du förklara hur solcellen får 110% verkningsgrad har du nog Nobelpriset som i en liten ask.
Janson1
Inlägg: 1352
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: 80 W solceller ger i praktiken hur mycket effekt?

Inlägg av Janson1 »

Jahopp. Mina solceller är specade till 260 Watt men ger faktiskt lite mer pga att det är högre solinstrålning än deras "referensinstrålning" som dom är mätta emot. Förmodligen har vi här lite kallare samtidigt vilket ytterligare förbättrar mätvärdet. Jag märkte det tydligt förra året då jag bara hade hunnit med att montera 22 st av mina totalt 48 paneler. Vi diskuterade detta ganska ingående och till sist gjorde jag en mätning med tångamperemetern och spänningsmätaren och kom fram till att invertern ljuger inte, panelerna gav verkligen mer än 260 Watt/styck (lite mer än 280 Watt/styck) men, nej detta ger inget nobelpris...
Nerre
Inlägg: 26707
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: 80 W solceller ger i praktiken hur mycket effekt?

Inlägg av Nerre »

Det är inte 110% verkningsgrad, det är att de ger 110% av märkeffekten.

Verkningsgrad är definierat som energi ut delat med energi in och kan enligt fysikens lagar aldrig bli mer än 100%.
Janson1
Inlägg: 1352
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: 80 W solceller ger i praktiken hur mycket effekt?

Inlägg av Janson1 »

Nä jag vet, jag skrev nog ca 20 % i nåt tidigare inlägg. Jag tycker bara att det är trevligt att nåt faktiskt är bättre än databladet för en gångs skull.
ristomemo
Inlägg: 1028
Blev medlem: 29 mars 2004, 14:12:18

Re: 80 W solceller ger i praktiken hur mycket effekt?

Inlägg av ristomemo »

Med hjälp av denna webkalkylator kan man beräkna vad man får ut för effekt olika tider på året i förhållande till monteringsvinkel o riktning.

http://re.jrc.ec.europa.eu/pvgis/apps4/pvest.php
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26419
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: 80 W solceller ger i praktiken hur mycket effekt?

Inlägg av danei »

I vissa lägen. Tex tunna moln på himlen, men inte framför solen kan det bli ljusare än med helt klar himmel. Då kan man tillfälligt få mer effekt än märkeffekt. Men det är ju inte för att verkningsgraden går upp, det är för att inkommande effekt är högre än referensnivån. Med speglar kan man uppnå samma effekt.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14894
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: 80 W solceller ger i praktiken hur mycket effekt?

Inlägg av rikkitikkitavi »

Man kan höja verkningsgraden genom kylning.

Vem är först med en Peltierkyld solcell? :)
Användarvisningsbild
Biker
Inlägg: 6119
Blev medlem: 23 november 2005, 04:51:36

Re: 80 W solceller ger i praktiken hur mycket effekt?

Inlägg av Biker »

Man kanske kan kyla det med genom att ladda bergvärme med värme sommartid.Lär ju bli lite olika resultat beroende på värmespridniningen i berget och hur mycket ström pumpen tar.
Skriv svar