Likriktare till hydraulpump

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
sh0velhead
Inlägg: 3
Blev medlem: 24 oktober 2018, 14:58:28

Likriktare till hydraulpump

Inlägg av sh0velhead »

Hej! Mitt första inlägg på forumet. Jag har sökt och funnit en del bra information men hoppas att kunna få något konkret förslag till mitt projekt, eventuellt en förklaring på varför det inte är praktiskt att göra så.

Jag har en 500W 12v pumpmotor jag önskar att driva med 230V. Jag hade hoppats på att kunna bygga något med en 230v/12v transformator och likrikta med en diodbrygga. För att ha lite marginal har jag räknat på 50A dc. Finns det lämplig trafo till detta och kan man använda sig av diodbrygga från en bilgenerator?

Jag ser att det hade varit enklast med en 230v motor men jag har kommit över flera fina 12v motorer med pumpar ovh hoppas kunna använda dessa utan batterier etc.

Tack på förhand,
Robin
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3524
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Likriktare till hydraulpump

Inlägg av breflabb »

sh0velhead
Inlägg: 3
Blev medlem: 24 oktober 2018, 14:58:28

Re: Likriktare till hydraulpump

Inlägg av sh0velhead »

Tack för svaret. En adapter till 5000kr är såklart uteslutet då det överstiger priset på nya motorer. Är det möjligt att använda en liknande trafo som denna och parallellkoppla sekundären?

https://m.elfa.se/en/ring-core-transfor ... &simi=99.9

Förstår jag det rätt klarar den 50A parallellt, men är det peak eller en effekt den klarar i intervaller utan att brinna upp?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32735
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Likriktare till hydraulpump

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Du gör såhär:

Bild
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16768
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Likriktare till hydraulpump

Inlägg av grym »

japp det finns lämpliga transformatorer
jag hadde kollat efter en 500va trafo eller lite större

en 100A likriktarbrygga och sedan lämpliga säkringar

för en sådan här sak är det även helt ok att parallelkoppla några transformatorer
då kan man likaväl koppla ihop dom efter llikriktarbryggorna, så kan man ta lite mindre likriktarbryggor

ex 250eller 300 va trafos, och med dubbla lindningar så kan man ta vanliga 25A likriktarbryggor

trafos kan kosta lite, men kolla om någon har som vill sälja här
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Re: Likriktare till hydraulpump

Inlägg av Tekko »

Jag tror du får ösa på med bra mycket mer än 50A, de flesta bilslutsteg graderade till 500 watt uteffekt har oftast säkring på minst 100A. Gissar att detta är en pump från typ en bakgavel-lyft eller en ledstaplare.

Det vill till att du har en rejäl glättningskondensator också, vid dessa effekter så skulle jag säga en sån där 100 Farads konding till större subwooferinstallationer, annars kommer du tappa ork i motorn pga rippel.

Personligen hadde jag letat fram en 230V motor med samma eller något högre effekt, för du kommer hamna på liknande kostnader i slutändan ändå.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Likriktare till hydraulpump

Inlägg av prototypen »

Till motordrift behövs ingen glättningskondensator, den skulle bara öka belastningen på trafo och likriktare och orsaka störningar på elnätet.

Protte
rikkitikkitavi
Inlägg: 14883
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Likriktare till hydraulpump

Inlägg av rikkitikkitavi »

Ett alternativ är begagnade servernätdelar.

De ger 12V DC ut och det är lätt att hitta sådana som klarar betydligt mer än 50A
ex:
https://www.tradera.com/item/302072/326 ... t-82-ampar
http://www.itdelar.se/33-PSU?p=2&id_category=33&n=60

De flesta modellerna är väl dokumenterade så man vet exakt hur man skall koppla för att få igång dem. En del av dem är också enkla att parallellkoppla.

Nackdelen är att dessa är inte så toleranta mot för höga strömmar, ex om du har en motor som kör mot stopp och strömmen stiger kraftigt eller på annat sätt kortvarigt överbelastas.
Det som händer är att överströmskyddet på nätaggregatet slår ifrån och du måste bryta 230V matningen för att den skall återställas. Det skadas dock inte.
Motorn skadas såklart av längre överströmmar, har hänt att vinschmotorer bränt osv :)

Be snällt om moderatorerna så kanske du kan få starta en köpes inlägg i Köp och sälj delen :)
Det dyker upp där ibland.
sh0velhead
Inlägg: 3
Blev medlem: 24 oktober 2018, 14:58:28

Re: Likriktare till hydraulpump

Inlägg av sh0velhead »

Wow, tack för alla svar! En följdfråga, är alla trafos märkta med VA? Jag hittade en likriktare/batteriladdare hemma igår från 60-talet,den är säkrad med 2x15A på nätdelen, kanske värd att öppna upp?
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32545
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Likriktare till hydraulpump

Inlägg av säter »

sh0velhead skrev:hoppas kunna använda dessa utan batterier
Jag tvivlar. :humm:
Jag har provat detta med en stor snabbladdare, och det fungerar inget vidare.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Likriktare till hydraulpump

Inlägg av prototypen »

Men Säter, laddare har lite långsam reglering och kanske dippar så pass mycket att de slår ifrån.

Det sitter laddare i några orglar jag varit i och det blinkar till (belysning ansluten efter laddaren) när man trycker på någon knapp.

Protte
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32545
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Likriktare till hydraulpump

Inlägg av säter »

Jag tror att den snabbladdare jag använde saknade reglering helt och hållet.
Jag tror startströmmen blir för hög helt enkelt.
Dessa pumpar brukar ju starta mot fullt tryck.
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Re: Likriktare till hydraulpump

Inlägg av Andy »

En budget variant är en trafo från en kasserad mikrovågsugn.
Ta bort högspänningslindningen och linda dit några varv 16 cm2 kabel till önskad spänning.
Billigare trafo för den här effekten blir nog inte lätt att hitta.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Likriktare till hydraulpump

Inlägg av prototypen »

Jag har liggande ett 12-14-16 volt (omkopplingsbart) 63 A 3-fas trafo och likriktare i plåtkapsling.
Väldigt billigt. Om ingen tar det så åker det på skroten till våren.

Protte
Skriv svar