Fuktmätare i virke

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Fuktmätare i virke

Inlägg av FormerMazda »

Vad som började som en tanke om att ha en fuktmätare hemma för lite mätning av egensågat virke, slutar som vanligt i en mindre doktorsavhandling i ämnet..

Dom två typerna som nämns är förstörande och icke förstörande. Typ.

Förstörande är med två piggar som ska in i materialet. Denna lär ju mäta resistivt och bör gå att bygga själv enkelt.
Jag vill dock mäta djupare, och gärna utan att göra hål i virket.

Oförstörande mäter kapacitivt. Och jag förstår lite tekniken bakom det. Eller gör jag det?
Det finns många exempel på billigt kapacitiv mätning, till och med finns det bilar som mäter spolarvätskenivån kapacitivt. Så därför undrar jag hur den billigaste kapacitiva mätaren kostar nära 2000kr, och ska man ha en med nån tabell i för materialet man mäter så börjar det på 5000kr i princip.

Är det tillverkarna som rider på nån våg av ny produkt som ingen byggt billigt än, eller är det så svårt att bygga det även för stora tillverkare?
Kan man bygga en själv? Alltså, en pålitlig användbar.
Användarvisningsbild
Biker
Inlägg: 6091
Blev medlem: 23 november 2005, 04:51:36

Re: Fuktmätare i virke

Inlägg av Biker »

Det borde ju gå att mäta dämpningen i virket när man skickar 2,4GHz eller 5Ghz genom med nån liten Wlan eller BT modul
GFEF
Inlägg: 2370
Blev medlem: 4 december 2004, 18:44:04

Re: Fuktmätare i virke

Inlägg av GFEF »

Har drabants av "egen konstruerade " kapacitiva nivåmätare.

Firmorna som levererade produkterna vattenprovtager och trycklufts dränerings automat svor på att de fungerade i deras prov rum.
Hade besök av konstruktören för den svenska vattenprovtager med en provad fingerande provtagare.

Men den fungerade i bästa fall 6-7 gånger av 10.

Med omdragning av insugsslang till största möjligt avstånd till kraftel och elnäts avstörningstransformator.
Något bättre funktion men inte felfritt.

Fanns också en vattenprovtager av deras original konstruktion.
Med en inköpt kapacitiva nivåmätare fungerade helt felfritt.

MEN mycket dyr lösning skulle öka priset på vattenprovtager ca 25-30%.........
Skriv svar