Batteri till sockervaddsmaskin

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
jacobpåsöder
Inlägg: 4
Blev medlem: 16 augusti 2016, 11:25:55

Batteri till sockervaddsmaskin

Inlägg av jacobpåsöder »

Halloj,
Har en sockervaddsmaskin som jag brukar ta med på ungarnas och kusinernas barnkalas. 1,5 kW.

Undrar om det går att fixa ett batteri om jag vill driva den här utan generator. Bör få plats på en cyjelkärra och klara minst fyra timmar utan att laddas om. Är det ens möjligt? Vad behöver jag?

Tack!
Jacob
Nerre
Inlägg: 26652
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Batteri till sockervaddsmaskin

Inlägg av Nerre »

Att 12 V fritidsbatteri på 100 Ah kan man säga innehåller 1,2 kWh (fast man ska väl helst inte ta ut mer än hälften för att inte skada batteriet).

Du behöver alltså troligen 5 såna batterier, om maskinen nu ska kunna gå i 4 timmar. Batterier är tämligen värdelöst för saker som drar förbrukar mycket effekt under lång tid.


Det är antagligen betydligt bättre att köra ett litet bensindrivet elverk.

Nåt i stil med
https://www.jula.se/catalog/verktyg-och ... rk-004966/

(Men det kommer behöva tankas några gånger om det ska klara 4 timmars drift).
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Batteri till sockervaddsmaskin

Inlägg av mrfrenzy »

Förmodligen finns det en termostat så den förbrukar inte 1500W kontinuerligt.
Ta med en sån elmätare från clas ohlson till nästa kalas och se hur många kWh det går på en dag.

Är den igång mer än 25% av tiden så är nog bensin som sagt rimligast, om inte ljudnivå är mycket viktigare än pris och vikt.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17041
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Batteri till sockervaddsmaskin

Inlägg av AndLi »

Kör motorn på ett batteri och smält sockret på någon typ av låga. Så kommer du nog lägst i vikt.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Batteri till sockervaddsmaskin

Inlägg av lillahuset »

Mata ungarna med något annat än sockervadd.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Batteri till sockervaddsmaskin

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Mojötter ....

Bild


(Förlåt OT :oops: )


Vem fan kommer med en sockervaddsmaskin till barnkalas??!! Det är ju hur coolts (och onyttigt) som helst. 8)
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Batteri till sockervaddsmaskin

Inlägg av Glenn »

Fast om ljudet och avgaserna är otrevliga kan man ju ta en längre sladd och ställa elverket längre bort.

Lite som svensk miljöpolitik, flytta problemen till asien bara så syns dom inte i VÅR statistik :)
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26105
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Batteri till sockervaddsmaskin

Inlägg av Icecap »

Jag minns en tråd om detta förut - för några år sedan. Och om jag inte minns helt fel blev svaren ung. de samma.
jacobpåsöder
Inlägg: 4
Blev medlem: 16 augusti 2016, 11:25:55

Re: Batteri till sockervaddsmaskin

Inlägg av jacobpåsöder »

Tack för alla svar. Och ja, morötter är väl den rimliga lösningen.

Men ändå: jag vägrar acceptera att man inte kan driva detta med batteri? Vad kommer hända? Tar strömmen slut? Blir det ojämn spänning? Jag menar, om man kan bygga elflygplan borde man väl kunna driva en sockervaddsmaskin? Vad krävs? Ett Teslabatteri??
Nerre
Inlägg: 26652
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Batteri till sockervaddsmaskin

Inlägg av Nerre »

Det är klart att det går, men batterierna kommer att väga flera hundra kilo, eller om du försöker med litiumbatterier så kommer de att kosta skjortan och halva kostymen.

Batterier rymmer faktiskt ganska lite energi, gissa varför elbilar har begränsad räckvidd jämfört med bensin/diesel?

Det är alltså inte omöjligt, bara väldigt opraktiskt eller dyrt.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17041
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Batteri till sockervaddsmaskin

Inlägg av AndLi »

jacobpåsöder skrev:Tack för alla svar. Och ja, morötter är väl den rimliga lösningen.

Men ändå: jag vägrar acceptera att man inte kan driva detta med batteri? Vad kommer hända? Tar strömmen slut? Blir det ojämn spänning? Jag menar, om man kan bygga elflygplan borde man väl kunna driva en sockervaddsmaskin? Vad krävs? Ett Teslabatteri??
Strömmen kommer ta slut, frågan är bara hur länge det tar...

Skaffa en energiemätare på kjell/classe eller annat gubbdagis. Se hur mycket maskinen faktiskt gör av med, sannolikt kommer du ha en kraftig förbrukning i början när allt värms upp, som sen kommer sjunka till en lägre nivå. Så gör en graf över förbrukningen tills den har stabiliserat sig, kört några cykler.

Sen kan man börja räkna på hur många lastbilsbatterier du behöver, jag har ju själv kokat pasta på en vanlig gammal hederlig 230V spis användandes lastbilens startbatterier, (och en 24->230 omvandlare) och kunde köra där ifrån...
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Batteri till sockervaddsmaskin

Inlägg av mrfrenzy »

Ok efter lite efterforskningar hittade jag följande:
1200W sockervaddsmaskin gör exakt en portion per minut (12-18 gram).
Uppvärmningstid 5 minuter.

Om man har 20 hungriga barn så tar det alltså 25 minuter med 1200W för att producera sockervadd till alla.
Lägg till 15 minuter för påfyllning och annat strul så blir det 40 minuter.

Alltså behövs 1.2*(40/60) = 0.8kWh
Lägg till några procent för omvandlingsförluster så blir det jämnt 1kWh.
Tyvärr finns nåt som heter peukerts lag och eftersom växelriktaren drar närmare 120A så kan vi få ut långt ifrån all kapacitet ur batteriet vid 50% urladdning.
http://www.csgnetwork.com/batterylifecalc.html

Om det ska hålla för några rundor blir ett förbrukningsbatteri på ca 240Ah lämpligt.
https://www.batterilagret.se/p2119/245- ... g-Deka-AGM
Det väger 71kg
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Re: Batteri till sockervaddsmaskin

Inlägg av Tekko »

Den främsta anledningen till att samtliga upsar över typ 500 watt har som minst 24V batteri, för för runt 1500W och upp 48V batteri, och när man börjar komma upp i tiotalet kW så är det i regel full likriktad nätspänning på 320V dc i batterimatningen, detta just för att hålla nere strömuttaget och för ut mesta möjliga av batteriets kapacitet batteriet kapacitet.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32513
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Batteri till sockervaddsmaskin

Inlägg av säter »

jacobpåsöder skrev:Bör få plats på en cyjelkärra och klara minst fyra timmar utan att laddas om.
Det är inga som helst problem.

Varför förlägger ni inte verksamheten till ett ställe där det finns vanlig ström?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Batteri till sockervaddsmaskin

Inlägg av HUGGBÄVERN »

@Mr Frenzy: Sådana där överslag gillar jag skarpt, och tycker att alla ska ta till sig det här. Det behöver inte vara rätt på sista decimalen, men man kan skaffa sig en föreställning om i vilket härad man hamnar.

(Försökte tuta i kidsen när jag jobbade som lärare hur lätt och hur viktigt det var att göra överslagsberäkningar (och rimlighetsbedömningar - tar det bara 37 minuter att köra bil från Göteborg till Karesuando??)) när man höll på matematiska problem.
Skriv svar