Nätbrum i aktiva högtalare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
sparcraft73
Inlägg: 60
Blev medlem: 8 juli 2010, 23:30:59

Nätbrum i aktiva högtalare

Inlägg av sparcraft73 »

Jag har två aktiva PA-högtalare Samsom db500a som efter att ha stått ett bra tag fått ett irriterande bakgrundsbrum när man kopplar in dem i vägguttaget. Detta börjar direkt och det spelar ingen roll om de är anslutna till någon signal. Jag har kommit fram till att det är problem med likriktningen och då förmodligen någon kondensator som gett upp.

Nu till min fråga: Kan jag anta att det är någon av de 4 stora kondensatorerna på 63V 10000uF i schemat nedan som är problemet?
Kan jag mäta mig fram till det? Inser att det är vissa problem att mäta så stora kodningar?
Samsondb500a-likriktning.jpeg
IMG_1553.jpg
Om ni tror det så har jag inte hittat några ersättningskondensatorer som har samma spec (63V 10000uF 105C) som har som är avsedda för lödning utan jag hittar bara sådana som är avsedda för "Snap In". De jag hittar för lödning har bara 85 grader som tempområde.

Vågar jag köra på de med lägre tempområde?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
ojkroken
Inlägg: 183
Blev medlem: 3 april 2006, 20:46:01

Re: Nätbrum i aktiva högtalare

Inlägg av ojkroken »

förvinner brummet om du testar o tejpa jorden på kontakten innan du stoppar i den i uttaget?
sparcraft73
Inlägg: 60
Blev medlem: 8 juli 2010, 23:30:59

Re: Nätbrum i aktiva högtalare

Inlägg av sparcraft73 »

Nej, jordad eller ojordad inkoppling gör ingen skillnad.
sparcraft73
Inlägg: 60
Blev medlem: 8 juli 2010, 23:30:59

Re: Nätbrum i aktiva högtalare

Inlägg av sparcraft73 »

Jag försöker hitta 1000uF 63V kondensatorer med lödanslutning men det verkar bara finnas "snap in"-anslutning vad det nu är.
Kan någon med koll rådge mig, kan jag löda fast "snap in"-kondensatorer?
De som sitter där idag klarar 105 grader men jag hittar bara 85-graders. Bör det kunna fungera?
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Nätbrum i aktiva högtalare

Inlägg av breflabb »

Jag tycker att det är lite tveksamt att det skulle vara dom stora lytarna.
Men det går att mäta sig fram med bara multimeter. Du mäter spänningen obelastat
och sedan belastar du med lite effekt så ser du hur stor skillnaden är. Om skillnaden är ganska
liten då är det inte något fel på stora lytarna. Du skall mäta både plus minus spänningen.
sparcraft73
Inlägg: 60
Blev medlem: 8 juli 2010, 23:30:59

Re: Nätbrum i aktiva högtalare

Inlägg av sparcraft73 »

När du skriver att jag ska mäta både plus och minusspänningen är det då mellan resp pol och jord eller hur menar du?
Borre
Inlägg: 4565
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Nätbrum i aktiva högtalare

Inlägg av Borre »

Du kan mäta direkt över kondensatorn också.
Sätt multimetern i AC-läge och se om du mäter någon betydande spänning. Hög växelspänning visar att det är ett större ripple över kodensatorn och den kan ha tappat kapacitans, närapå ingen eller låg spänning så fungerar troligen kondensatorn som den ska.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Nätbrum i aktiva högtalare

Inlägg av xxargs »

jag skulle jobba på signal-kedjan - mycket brum vid obefintlig last ser jag som närmast osannolikt även om ellytarna skulle var dåliga på PA-delen , utan det är något som slår på signalkedjan och dess strömförsörjning - mao kolla spänningarna som matar OP-amp mm.
sparcraft73
Inlägg: 60
Blev medlem: 8 juli 2010, 23:30:59

Re: Nätbrum i aktiva högtalare

Inlägg av sparcraft73 »

Det retar mig att jag inte är bättre på sånt här. Jag tyckte att det kändes logiskt att det var rippel från matningen som gjorde att störningen var konstant oberoende av hur volymen var satt på line och mic-potentiometrarna. När jag sätter på den och volymkontrollrarna är på min låter ändå störningen. Är det då rimligt att störningen är på signalsidan? Borde inte störningen då variera med volymkontrollrana?
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Nätbrum i aktiva högtalare

Inlägg av xxargs »

beror helt på var i kedjan brummet kommer in.

får du igenom ljud över huvudtaget så att du inte har öppen ingång pga lodspricka etc. ?
sparcraft73
Inlägg: 60
Blev medlem: 8 juli 2010, 23:30:59

Re: Nätbrum i aktiva högtalare

Inlägg av sparcraft73 »

Japp, när jag kopplar in en signal och drar på volym dränks brummet och det blir riktigt bra ljud men när man sänker volymen antingen på högtalaren eller på insignalen så kommer brummet tillbaka. Dessutom har jag två lika och båda beter sig på samma sätt. Jag tänker att om det skulle vara problem på signalsidan så skulle störningen variera med volyminställningen?
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6889
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Nätbrum i aktiva högtalare

Inlägg av Marta »

Konstruktionen med massor av OP's får gott om slingor med brutal råförstärkning som plockar upp all skit. Såväl jordströmmar som inducerat.

Om Du vrider ner volymen och pluggar ur allt utom nätkabeln, finns störningen kvar då?

Det kan vara något obra i närheten som stör, brummar det om Du släcker allt elanslutet? Om Du tar med den till ett annat hus?
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Nätbrum i aktiva högtalare

Inlägg av svanted »

vilken frekvens är brummet?
brummet i nätdelen efter likriktaren är 100Hz..
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Nätbrum i aktiva högtalare

Inlägg av breflabb »

Om du har några stora lytar liggande så kan du enkelt löda på dom befintliga på baksidan
och se vad som sker med brummet. Se upp bara så den tål den spänning
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Nätbrum i aktiva högtalare

Inlägg av breflabb »

sparcraft73 skrev:När du skriver att jag ska mäta både plus och minusspänningen är det då mellan resp pol och jord eller hur menar du?
Japp, så mäter du
Skriv svar