Isolering av PWM signaler

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Birger1234
Inlägg: 466
Blev medlem: 20 februari 2011, 23:32:40
Ort: Gävle

Isolering av PWM signaler

Inlägg av Birger1234 »

Låt säga att du har 8 HF PWM kanaler från en MCU och du vill söka isolera dessa något med att MCU driver en 74HC540 etc som sen driver RC filtren där HC540 matas från analoga +V/GND så att strömmen istället tas och går på analoga sidan istället för att de tas från MCU digitala sidan som då skulle flöda in/ur analoga sidan och ställa till med skräp där. Låter detta som en rimlig lösning? Returströmmen i analoga fallet går via en lågimpendiv koppar yta skild från digitala GND som båda går till gemensam system GND punkt. Frågan är ju ochså då hur långt man ska dra in det digitala GND under HC540, rimligen ingångs bondtrådarna men inte kislet då den analoga sidan startar där.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Isolering av PWM signaler

Inlägg av Icecap »

Vilken "ström"? Vad driver PWM-signalerna som drar så mycket ström att det är ett problem?

Om det är gates på var sin MOSFET finns det färdiga drivkretsar för sånt.
Birger1234
Inlägg: 466
Blev medlem: 20 februari 2011, 23:32:40
Ort: Gävle

Re: Isolering av PWM signaler

Inlägg av Birger1234 »

Nja det handlar into om hur mycket ström de drar snarare om att se till att inte få in digitalt knaster på den analoga sidan eftersom PWM pulsen får sin ström från den digital sidan och den måste ju gå nånstans. Detta är inte nån slags motor kontroll och inga separata MOSFET eller motor driver kretsar används bara en HC540 eller dylik, de isolations kretsar kapacitiva, transformator och optiska (isolation av GPIO,I2C,SPI) är för dyra och får inte plats.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Isolering av PWM signaler

Inlägg av Icecap »

Jag är inte säker på att jag fattar vad du menar.

Om GND är bra avkopplad lär det knappas bli störningar på den analoga sidan.
Birger1234
Inlägg: 466
Blev medlem: 20 februari 2011, 23:32:40
Ort: Gävle

Re: Isolering av PWM signaler

Inlägg av Birger1234 »

Rimligtvis borde det funka något bättre med en buffer som får sin ström och returnerar den via analog sidan och driver R/C än att den digitala sidan driver R/C direkt , (digitalt knaster ner i analoga delen) HC540 agerar buffer via MOSFET gate och +VA/GNDA , har jag fått för mig? Separata buffrar har bättre driv och symmetri än MCU's på grund av tillverkningsprocesser etc sägs det?!
Användarvisningsbild
jesse
Inlägg: 9233
Blev medlem: 10 september 2007, 12:03:55
Ort: Alingsås

Re: Isolering av PWM signaler

Inlägg av jesse »

Nej, vad som är viktigt är AC-loopen. Den går mellan processorn (eller logik-kretsen) och kondensatorn i RC-filtret. Den delen vill du inte ha på analoga sidan. Gör loopen så kort som möjligt, dvs. VCC och GND till logik-kretsen ska ligga så nära kondensatorn i RC-filtret som möjligt. Sedan kan du leda över den analoga signalen till din analoga del av kortet.... där du kan mata in den i en OP-förstärkare t.ex.
Birger1234
Inlägg: 466
Blev medlem: 20 februari 2011, 23:32:40
Ort: Gävle

Re: Isolering av PWM signaler

Inlägg av Birger1234 »

Nej, vad som är viktigt är AC-loopen. Den går mellan processorn (eller logik-kretsen) och kondensatorn i RC-filtret. Den delen vill du inte ha på analoga sidan.
Joda, det är det är det som diskuteras, överlagrat grus och retur ström.
Gör loopen så kort som möjligt, dvs. VCC och GND till logik-kretsen ska ligga så nära kondensatorn i RC-filtret som möjligt. Sedan kan du leda över den analoga signalen till din analoga del av kortet.... där du kan mata in den i en OP-förstärkare t.ex.
Joda men den analoga signalen är överlagrad med digitalt grus som jag vill få bort därav 540 som isolator med egen +VA matning. Det är ju gruset i hög-låg pwm position som man vill isolera bort precis som du isolerar med en opto/kapacitiv(ISO721)/transformator som är refererad en annan matning än +VD, tex.

Skillnaden med en t.ex ISO721 ser då ut så här, lila före, blå efter.
pwm1.gif
Som jag tolkar va du sa ,din ide ovan min ide nedan. I ditt fall kommer ju gruset att passera via opamp.
gif1.gif
RC sitter då på blå sidan, var sin sida har egen +V och GND:
isolator1.gif
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar