Min råsaft centrifug la av!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Birger1234
Inlägg: 466
Blev medlem: 20 februari 2011, 23:32:40
Ort: Gävle

Re: Min råsaft centrifug la av!

Inlägg av Birger1234 »

Vem kom på iden om att kalla en 3.5% Öl för "folköl"?! Är knugens öl starkare? Kungs Öl! :lol:
De hade tydligen tänkt kalla en 3.5 alkohol procent för "Svergie Öl"! :shock: :)
Äpple must är godast ojäst och kall! Man kan även frysa in äpple must behöver då inga konserverande tillsattser.
Nerre
Inlägg: 26654
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Min råsaft centrifug la av!

Inlägg av Nerre »

RadarEnt skrev:Nu är du bara vrång.
Folköl kan aldrig bli starkare än 3,5%.
Jag påstår att det inte finns någon jäst som klarar att jäsa till 22%. Då behövs ingen lagstadgad gräns. Ge ett exempel på en jäst dryck starkare än 22% där inte sprit är tillsatt.
Jag diskuterar bara hur man ska tolka lagen. Och där finns det ingen gräns på 22% för att det ska vara lagligt, där hänger hela lagligheten på att det är jäsning.

Så länge du jäser din alkohol för personligt bruk är det lagligt, men för alla andra metoder för att framställa eller koncentrera alkohol krävs det tillstånd. Oavsett procenthalt.

Som nån nämnde så får du t.ex. inte frysdestillera en mäsk på 10% så den blir 20%, det är olagligt även fast det är under 22%.
Nerre
Inlägg: 26654
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Min råsaft centrifug la av!

Inlägg av Nerre »

Birger1234 skrev:Vem kom på iden om att kalla en 3.5% Öl för "folköl"?!
Gunnar Sträng.
Egentligen var folköl den benämning den dåvarande finansministern Gunnar Sträng gav sitt förslag på en ölsort med en alkoholhalt på 3,2 viktprocent (4 volymprocent), mellan den dåvarande klass IIa (2,8 viktprocent, 3,5 volymprocent) och klass IIb, mellanöl, (3,6 viktprocent, 4,5 volymprocent), då mellanölets existens var föremål för diskussion. Detta förslag godkändes dock inte av riksdagen. Därefter har benämningens ursprung allmänt glömts bort och kommit att gälla öl enligt ovan.
I alla fall enligt Wikipedia.
Användarvisningsbild
mankan
EF Sponsor
Inlägg: 905
Blev medlem: 18 juli 2015, 11:23:22
Ort: Linköping

Re: Min råsaft centrifug la av!

Inlägg av mankan »

Öljäst för 25%: https://www.whitelabs.com/yeast-bank/wl ... -ale-yeast
Öl 28% tror inte de fuskat med tillsatt sprit eller frysdestillering: https://www.ratebeer.com/beer/samuel-ad ... ias/12228/
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6973
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Min råsaft centrifug la av!

Inlägg av Teknikern »

Nerre skrev: Jag diskuterar bara hur man ska tolka lagen.
Men ge fan i att leka privatpolis så mår du mycket bättre. Folk får väl göra som dom vill, vill jag bränna hemma är det enbart min ensak så länge jag enbart dricker dekokten själv, eller?

Och vill jag koppla el utan behörighet eller fylla värmepumpen med gasol så är det också min ensak så länge ingen utomstående kan pilla med grejerna eller komma till skada.


Lägg ner moralpaniken!
Nerre
Inlägg: 26654
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Min råsaft centrifug la av!

Inlägg av Nerre »

Som sagt var, jag informerar om vad lagen säger. Många som inte vet om vad lagen säger brukar bli tacksamma om man informerar dem, eftersom de flesta människor faktiskt inte vill bryta mot lagen medvetet.

Jag är väldigt nyfiken hur du undviker att utomstående kommer till skada? Om du t.ex. faller knall och fall ner död imorgon så är det rätt stor risk att andra kommer till skada av saker som du gjort felaktigt.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Min råsaft centrifug la av!

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Om du t.ex. faller knall och fall ner död imorgon så är det rätt stor risk att andra kommer till skada av saker som du gjort felaktigt.
Men då är han ju redan död och kommer knappt att kunna ställas till svars.

Vi vet alla att man inte får bränna sprit själv, att somliga installationsarbeten är NO-No för amatörer och att man inte får köra mot rött ljus. Men nu vill vi veta hur det gick med centrigueringsapparaten. :?:
Skriv svar