Min råsaft centrifug la av!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
helmut
Inlägg: 318
Blev medlem: 26 januari 2007, 23:48:03
Ort: västerås

Min råsaft centrifug la av!

Inlägg av helmut »

Håller på och omvandlar massor med äpplen till något trevligare alkoholhaltiga drycker typ cider med massor med alkohol!
Efter några timmar la min råsaftcentrifug av "modell Menuett"
Plockade isär den men kunde konstatera att det var svårt att mäta på komponenterna som var helt inplastade.
Hittade en komponent som ser ut som ett porslinsmotstånd. Betäckningen är Jafly BW 105¤ 5A 250 volt. Det går inte att komma åt och mäta men jag är nästan 100% på att det är en termosäkring av den typen som återställs när motorn svalnat. Dessvärre får jag inte fart på motorn. Kan jag byta ut den mot ett annat termostat. Eller är det viktigt att kontaktytan som för över värmen till säkringen är viktig.
Funderar också på om en riktig man behöver säkringar? Det finns ju spikar muttrar och sist men inte minst både värme och rök som skvallrar om att något är fel? Ska jag bara virra ihop trådarna och lägga på ett lager lödtenn?
Har blandat socker, äpplen och gäst så det pyser om dunkarna. Någon risk för att det blir något olagligt. Eller blir det olagligt först om jag värmer upp drycken till 78 grader och sparar ångorna?
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Min råsaft centrifug la av!

Inlägg av Nerre »

Jästa drycker är lagligt, men om du på nåt annat sätt än jäsning försöker öka alkoholhalten så blir det olagligt.

Hur du ska laga råsaftcentrifugen kan jag inte ge några bra tips om tyvärr, jag krossar äpplen och pressar dem i en hembygd press.


(Fast om du verkligen har "gäst" i så handlar det nog om åtminstone brott mot griftefriden eller möjligen mord eller dråp :) )
RadarEnt
Inlägg: 1541
Blev medlem: 1 april 2015, 15:42:37
Ort: Jämtland

Re: Min råsaft centrifug la av!

Inlägg av RadarEnt »

Så länge man inte gör annat än jäser musten är det lagligt. Alkoholgränsen går vid 22%. Det ska till en riktigt kraftfull jäst för att åstadkomma detta. Jag har hittills inte träffat på någon som klarar detta.

Frågan om råsaftcentrifugen är lite värre. Finns det verkligen bimetallsäkring i en sådan?
Du hade kört några timmar sa du. Det ska till kraftiga doningar för att orka med det. Mät upp motorn till att börja med.
Pen
Inlägg: 207
Blev medlem: 16 september 2006, 09:15:51
Ort: Stockholm

Re: Min råsaft centrifug la av!

Inlägg av Pen »

Googlar man på din beteckning så får man upp en Kinesisk termosäkring med följande data:
BW series thermal protector's specification

1. Contact’s type: Normally closed and Normally open

2. Electrical rating: 10A/AC120V; 8A/AC250V; 10A/AC250V; 16A/AC250V

3. Circuit resistance: ≤50mΩ (Initial value)

4. Insulation resistance: ≥100mΩ

5. Action temperature range: 40~150℃

6. Case: metal case and plastic case

7. Life: ≥10,000 times

Hm, 10 000 gånger - då har det blivit mycket jästa äpplen om den blivit överhettad så många gånger. Med tanke på att isolationsresistansen är specad till 100mohm så är den väl i det närmast att betrakta som en bygling :D :D :D
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32630
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Min råsaft centrifug la av!

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Försök leta upp en snarlik termosäkring och KLÄM dit den. Jag har prövat att löda en termosäkring i en avliden (ogästvänlig) kaffebryggare en gång i tiden - det var ingen bra id'e ....
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Min råsaft centrifug la av!

Inlägg av Henry »

Och om du vill göra det efter alla konstens regler så skall det vara lite värmeledande pasta emellan.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Min råsaft centrifug la av!

Inlägg av Nerre »

RadarEnt skrev:Så länge man inte gör annat än jäser musten är det lagligt. Alkoholgränsen går vid 22%.
Nej, den gränsen handlar bara om gränsen mellan vin och sprit typ.

Tillverknings av alkoholhaltiga drycker kräver tillstånd.

Undantaget från ovanstående är jäsning för husbehov.
3 § Vin, folköl, starköl och andra jästa alkoholdrycker får tillverkas endast av den som har godkänts som upplagshavare för tillverkning eller bearbetning av sådana drycker enligt 9 § lagen (1994:1564) om alkoholskatt eller som skattebefriad förbrukare enligt 31 e § samma lag.

Vad som föreskrivs i första stycket gäller inte tillverkning i hemmet för eget behov.
Du får alltså inte destillera drycker på 10% alkohol, eller på kemisk väg tillverka nåt på 5% alkohol.
daspunner
Inlägg: 498
Blev medlem: 13 augusti 2012, 01:33:55

Re: Min råsaft centrifug la av!

Inlägg av daspunner »

HUGGBÄVERN skrev:Försök leta upp en snarlik termosäkring och KLÄM dit den. Jag har prövat att löda en termosäkring i en avliden (ogästvänlig) kaffebryggare en gång i tiden - det var ingen bra id'e ....

Av nyfikenhet frågar jag varför det inte var en bra idé o löda.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32630
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Min råsaft centrifug la av!

Inlägg av HUGGBÄVERN »

TERMOsäkring - den löser ut när den blir varm .... Been there, done that :wall: :wall:
RadarEnt
Inlägg: 1541
Blev medlem: 1 april 2015, 15:42:37
Ort: Jämtland

Re: Min råsaft centrifug la av!

Inlägg av RadarEnt »

Nerre skrev:
RadarEnt skrev:Så länge man inte gör annat än jäser musten är det lagligt. Alkoholgränsen går vid 22%.
Nej, den gränsen handlar bara om gränsen mellan vin och sprit typ.

Tillverknings av alkoholhaltiga drycker kräver tillstånd.

Undantaget från ovanstående är jäsning för husbehov.
3 § Vin, folköl, starköl och andra jästa alkoholdrycker får tillverkas endast av den som har godkänts som upplagshavare för tillverkning eller bearbetning av sådana drycker enligt 9 § lagen (1994:1564) om alkoholskatt eller som skattebefriad förbrukare enligt 31 e § samma lag.

Vad som föreskrivs i första stycket gäller inte tillverkning i hemmet för eget behov.
Du får alltså inte destillera drycker på 10% alkohol, eller på kemisk väg tillverka nåt på 5% alkohol.
7 § Med vin avses en alkoholdryck som framställts genom jäsning av druvor eller druvsaft. Till vin ska även räknas sådant vin som i framställningen har tillsatts sprit framställd av vinprodukter och som har en alkoholhalt som inte överstiger 22 volymprocent.
Den hemtillverkade drycken för eget bruk får innehålla upp till 22 volym%. Om man ska vara petig ska vin av jästa äpplen benämnas fruktvin.
2 § Med tillverkning av sprit avses varje förfarande varigenom sprit framställs eller utvinns.
Man får alltså inte på något sätt avskilja något ur vätskan för att öka alkoholhalten. T.ex. genom destillering eller s.k. "applejack" oavsett hur låg alkoholhalt vätskan har. Men det är tillåtet att tillsätta skattad sprit till hemtillverkat vin upp till en gräns på 22 %.
Starkare än 22% kallas det kanske likör då.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32630
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Min råsaft centrifug la av!

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Man får alltså inte på något sätt avskilja något ur vätskan för att öka alkoholhalten. T.ex. genom destillering eller s.k. "applejack" oavsett hur låg alkoholhalt vätskan har. Men det är tillåtet att tillsätta skattad sprit till hemtillverkat vin upp till en gräns på 22 %.
Starkare än 22% kallas det kanske likör då.
Men om man häller den egentillverkade vinet i spriten, då sänker man ju alkoholhalten; det måste väl vara tillåtet .... :vissla:
daspunner
Inlägg: 498
Blev medlem: 13 augusti 2012, 01:33:55

Re: Min råsaft centrifug la av!

Inlägg av daspunner »

HUGGBÄVERN skrev:TERMOsäkring - den löser ut när den blir varm .... Been there, done that :wall: :wall:

Ja men det borde jag ju fattat utan att fråga... :oops:
Gimbal
Inlägg: 7879
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Min råsaft centrifug la av!

Inlägg av Gimbal »

helmut skrev:Håller på och omvandlar massor med äpplen till något trevligare alkoholhaltiga drycker typ cider med massor med alkohol!
Efter några timmar la min råsaftcentrifug av "modell Menuett"
Jag läste i bruksanvisningarna till en liknande apparat och där stod att man skulle köra max 15sekunder i taget för att den inte skulle överhettas. :humm:
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Min råsaft centrifug la av!

Inlägg av Nerre »

RadarEnt skrev:
3 § Vin, folköl, starköl och andra jästa alkoholdrycker får tillverkas endast av den som har godkänts som upplagshavare för tillverkning eller bearbetning av sådana drycker enligt 9 § lagen (1994:1564) om alkoholskatt eller som skattebefriad förbrukare enligt 31 e § samma lag.
7 § Med vin avses en alkoholdryck som framställts genom jäsning av druvor eller druvsaft. Till vin ska även räknas sådant vin som i framställningen har tillsatts sprit framställd av vinprodukter och som har en alkoholhalt som inte överstiger 22 volymprocent.
Den hemtillverkade drycken för eget bruk får innehålla upp till 22 volym%.
Nja, det där med 22% är ju bara för vin, men "folköl, starköl och andra jästa alkoholdrycker" finns det ingen procentgräns för.
RadarEnt
Inlägg: 1541
Blev medlem: 1 april 2015, 15:42:37
Ort: Jämtland

Re: Min råsaft centrifug la av!

Inlägg av RadarEnt »

Nu är du bara vrång.
Folköl kan aldrig bli starkare än 3,5%.
Jag påstår att det inte finns någon jäst som klarar att jäsa till 22%. Då behövs ingen lagstadgad gräns. Ge ett exempel på en jäst dryck starkare än 22% där inte sprit är tillsatt.
Skriv svar