Var köpa gammaldags isoleringsband?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Pen
Inlägg: 207
Blev medlem: 16 september 2006, 09:15:51
Ort: Stockholm

Var köpa gammaldags isoleringsband?

Inlägg av Pen »

Är i akut behov av den äldre typen av isoleringsband - ni vet den där kladdiga typen av någon slags tjärindränkt textilrulle - som alltid användes förr.

Tydligen används den än idag för att binda kabelstammar i bilar (Passat). För att få det lika tätt OCH flexibelt behövs något liknande. Med PVC blir det alldeles för stelt.

Någon som vet om/var den finns att köpa? Jag hade en gammal rulle men den tycks vara slut. Kanske någon har en gammal rulle att sälja till mig?
hummel
Inlägg: 2259
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: Var köpa gammaldags isoleringsband?

Inlägg av hummel »

Varenda blad på en hockeyklubba har det, kolla sportaffären.
Pen
Inlägg: 207
Blev medlem: 16 september 2006, 09:15:51
Ort: Stockholm

Re: Var köpa gammaldags isoleringsband?

Inlägg av Pen »

Yes, du har rätt!

Fanns till och med på Jula - just för att rulla hockeyklubbor.

Att jag inte kom ihåg att den användes till det. Det var ju liksom status att visa att man hade rullat klubban. Konstigt att det inte upphörde när man började med glasfiber i bladen.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Var köpa gammaldags isoleringsband?

Inlägg av Glenn »

Kallades det verkligen isoleringsband förut ? jag har alltid kallat det hockeytejp :)

MEN, det kablarna i bilen är lindande med är nog inte samma sak, det finns i alla fall speciell "linda" för det ändamålet.

Faktum är att det finns ett antal olika dessutom, vissa som ser ut som tyg, andra ser ut som typ eltejp men har andra egenskaper.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11072
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Var köpa gammaldags isoleringsband?

Inlägg av prototypen »

ELFA har textilband, inte den kladdiga sorten utan textil med klister på enasidan.
Har en rulle köpt i våras.

Protte
Pen
Inlägg: 207
Blev medlem: 16 september 2006, 09:15:51
Ort: Stockholm

Re: Var köpa gammaldags isoleringsband?

Inlägg av Pen »

Ja, jo, det verkar som om det är två olika band i kabelstammarna. De som är lindade om stammen är lite mer klistriga medan de som lindas runt kabelhållarna är lite mer textilaktiga på enda sidan.

Det finns väl två tankar med textiltejpen i bilen: Den ena att det ska vara flexibelt, det andra att det inte ska skallra mot plåten. Även om "hockeytejpen" är mer genomklistrig så tror jag att den uppfyller båda villkoren. Om den skulle klistra sig fast lite i plåten så gör det inte så mycket.

Och jo, det hette faktiskt isoleringsband och användes säkert för isolering långt innan någon kom på att man kunde rulla hockeybladen med dem. Alla gamla gummikablar var lindade med denna tejp i ändarna för att inte ruttna sönder.
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor
Inlägg: 1645
Blev medlem: 28 maj 2003, 22:52:04
Ort: Skåne - Lund

Re: Var köpa gammaldags isoleringsband?

Inlägg av RDX* »

Jag har några rullar Tesa 51026, om du är intresserad av kvalitetstejp. Har nyligen renoverat kabelstammen på min hoj.
Pen
Inlägg: 207
Blev medlem: 16 september 2006, 09:15:51
Ort: Stockholm

Re: Var köpa gammaldags isoleringsband?

Inlägg av Pen »

Tack för erbjudandet. Men jag tänkte ta Julas tejp och prova. Funkar den inte så återkommer jag.
Skriv svar