Reparation av FLIR TG130 och ombyggnad till 5V USB matning

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Jani
Inlägg: 162
Blev medlem: 22 april 2009, 06:57:18
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Reparation av FLIR TG130 och ombyggnad till 5V USB matning

Inlägg av Jani »

Hej,

Köpte en FLIR TG130 som visade sig vara trasig. Efter lite efterforskande fick jag upp skalet och hittar en komponent som blir skållhet.

Antar att det är en Diod eftersom den heter D4. Beteckning på komponenten är PJ1509 TE, någon som kan tipsa om vart man kan få tag på en sådan eller en ekvivalent komponent.

:humm:
Mvh
Jani

Diod.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Jani 16 oktober 2018, 22:16:53, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2945
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Reservdel till FLIR TG130

Inlägg av Danny »

Skulle tro att det är en:
Bidirectional SMAJ5.0CA TVS Transient Suppression Diode

Vad har ic'n U3 för beteckning?
Jani
Inlägg: 162
Blev medlem: 22 april 2009, 06:57:18
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Reservdel till FLIR TG130

Inlägg av Jani »

Tack för ditt svar :)

Lyfte andra benet på D4 och värmekameran hoppade igång och efter ett snabbtest verkar allt fungera...

Normalt drivs kameran med 3x1.5 = 4.5V. Eftersom batteripacket saknas hade jag en fundering på att driva den med en powerbank (5V) istället, men då kanske jag måste ersätta D4 (om det är ett överspänningsskydd el. dyl för 5V?). Diodmätte D4 och den leder bara åt ett håll, kan felet ligga i U3 istället?.


U3 är enligt nedanstående. Ser ut som att ben 1-4 är ihopkopplade, och den punkten är även kopplad till jord(-).

Kod: Markera allt

ATMLH432
02DM   B
 4U2466LH
u3.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Reservdel till FLIR TG130

Inlägg av xxargs »

TVS-diod av dubbelriktad modell skall inte leda i någon riktning alls förrän dess genombrottsspänning uppnås - multimeters diod-Test har inte så hög spänning - eftersom den blev varm enligt tidigare och FLIR:en nu hoppade igång med denna lättad så är felet i dioden. TVS-dioder är normalt designade för att gå mot kortis när de 'går sönder' och förmodligen var den halvvägs att smälta ihop men fortfarande tillräckligt med motstånd för att inte helt jorda och därmed ge värme

---

sätt en kiseldiod i serie med 5 Volt matningen så får du förmodligen en rätt passande resulterande spänning, även om jag inte tror att 5 Volt rätt av skulle ge några bekymmer... används torrbatterier by design så måste det byggas för ganska stort spänningsintervall inklusive att det klarar att fungera ned till 0.9V/cell - vilket är standardbrytpunkt för de flesta zink-magandioxid-system (aka torrbatterier) och indikerar att en protected 18650-cell också skulle fungera


Använder man tex. lithium-batterier i AA-storlek som Energizer L91 (för tex använda utomhus i kall väder) så startar man med dryga 1.7Volt/cell vilket blir strax över 5.1 Volt.

tittar man på dannys förslag med Bidirectional SMAJ5.0CA TVS Transient Suppression Diode för 5 Volt så börja den leda vid ca 6.4 Volt, så i det avseende är det inget problem med 5 Volt matning


när det gäller

ATMLH432
02DM B
4U2466LH

så ser nedanstående ut att vara en kandidat, speciellt om man ser package marking information sida 15 i PDF

och inte för att jag tittat i detalj men förmodligen skulle den fungera med pin 1-4 jordade

http://ww1.microchip.com/downloads/en/d ... asheet.pdf

dvs det är en I2C eeprom
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2945
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Reservdel till FLIR TG130

Inlägg av Danny »

Gott att du fick igång den :)
Jani
Inlägg: 162
Blev medlem: 22 april 2009, 06:57:18
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Reservdel till FLIR TG130

Inlägg av Jani »

Nu när den fungerar så ska jag hitta på en alternativ strömförsörning eftersom batterihållaren/packet saknas.

Jag har fått lite idér och det har klarnat en hel del utifrån det som skrivits i tråden.


Tackar Danny & xxargs :)
Jani
Inlägg: 162
Blev medlem: 22 april 2009, 06:57:18
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Reservdel till FLIR TG130

Inlägg av Jani »

Lite kvällspyssel...

flir1.jpg
Minst vassaste verktyget, tålamodet, fick jobba men även en borr och en fil var användbart.
Handtaget är ihåligt och består av en separat del så det var lätt att komma åt och jobba.
In med en microusb-kontakt och ner med smältlim för att hålla allt på plats.

flir2.jpg
flir3.jpg
Tummen upp :tumupp: .. eller ptja. den visar faktiskt ner om man kollar på displayen.. men iaf.. :) (Jag lovar, det är en hand och en tumme, inget annat!)


Nu kan värmekameran drivas både med en usbladdare för att slippa byta batterier konstant och/eller en powerbank för portabilitet.

(...den här tråden hade kanske även passat in i projektforumet.)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar