Buggfix Plus
Aktuellt datum och tid: 14.16 2018-11-17

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Svara på tråd  [ 23 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
InläggPostat: 06.01 2018-10-16 

Blev medlem: 19.48 2018-10-14
Inlägg: 5
Relät är specat till 180A och tjongar till ganska bra när spolen drar, så 15w känner inte jag är orimligt?
Nej, biltillverkaren (Dodge Ram 2004) har inga instruktioner om hur man ska koppla in extraljus.
Att koppla styrströmmen över batterispänning är förstås ingen lösning jag är intresserad av iom att jag ställer frågan här :)

Jag har ett oscilloskop i källaren någonstans men vet inte hur jag användet det. Som någon skrev får vi väl anta att testspänningen är betydligt lägre då halogenljusen inte reagerar alls.

Edit: om jag lyckats mäta strömmen över relät fel och fått för högt värde skulle väl det iofs förklara felberäkningen av motståndet?


Senast redigerad av Markus_SE 06.13 2018-10-16, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 06.03 2018-10-16 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 14.52 2005-01-10
Inlägg: 23215
Ort: Kristinehamn
Testpulserna ger mening om de utförs med en given "låg" ström. Om spänningen stiger för mycket under en puls är det problem.

Alltså behöver man nog bara höja triggerspnningen till extra-relät och det kan göras på olika sätt.
En är att sätta ett motstånd i serie med reläspolen, nackdelen är att värdet "måste" anpassas till varje enskilda relä och det kan bli ganska varmt.

Ett annat sätt är att koppla in en liten spänningsövervakare som inte släpper igenom för låg spänning. Den kan då anpassas till bilen och reläet är inte en del av det kritiska.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 12.18 2018-10-16 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 18.04 2009-08-16
Inlägg: 10164
Lite konstigt med en bil man inte kan ha extraljus på utan att vara vetenskapsman.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 17.32 2018-10-17 
Co Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: 12.32 2003-09-06
Inlägg: 20100
Ort: MadLand (Enköping)
4kTRB skrev:
Lite konstigt med en bil man inte kan ha extraljus på utan att vara vetenskapsman.

Det är många bilar där det nästan är omöjligt att koppla in extraljus. Särskilt nyare. Det går in en hel kabelstam i slang till lamphuset via en mångpolig kontakt, och i lamphuset finns inga kablar utan där går solida metalledare ingjutna i plastblock fram till respektive lampsockel. Man vill inte in och klippa och ha sig där. Måste nog köpa nån specialkontakt att koppla in sig med nånstans.

Jag tycker det verkar väldigt märkligt att pulser från en glödtrådsvakt klarar att dra ett relä som har en 15W magnetspole i sig.
Då borde ju blinkers, backljus och alla andra smålampor blinka hela tiden. :humm:

Min Saab från 06 kör med känselpulser för lamporna, och de är precis så de tänder LED-lampor, men inte mer. Har bara bytt positionsljusen och det gör inget att de blinkar lite när man låser upp bilen, eller en stund efter man låst, för de är ju alltid på ändå när man kör.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 08.11 2018-10-18 

Blev medlem: 20.20 2010-08-30
Inlägg: 2982
Ort: Umeå
Markus_SE skrev:
Tack för alla svar.

Jag nappade speciellt på det ang bilens förmodade lägre testspänning, och att jag kan klara mig på att droppa spänningen till spolen. Jag började att mätte spolen till 1,26A vid 12,3V.

Jag googlade upp nån kalkylator som sa att jag skulle ha 4,7ohm för att få runt 8V, jag hade ett gäng 3,9ohm 3W så jag testade med dessa men fick inte alls samma resultat. Med tre stycken i serie kom jag ner i knappt 9V med en matning på knappt 12V. Vad har jag missat? ..Dock drog relät fint även vid 9V.


om spänningsfallet över 3 st 3.9 motstånd blir c.a. 2.5V

2.5/(3x3.9) = 0.21 = 210mA

det är inte så att du hade instrumentet på 200mA området...
då blir det 126mA vilket låter mycket mera rimligt.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 21.43 2018-10-22 

Blev medlem: 19.48 2018-10-14
Inlägg: 5
Jag testade häromdagen att mäta strömmen över relät igen, den här gången fick jag det till 350 mA.

Vilket som, jag fick mina motstånd idag, 12ohm. Testade över ett motstånd, spolen drar. Två motstånd, spolen drar men knappt. Det är precis så det blinkar till en millisekund. 3 motstånd 36ohm, nu drar inte spolen längre vid med glödtrådsvakten. Men nu surrar relät vid tillslag istället. :( Jag orkade inte mer så packade ihop för kvällen.

Jag har letat elscheman en stund och konstaterat att skitbilen har bus-signaler ända ut i spaken. Tänkte ta styrström från den annars.

Jag ska testa att sänka motståndet till kanske 30ohm och se om relät slutar surra (jag gissar att det inte är bra). På svaren i denna tråd antar jag att det inte finns mycket mer att göra? Det där med en konding skulle det hjälpa, kan någon förklara :)
Jag funderar på att programmera en arduino som sista utväg.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 22.11 2018-10-22 
Co Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: 16.04 2006-04-16
Inlägg: 9021
Ok. 24Ohm är alltså det högsta som kan användas utan att reläet surrar.

Prova nu att ha dom två motstånden i serie och samtidigt koppla din kondensator direkt över reläspolen (efter motstånden).


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 17.29 2018-10-25 

Blev medlem: 19.48 2018-10-14
Inlägg: 5
24 ohm och en 2,2mf kondensator gjorde tricket! :D

Tack för all hjälp!


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd  [ 23 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 22 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
   
Drivs av phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010