Bättre/snyggare kretsscheman

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45171
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Bättre/snyggare kretsscheman

Inlägg av TomasL »

Sedan beror det ju naturligtvis på hur komplicerad konstruktionen är, det första schemat jag postade består av runt 1000 komponenter, så det är inte helt enkelt att alltid få ihop lättlästa schemor.

Är det flera kort som skall sitta ihop, på ett eller annat sätt så gör jag en hierarkisk konstruktion med ett blockschema som är länkat till resp kort, på så sätt får man inga problem med gemensamma nät, kontaktdon etc.
limpan4all
Inlägg: 8195
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Bättre/snyggare kretsscheman

Inlägg av limpan4all »

Det kan jag hålla med om, men det handlar inte om det egentligen.
Utan vad det handlar om är att man skall vara konsekvent och inte ställa till det för sig och att man skall rensa bort rester av editeringar samt snygga till det när det går. Inget av dina visade schemor är speciellt komplexa men stringenta är dom inte och dom är inte ritade för att vara vare sig lättlästa eller lättolkade.

Varför driver jag nu denna fråga? Det är inte så att jag drivs av någon sorts estetiskt mantra (kanske lite).

Det handlar om att det skall vara lättare att underhålla konstruktioner både för en själv och de som skall ärva konstruktionerna.
En annan viktig sak är också att rita på ett sådant sätt att det är enkelt att återvinna dellösningar till framtida konstruktioner för har det en gång funkat så funkar det vanligen mycket bra även på nästa produkt och då spar man mycket tid och pengar åt sig själv eller ens uppdragsgivare.

Här är några noteringar om det undre, skrivit på ett sätt såsom om jag hade fått i uppgift att granska (och kommentera) det.

Sex IC kretsar så finns det fyra olika ritsystem, boxritandet, prosam, nyare amerikansk, IEC.
Det finns fyrvägskorsningar med samankoppling.
Samankopplingspunkter som inte längre behövs.
Både ledningsdragning och matningsspänningssymboler.
Onödiga ledningar istället för GND symbol som gör schemat mera lättläst.
D0-D15 borde laggts in i en buss och använts till U3801-02 samt U3806
Inkonsekvent ritande av t.ex motstånd vad avser placering av värde och benämning.
Ledare som slutar i tomma luften.
Pull-up motstånd som är ritade horisontellt, fast det inte behövs utrymmesmässigt.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45171
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Bättre/snyggare kretsscheman

Inlägg av TomasL »

Det där med att städa upp schemat efter alla modifikationer och ändringar, hmm, ja det är ju något som aldrig hinns med.

Symboler blir så när man snabbt skall fixa till en symbol, som går att använda, blandning mellan olika standarder, för att jag vill ha det på det sättet.
Gillar inte de där fyrkantiga symbolerna för grindar, helt enkelt (upplärd med de USAianska).
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Bättre/snyggare kretsscheman

Inlägg av lillahuset »

De "internationella" logiksymbolerna gillar inte jag heller. Men dina transistorsymboler fick mig verkligen att le. Det var länge sedan jag såg sådana, kan det ha varit i någon bok av John Schröder... Inget fel med det.

Hur ett schema ska ritas brukar väl vara någon form av företagsstandard. I mitt gamla företag drev jag igenom något som liknade en standard som sedan gradvis förändrades av "valparna". Det var någorlunda enhetligt iallafall men ingen diktatur.

När det blir lite halvkomplexa kort gillar jag att bryta ut olika funktionsblock, lagom stora för en sida, och numrera komponenterna så man vet vilket block de tillhör. Har man då tex fyra analoga kanaler blir det fyra sidor med en kanal på varje och komponenter numrerade x1xx, x2xx, x3xx och x4xx på de olika sidorna. Numreringen går dessutom alltid från ingång till utgång, uppifrån och ner. "Skramlet" samlas sedan på de sista sidorna med de högsta numren.

Alla signaler som går från en sida till en annan sida har alltid symboler som markerar riktningen. Om det finns möjlighet att organisera signaler i bussar gör man det. Alla signaler som kan ges ett meningsfullt namn får ett.
H.O
Inlägg: 5684
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Bättre/snyggare kretsscheman

Inlägg av H.O »

Ett av problemen med att bara dra ut 2cm "tråd" och stämpla dit ett nät/signal-namn är att det för den oinvigde är svårt att hitta andra "änden" på den - och ännu värre när den (kanske) går till mer än ett ställe. Sökbara .pdf, OK, men att sitta med en bunt papper och leta efter obskyra signalnamn blad upp och blad ner blir snabbt rätt tröttsamt. Med det sagt så syndar jag såklart själv ibland, för alternativet med "tusen streck kors och tvärs" är inte heller bra.

Sättet som limpan4all nämner där större komponenter som uC, FPGA, CPU etc bryts upp i flera separata symboler är ju "absolut nödvändigt" när det blir lite större konstruktioner/komponenter.
Skriv svar