Kraft ger intermettent helt fel spänning

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
tomashag
Inlägg: 25
Blev medlem: 18 juli 2012, 09:31:13

Kraft ger intermettent helt fel spänning

Inlägg av tomashag »

Jag har en förstärkare med en kraftenhet som spökar. I normalfallet så ska den ge +34V över C720, se bifogat schema, och -34V över C721 men ibland så ger den +6V över C720 och -60V över C721! Detta varar några minuter, sedan återgår den till normala spänningar. Detta upprepas med synnerligen olika tidsintervall, ibland efter någon timme, ibland efter flera veckor. Vad sjutton är det som händer? Jag har mätt med både DVM och oscilloskåp. VCTP och VCTM styrs av en mikroprocessor via några transistorer. Det är lite problematiskt att mäta eftersom man kan få vänta länge innan felet uppträder och så försvinner det innan man har hunnit börja mäta. Det brukar kunna gå att åtgärda felet genom att kraftigt slå till förstärkaren så det borde väl tyda på en dålig lödning någonstans, förstärkaren är 15 år gammal.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Pen
Inlägg: 207
Blev medlem: 16 september 2006, 09:15:51
Ort: Stockholm

Re: Kraft ger intermettent helt fel spänning

Inlägg av Pen »

Gissar att lindningen i T1 (TRANS12) som matar B702 har jordat mittuttag. Om detta glappar blir relationen till jord flytande medan summan blir ungefär densamma (vilket är det symptom du upplever). Glappet kan vara vid lödningen av T1 eller i kontakten CB703.
tomashag
Inlägg: 25
Blev medlem: 18 juli 2012, 09:31:13

Re: Kraft ger intermettent helt fel spänning

Inlägg av tomashag »

Ok, det borde väl vara anslutning 9 på trafon då. Jag ska försöka med kontaktolja först, om jag ska kolla lödningen på CZ703 så måste jag riva hela förstärkaren! Om det är detta felet så borde jag nog byta C721 och C723 också, dom är ju specade på 50V så 60V är nog inte så bra för livslängden. Tyvärr så kan det nog dröja innan jag kan rapportera resultatet eftersom det kan ta lång tid innan felet dyker upp.
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Kraft ger intermettent helt fel spänning

Inlägg av svanted »

kontaktolja NÄ!!!!
inte i en förstärkare! oavsett, det kletar ner och drar åt sig damm....
Pen
Inlägg: 207
Blev medlem: 16 september 2006, 09:15:51
Ort: Stockholm

Re: Kraft ger intermettent helt fel spänning

Inlägg av Pen »

Jag tror att kondingarna klarar 60V under en kortare tid.

Kontaktolja - svanted har helt rätt (olja är f ö en isolator, men du avser nog elektronikspray). Det är bara att riva ner och ta fram luppen. Ofta kan man se ringar i lödningen när det släppt. Ta bort gammalt lödtenn och löd om.
tomashag
Inlägg: 25
Blev medlem: 18 juli 2012, 09:31:13

Re: Kraft ger intermettent helt fel spänning

Inlägg av tomashag »

Nu har jag särat på CB703 och CZ703 och mätt resistansen mellan jord och stift 1 på CZ703 och ser man på, jag fick bara kontakt om jag tryckte på stiftet. Alltså, lossa på 24 skruvar för att komma åt att löda om stiftet och då blev det kontakt! Tack för tipset!
Skriv svar