Handlöda en 28-pinnars 4x5mm QFN på ett prototypkort?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6889
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Handlöda en 28-pinnars 4x5mm QFN på ett prototypkort?

Inlägg av Marta »

Skippa varmluften och punktlöda. Väl rengjort och väl fluxat och väl blyat. Inget försök att förtena ytorna, blir bara ojämt och jobbigt. Någon millimeter extra av raj linje intill kretsen gör det lättare.

Hur det är om den har pad som skall anslutas vet jag inte. Med genomplätering och ett stort hål i mitten är det lätt. utan kanske går att efterborra nästan igenom med större borr och sedan vika ner foliekanterna så folien kan värmas. Nog enklast på glasfiberfritt kort.

Gör det _innan_ Du blivit invalid. Efter är det absolut omöjligt.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8413
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Handlöda en 28-pinnars 4x5mm QFN på ett prototypkort?

Inlägg av AndersG »

Jag skulle prova med stekpannan istället för varmluft. Vansinnigt irriterande när komponenterna seglar iväg.
Jo, beror ju hur mycket man skall löda. Annars löder jag nog för hand och det funkar bra, dock inte för QFN.

Kikade litet mera på Aisler och de verkar kuynna ta emot KiCAD filer direkt, deras hantering av Gerbers verkar annars knölig. Man måste namnge alla på ett visst sätt. Hos PCBWing är det enklare. Man laddar upp en Zip och sedan får man välja vilken fil som är vad.
Användarvisningsbild
Andax
Inlägg: 4373
Blev medlem: 4 juli 2005, 23:27:38
Ort: Jönköping

Re: Handlöda en 28-pinnars 4x5mm QFN på ett prototypkort?

Inlägg av Andax »

AndersG skrev:Vem?
allpcb.com tänkte jag på. Då är det DHL express inkluderat.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8413
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Handlöda en 28-pinnars 4x5mm QFN på ett prototypkort?

Inlägg av AndersG »

OK. Skall kolla in dem med.
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4094
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Handlöda en 28-pinnars 4x5mm QFN på ett prototypkort?

Inlägg av adent »

DHL har också fördelen att leverera grejerna direkt och sen kommer moms och avgift på faktura efteråt.
Den enda gång jag beställt från allpcb skickade jag in underlaget natten mellan måndag och tisdag och höll i korten fredag lunch!
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8413
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Handlöda en 28-pinnars 4x5mm QFN på ett prototypkort?

Inlägg av AndersG »

DHL har också fördelen att leverera grejerna direkt och sen kommer moms och avgift på faktura efteråt.
Inte här inte :) Här får man snällt tulla före man får se paketet.
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4094
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Handlöda en 28-pinnars 4x5mm QFN på ett prototypkort?

Inlägg av adent »

Med DHL? Jag har fått två paket från allpcb.com med DHL bägge beställningarna levererades inom 3 och ett halvt dygn. Ingen tull och moms i förväg. $10 för 5 små kort och DHL-frakt. Oslagbart!

MVH: Mikael
Gimbal
Inlägg: 7879
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Handlöda en 28-pinnars 4x5mm QFN på ett prototypkort?

Inlägg av Gimbal »

Jag beställde för ett tag sedan från kina jlcpcb (32$ 2 olika kort totalt 15st) med dhl express inkluderat, skickade filer Torsdag kväll och hade korten i handen Onsdagen efter.

Korten och lev.tiden kan man inte klaga på men lite surt med 133 spänn ytterligare i tull och moms (och DHL avgifter?) från DHL som en sen överraskning några dagar efteråt.
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4094
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Handlöda en 28-pinnars 4x5mm QFN på ett prototypkort?

Inlägg av adent »

Lustigt nog har jag inte fått något brev från DHL om tull/moms på den sista kretskortsleveransen. Kanske var värdet för lågt? 10.66 USD totalt.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8413
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Handlöda en 28-pinnars 4x5mm QFN på ett prototypkort?

Inlägg av AndersG »

Testade ta ett par kort från Aisler. Litet billigare än PCBWing. Enklare hantering eftersom de tar KiCad-filer direkt. Beställde 19/4, Korten skeppades 29/4, framme 2/5
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Handlöda en 28-pinnars 4x5mm QFN på ett prototypkort?

Inlägg av Glenn »

adent skrev:Lustigt nog har jag inte fått något brev från DHL om tull/moms på den sista kretskortsleveransen. Kanske var värdet för lågt? 10.66 USD totalt.
Jag beställde bildelar från USA som skickades via DHL.

De leverades i tre kollin så jag trodde jag skulle få betala avgift tre gånger, men lustigt nog fick jag bara betala avgift+moms på de två stora paketen, det minsta som innehöll glödlampor och en sensor till ett värde av ca $10 passerade fritt..

Dom ville dock ha pengarna i förskott, dom ringde och frågade hur jag skulle betala, jag betalade och senare samma dag levererades två paket.. det tredje kom några dagar senare.
Skriv svar