hjälp smps som styr relän eller liknande lösning. Vilsen

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
tokfan
Inlägg: 694
Blev medlem: 10 juni 2010, 14:05:13

hjälp smps som styr relän eller liknande lösning. Vilsen

Inlägg av tokfan »

Tjenare!

Jag mekar med en gitarrförstärkare och har blivit tipsad om att styra en krets i förstärkaren med relän.
Jag har 6V AC respektive 230V AC att koppla in mig på.
Jag tänker mig att man har något switchat aggregat som lägger en likspänning på ett relä som styr om kretsen och leder ljudsignalen en annan väg.
Detta ska switchas med en fotpedal som jag vill ha ofarlig spänning i.

Jag kollar runt på elfa mfl efter relä och smps men är helt Lost då jag inte sysslat med sådant tidigare.

Hur ska jag tänka?

Spänningsmatning som finns nu 6V AC eller 230V AC.
Relät behöver palla med ca 400V-500V signal (rörförstärkare)

Det här blev lite rörigt men kanske blir en start till diskussion där vi kan reda ut saker och ting.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: hjälp smps som styr relän eller liknande lösning. Vilsen

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Du har två spänningar till reläet:
a) spolspänning, den spänning som reläet att arbeta (att dra). Eftersom du har 6VAC, kan du köra med relä som funkar med så låg spänning. Är det knivigt kan du sätta en diod (för att likrikta) en kondensator (för att filtrera) och ev ett motstånd (för att begränsa spänningen) i serie med reläspolen. Ungefär så här. Du får räkna lite på motståndet som ska "ta bort" någon volt. Ev kan man sätta dit en diod, eller två för samma verkan.
relay.jpg
b) spänningen över kontakterna (och strömmen genom desamma). Eftersom du tydligen ska koppla in och ut vissa funktioner automatiskt kan du tänka på en fotswitch,

Bild

men där du ersätter foten med en reläspole.

Ett exempel på ett relä som vore lämpligt är t ex https://www.electrokit.com/produkt/rela ... xlande-5v/.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: hjälp smps som styr relän eller liknande lösning. Vilsen

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Tillägger att du inte behöver en SMPS. Rörfolk har i eviga tider, ja redan när vi fick skydda våra EL34 och ECC82 från sabeltandade tigrar använt just glödspänningen - 6,3V - till att styra reläer.
tokfan
Inlägg: 694
Blev medlem: 10 juni 2010, 14:05:13

Re: hjälp smps som styr relän eller liknande lösning. Vilsen

Inlägg av tokfan »

Tackar tackar!
En snabbfråga.

När det står 5V. Menas det då att det krävs minst 5V för att dra reläet? Eller max 5V?

Står 230V AC på det du länkade.
Matningen är på 460V i förstärkaren.
En pot ska sitta innan slutsteget. Vet inte hur stark signalen är där men funderar på om 230V max kanske är klent.

Blev tipsad av rörmekare om att det nog är enklast med smps.
Har dock ingen koll på det alls.
Är det trafo och likriktare i samma burk?

Sitter ju redan mycket skit i förstärkaren men det går nog alltid att skruva fast lite till.

Vore intressant att lära sig med smps med.
Det står ju bara typ nominell spänning xxxxx.
Säger mig ingenting. Hur ska man tänka?

(är öppen för båda alternativen)
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: hjälp smps som styr relän eller liknande lösning. Vilsen

Inlägg av HUGGBÄVERN »

5V betyder 5V, egentligen varken mer eller mindre, men säg 5V +/-5-10%.

Kontakterna ska ju sedan tåla den spänning du ska styra. Är det en golvlampa som går på 230V ska kontakterna klara den spänningen och givetvis den ström som lampan drar.
Vad du ska koppla in och ut i förstärkaren avgör ju också vilket sorts relä du ska använda. Är det bara en effektenhet, som ska vara in- eller urkopplad är det ju bara någon eller några tiotals Volt. Ska du däremot kopplain en HEL rördriven grunka, alltså switcha 400+ Volt får du leta efter en mastigare relä och då får du nog bita i ett surt äppel och antingen välja ett relä med en manöverspole för 230VAC eller ett 12- eller 24VDC-relä och skaffa en liten extra nätdel (trafo, diod, konding) eller en väggvårta.

SMPS är ju ett switchat spänningsomvandlare som kan göra om vilka spänningar som helst till vilka spänningar som helst, t ex 5VDC till 24VDC osv. Väldigt behändiga när man bygger elektronik och ska just omvandla en tillgänglig spänning till en annan med små effektförluster.
Användarvisningsbild
carpelux
Inlägg: 1865
Blev medlem: 13 oktober 2007, 12:33:33
Ort: Varnhem

Re: hjälp smps som styr relän eller liknande lösning. Vilsen

Inlägg av carpelux »

Det är också viktigt att verkligen säkerställa att reläet kan bryta den höga DC-spänning det är fråga om. Det är enorm skillnad att bryta 460V DC vs 460V AC.

Fast när man läser det första inlägget så verkar det vara signalvägarna som skall styras om, inte anodspänningen. Vilket är det som skall switchas?
tokfan
Inlägg: 694
Blev medlem: 10 juni 2010, 14:05:13

Re: hjälp smps som styr relän eller liknande lösning. Vilsen

Inlägg av tokfan »

Signalvägen.
Den ska kunna switch mellan två olika volympotar i slutsteget och två olika gainpotar i ett försteg.
Kanske är därför jag blev tipsad om smps för att kunna driva 12-24v relä simplast.

Vad menas med växlande relä?
Är det att det inte är av och på utan växlar mellan två ledare?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: hjälp smps som styr relän eller liknande lösning. Vilsen

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Så här (titta till höger):

Bild
tokfan
Inlägg: 694
Blev medlem: 10 juni 2010, 14:05:13

Re: hjälp smps som styr relän eller liknande lösning. Vilsen

Inlägg av tokfan »

Smart!

https://www.elfa.se/sv/switchande-naeta ... p/30112996

Typ denna i länken ovan och ett passande relä?

Sen drar man styrspänningen till relät från ACDC omvandlare till fotpedalerna och tillbaka i sladden till relät.
Skriv svar