Dimmer och Utspänningen?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18365
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Dimmer och Utspänningen?

Inlägg av 4kTRB »

Jag har en liten fläkt specad 110 VAC 12W. Tänkte testa den med en dimmer. Hur vet jag när jag dimmat upp till 110 VAC?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45272
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Dimmer och Utspänningen?

Inlägg av TomasL »

Nej det skall du inte göra, skall du testa fläkten så skall du använda en transformator 230/120V
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Dimmer och Utspänningen?

Inlägg av Icecap »

En "normal" dimmer minskar inte spänningen, den klipper bort en del av vågorna och minskar effekten på det vis.

Motorer gillar vanligtvis inte den hackade spänning men är det bara en funktionstest i kort tid kan det fungera. Men har den driftkondensator som är specade efter 120V matning kan en 230V dimning vara "intressant" - på ett dåligt sätt.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32739
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Dimmer och Utspänningen?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Möjligen skulle man kunna se OM det gick att använda en kondensator som "seriemotstånd" för att minska strömmen (och därmed spänning) till fläkten.

Ett hastigt överslag ger fläktens "motstånd" till ca 1kOhm, alltså kan man räkna ut ett lämplig C-värde som ger samma "motstånd". 2.7µF verkar vara "rätt värde". Om det funkar vete 17.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45272
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Dimmer och Utspänningen?

Inlägg av TomasL »

Beror ju på om effekten som anges är axeleffekt (vilket är rätt vanligt på små fläktmotorer) eller elektrisk effekt.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32739
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Dimmer och Utspänningen?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag reserverade mig så mycket jag kunde.
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Gått bort
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Dimmer och Utspänningen?

Inlägg av Hobbyisten »

Icecap skrev:En "normal" dimmer minskar inte spänningen, den klipper bort en del av vågorna och minskar effekten på det vis.

Motorer gillar vanligtvis inte den hackade spänning men är det bara en funktionstest i kort tid kan det fungera. Men har den driftkondensator som är specade efter 120V matning kan en 230V dimning vara "intressant" - på ett dåligt sätt.
Klipper den topparna på vågorna ? Om frekvensen då är densamma går det då att mäta spänningen med en vanlig multimeter ? Eller ska en TRMS till ? Kan man då inte på det sättet själv gradera dimmern ?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32739
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Dimmer och Utspänningen?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Dimmern, vilken (oftast) är uppbyggd av en triac släpper igenom delar av den 50Hz sinus som Harsprångets kraftstation skickar ut.

https://sv.wikipedia.org/wiki/TRIAC
Nerre
Inlägg: 26700
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Dimmer och Utspänningen?

Inlägg av Nerre »

Nej, den klipper inte toppen på vågorna.

Det vanligaste är att den "väntar med att släppa fram" spänningen så att det blir raka flanker i början (det är den enklaste formen av dimmer att bygga).

Se t.ex. http://sound.whsites.net/lamps/dimmers.html#s21

En dimmer är alltså ingen spänningsreglering utan den varierar "medeleffekten" kan man säga. Det gör att de lämpar sig bäst för glödljus och värmeelement, men inte alls så bra för andra typer av laster.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32739
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Dimmer och Utspänningen?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag har en dimmer till min gamla hederliga borrmaskin och jag har ingen skön och linjär reglering alls. Och när jag får ner varvtalet på borrmaskinen har den tappat tokmycket kraft.
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Gått bort
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Dimmer och Utspänningen?

Inlägg av Hobbyisten »

Nerre skrev:Nej, den klipper inte toppen på vågorna.

Det vanligaste är att den "väntar med att släppa fram" spänningen så att det blir raka flanker i början (det är den enklaste formen av dimmer att bygga).

Se t.ex. http://sound.whsites.net/lamps/dimmers.html#s21

En dimmer är alltså ingen spänningsreglering utan den varierar "medeleffekten" kan man säga. Det gör att de lämpar sig bäst för glödljus och värmeelement, men inte alls så bra för andra typer av laster.
Det står att läsa att dimrar (TRIAC-typen) gör sig bra för elektriska fläktar och andra motorer med låg effekt, är inte 12 W en låg effekt ? Dimmern styr då Gaten till att slå på när sinuskurvan är på ett lågt värde. Men det låter vanskligt att gå på "känn".
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14850
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Dimmer och Utspänningen?

Inlägg av mrfrenzy »

Dimmer kan fungera bra om du har en 230V motor som du vill köra långsammare på 230V matning.

Om du har en 110V motor som du vill köra på 230V matning eller en 230V motor som du vill köra på 400V matning är inte dimmer rätt lösning. Du behöver en transformator.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Dimmer och Utspänningen?

Inlägg av xxargs »

glöm dimmers för sådana saker - dimmer sänker inte toppspänningen och den icke sinuida spänningen gör att motorn inte fungerar bra och troligen bränns på mycket kort tid.

---

http://elektronikforumet.com/forum/view ... 5#p1393157

Du bör ha två fläktar kopplad i serie och mata med 230 Volt och mäta upp värdena på spänning, ström, effekt i Watt, effekt i VA (eller PF) innan du kan köra enligt länken ovan. energimätaren 36-2897 på clas ohlson ger alla uppgifter du behöver, dock under förutsättning att du har två 110V lika fläktar som kan kopplas i serie för mätningen

eftersom effektnivåerna på din fläkt är i samma härald som uträkningen i länken så kan du labbkoppla fläkten i serie med 1 µF motorkondensator (en sådan som är klassad 500 Volt växelström) och är spänningen över fläktmotorn runt 110 Volt så är du hemma.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18365
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Dimmer och Utspänningen?

Inlägg av 4kTRB »

Toppspänningen blir lägre då triacen triggar
efter sinustoppen. Men då kanske det inte finns tillräckligt med kräm kvar?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Dimmer och Utspänningen?

Inlägg av Icecap »

Pga. den branta flanken kommer den vanliga AC-motorn att få lite "nytta-effekt" och mycket förlusteffekt. Därmed går den varm snabbt.

Men för en kort test (ja, den snurrar, klart) kan det vara OK.
Skriv svar