Laga APC Smart-UPS 2200?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Slim
Inlägg: 30
Blev medlem: 23 april 2012, 20:19:31
Ort: småländska kusten

Laga APC Smart-UPS 2200?

Inlägg av Slim »

Har fått två APC Smart-UPS 2200 (SMT2200I) som inte mår så bra, verkar vara samma fel på båda dock har den ena tagit mer stryk. Men R11 har brunnit upp och tagit med sig reläet bredvid i fallet.
De startar på batteri men har inte vågat koppla in något på varken utgångarna eller ingången.

Går de att rädda utan alltför mycket fix?
Har R11 brunnit upp som ett följdfel tror ni eller har den helt enkelt haft det för varmt?
Verkar vara svårt att hitta scheman på kretskorten för att kunna luska i dödsorsaken samt vad det ska vara för värde på R11.

Bifogar lite bilder på det ena kortet som tagit minst skada.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Zkronk
Inlägg: 1423
Blev medlem: 23 augusti 2005, 16:44:36
Ort: Uppsala

Re: Laga APC Smart-UPS 2200?

Inlägg av Zkronk »

Jag har en likadan UPS, så jag skulle kunna kolla vilket värde R11 har, om det är ett likadant kort i den.

Men det är väl inte utan anledning som R11 har släppt ut den magiska röken. Antagligen så är det som du skriver ett följdfel från något annat problem.
Slim
Inlägg: 30
Blev medlem: 23 april 2012, 20:19:31
Ort: småländska kusten

Re: Laga APC Smart-UPS 2200?

Inlägg av Slim »

Det vore snällt så är man en bit på väg.
Jo får väl försöka följa banorna på kortet och se vad som är före och efter R11 som kan tänkas ha orsakat varmgången, har inte hittat något schema tyvärr.
Zkronk
Inlägg: 1423
Blev medlem: 23 augusti 2005, 16:44:36
Ort: Uppsala

Re: Laga APC Smart-UPS 2200?

Inlägg av Zkronk »

Det var så trångt och bökigt så jag kunde inte läsa det som stod på själva motståndet, mer än "C9 2", men jag mätte upp R11 (i kretsen) till 0,4 ohm.
Slim
Inlägg: 30
Blev medlem: 23 april 2012, 20:19:31
Ort: småländska kusten

Re: Laga APC Smart-UPS 2200?

Inlägg av Slim »

Jo sitter riktigt tråkigt till tyvärr men tack iaf.
Ok, samma värde som jag fått när jag mätte upp på plats i ena och den jag lött loss på andra.
Får leta vidare efter schema så man kan få lite ordning på hur saker och ting hänger ihop.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29985
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Laga APC Smart-UPS 2200?

Inlägg av MadModder »

Inkluderar den här rätt version tro?
apc_smart-ups_su2200_3000.pdf
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Slim
Inlägg: 30
Blev medlem: 23 april 2012, 20:19:31
Ort: småländska kusten

Re: Laga APC Smart-UPS 2200?

Inlägg av Slim »

Hittade den också men tyvärr verkar den inte stämma R11 värdet i schemat är väldigt långt ifrån samt bara 1/4W är en skapligt stort motstånd som sitter där nu. Samt reläet RY900 bredvid finns inte i schemat.

Men har experimenterat lite parallellkopplade några motstånd jag hade hemma så det blev 0,4ohm bara för att se om det blev någon skillnad.
Fungerar att starta upp på batterier som innan men startar man utgångarna så tjuter den och smattrar detta gäller både den jag bytt motstånd på och den som inte är ändrad.

Funderar på om det är reläet bredvid R11 som är boven egentligen och har blivit varmt/tagit eld och tagit med sig R11.
Ska ta ett helt relä från den ena och flytta över till den jag bytte motståndet på och se om det blir någon skillnad.
Slim
Inlägg: 30
Blev medlem: 23 april 2012, 20:19:31
Ort: småländska kusten

Re: Laga APC Smart-UPS 2200?

Inlägg av Slim »

Har nu bytt reläet bredvid R11, testade att koppla på spänning in och den laddar batterierna.
Går även att slå på utgångarna får stabil spänning men går man över på batteridrift så tjuter det om mer än varningssummern minst sagt, smattrandet är borta så var troligen reläet jag bytte.

Min temporära R11 blev runt 85 grader på 15 sekunder så förståeligt att föregångaren brann upp.
Spänningen vid batteridrift varierar kraftigt i början men stabiliserade sig, då motståndet blev så pass varmt så avbröt jag testet hade en 60W glödlampa som last.

Någon som blir mer klok efter mitt testande?
Fel ligger uppenbarligen i batteridrift delen av kretsen bara lista ut var :humm:

Start på batteri ingen nätspänning:
https://drive.google.com/file/d/1fjVirQ ... sp=sharing

Bryter nätspänningen så den slår över till batteri:
https://drive.google.com/file/d/1l-r129 ... sp=sharing
Pen
Inlägg: 207
Blev medlem: 16 september 2006, 09:15:51
Ort: Stockholm

Re: Laga APC Smart-UPS 2200?

Inlägg av Pen »

Jag har en något äldre modell inklusive schema. Schemat stämmer bra med det i tråden ovan frånsett att kontakterna för utgående spänning är annorlunda i min äldre modell. Däremot stämmer de ju med din modell. Jag har en GISSNING - men bara en GISSNING. Kan vara värt att kolla dock.

Av din folie att döma (så långt det går att tyda) så skulle det kunna vara så att motståndet ligger över strömtransformatorn som på schemat heter CT2. På schemat är detta shuntmotstånd ritat som en kortslutning och på mitt kretskort är det helt enkelt två centimeter folie som utgör detta motstånd. Kan det möjligen vara så att det är en bit folie även på ditt kretskort och att det brända motståndet bara ligger parallellt och utgör en trim-möjlighet? Om detta stämmer så skulle det primära felet kunna vara att shuntmotståndet i själva folien har brunnit av och då kommer all ström gå genom trim-motståndet istället som belastas alldeles för högt. Titta således om det ser ut att finnas avbrunnen folie under ditt motstånd.

Det som talar emot detta är att både du och zkronk har mätt upp motståndet till 0.4 ohm på plats. Foliemotståndet borde knappt vara mätbart utan bryggmetoder. Å andra sidan undrar jag hur ni har mätt upp ett så lågt motstånd som 0.4 ohm - vad blir det om ni kortsluter testpinnarna?

Detta är en tänkbar möjlighet till varför motståndet blivit bränt men därifrån till oljudet är inte helt enkelt att förklara. Strömtransformatorn CT2 matar en ganska snillrik multiplicerande effektmätningskrets (u*i) som borde stänga ner aggregatet om effekten mäts för högt på grund av avbränt shuntmotstånd. I vart fall borde överlast indikeras på fronten.
Slim
Inlägg: 30
Blev medlem: 23 april 2012, 20:19:31
Ort: småländska kusten

Re: Laga APC Smart-UPS 2200?

Inlägg av Slim »

Alla gissningar är välkomna :tumupp:

Ska plocka ur kortet och kolla hur det ser ut på kortet om man kan hitta några spår efter fd folie som gett sig.

Nollade med testpinnarna innan mätning, mätte på det lösa motståndet 0.36ohm och på den orörda direkt på kortet 0.38ohm.
Ska även hålla koll på fronten vid test om den indikerar något konstigt haft full koll på kortet så det inte börjat ryka från något.
Pen
Inlägg: 207
Blev medlem: 16 september 2006, 09:15:51
Ort: Stockholm

Re: Laga APC Smart-UPS 2200?

Inlägg av Pen »

Fick en stund över och kollade dina foton igen - denna gång lite noggrannare. Har en ny och något bättre hypotes som kan vara värd att undersöka.

Jag är rätt säker på att jag hade fel ovan. Jag tror att ditt trasiga motstånd istället går till den andra strömtrafon CT1 (CT1 på schemat i tråden) som i sin tur går till glättningskondensatorerna C120 och C122 (C17 och C99 på schemat i tråden). Motståndet R11 saknas på schemat i tråden och det är för mig inte helt klart varför de har gjort denna modifikation. Jag har inget sådant motstånd på min äldre UPS heller.

Dina C120 och C122 kan få ta rätt mycket stryk och även om det inte är elyter (badcaps) som i DC/DC konvertrar så kan de ändå börja läcka. Jag skulle som nästa steg med bortlött R11 mäta motståndet över kondensatorerna. Det bör förstås vara oändligt.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3522
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Laga APC Smart-UPS 2200?

Inlägg av breflabb »

Även CT1 verkar ha gått varm. Undrar om inte felet har uppståt just där PGA lödfel
För det är väl skapliga strömmar som finns där
Slim
Inlägg: 30
Blev medlem: 23 april 2012, 20:19:31
Ort: småländska kusten

Re: Laga APC Smart-UPS 2200?

Inlägg av Slim »

Pen skrev:Fick en stund över och kollade dina foton igen - denna gång lite noggrannare. Har en ny och något bättre hypotes som kan vara värd att undersöka.

Jag är rätt säker på att jag hade fel ovan. Jag tror att ditt trasiga motstånd istället går till den andra strömtrafon CT1 (CT1 på schemat i tråden) som i sin tur går till glättningskondensatorerna C120 och C122 (C17 och C99 på schemat i tråden). Motståndet R11 saknas på schemat i tråden och det är för mig inte helt klart varför de har gjort denna modifikation. Jag har inget sådant motstånd på min äldre UPS heller.

Dina C120 och C122 kan få ta rätt mycket stryk och även om det inte är elyter (badcaps) som i DC/DC konvertrar så kan de ändå börja läcka. Jag skulle som nästa steg med bortlött R11 mäta motståndet över kondensatorerna. Det bör förstås vara oändligt.
Gjorde rent och tog lite nya bilder, har det varit något där så är det borta nu :D

Tack för förslaget, ska riva ur kortet igen och mäta upp C120 och C122.
Testade att belasta den lite hårdare idag med en kupévärmare ~700W brummade och sjöng lite som innan, men ändrade sedan i inställningarna på output voltage från 230 till 240 och då försvann nästan brummande helt sjunger lite fortfarande men är inom den vanliga nivån något högre än en liten ups jag har till datorn, men sidorna dämpar väl en del sen. Är märkligt att brummandet försvann efter ändringen på output voltage.

Men kondingarna låter som vettiga kandidater, båda upserna har stått inkopplade sedan runt 2014 och troligtvis har de inte gått över på batteridrift alltför många gånger om ens någonsin, men man märkte att de inte mådde bra när man bytte systemet som de skyddade och då kopplade ur inkommande matning.
Så kondingarna kanske har blivit sämre och sämre och sedan när det blev belastning så brann R11 upp.

Mätte spänningen på utgången med belastning på ~700W när jag drog ur inkommande matning dippade lite men antar att det är helt ok då den ska hinna slå över.

Kod: Markera allt

14:19:00	AC	230,7	V
14:19:00	AC	227,7	V
14:19:01	AC	204,7	V
14:19:01	AC	182,9	V
14:19:02	AC	227,0	V
14:19:02	AC	230,0	V
14:19:03	AC	230,3	V
14:19:05	AC	230,2	V
14:19:06	AC	230,1	V
14:19:07	AC	229,9	V
14:19:08	AC	230,0	V
14:19:08	AC	229,9	V
14:19:08	AC	230,0	V
14:19:10	AC	230,1	V
14:19:12	AC	230,3	V
https://drive.google.com/file/d/1TteKWt ... sp=sharing Test
IMG_20181028_131337.jpg
IMG_20181028_131323.jpg
IMG_20181028_131239.jpg
IMG_20181028_131218.jpg
breflabb skrev:Även CT1 verkar ha gått varm. Undrar om inte felet har uppståt just där PGA lödfel
För det är väl skapliga strömmar som finns där
Tror det kan vara mina första bilder som luras lite den ser ok ut även lödningarna, syns tre punkter ifrån det brända på baksidan.
Men ska syna den lite extra när jag plockar ur kortet.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Slim
Inlägg: 30
Blev medlem: 23 april 2012, 20:19:31
Ort: småländska kusten

Re: Laga APC Smart-UPS 2200?

Inlägg av Slim »

Pen skrev:Fick en stund över och kollade dina foton igen - denna gång lite noggrannare. Har en ny och något bättre hypotes som kan vara värd att undersöka.

Jag är rätt säker på att jag hade fel ovan. Jag tror att ditt trasiga motstånd istället går till den andra strömtrafon CT1 (CT1 på schemat i tråden) som i sin tur går till glättningskondensatorerna C120 och C122 (C17 och C99 på schemat i tråden). Motståndet R11 saknas på schemat i tråden och det är för mig inte helt klart varför de har gjort denna modifikation. Jag har inget sådant motstånd på min äldre UPS heller.

Dina C120 och C122 kan få ta rätt mycket stryk och även om det inte är elyter (badcaps) som i DC/DC konvertrar så kan de ändå börja läcka. Jag skulle som nästa steg med bortlött R11 mäta motståndet över kondensatorerna. Det bör förstås vara oändligt.
Tog bort en av kondingarna efter att ha mätt på plats och den hade inget bra värde så dom kan nog vara bovar.
Så ska se vart jag kan köpa nya såg ut som att elfa hade https://www.elfa.se/sv/passiva-komponen ... %7EVAC=310
IMG_20181106_131649.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Pen
Inlägg: 207
Blev medlem: 16 september 2006, 09:15:51
Ort: Stockholm

Re: Laga APC Smart-UPS 2200?

Inlägg av Pen »

I första hand tänkte jag att du skulle mäta motståndet över dem. Det bör vara oändligt om de inte läcker.
Vad får du för värde om du i stället ohm-mäter?

Men det var väldigt vilket lågt värde du fick på kapacitansen. Det är förstås också fel, men borde inte i sig leda till följdfel på R11. Däremot är det kanske ett tecken på att den även har en skada som kan leda till läckage.

Är det lika illa med den andra?
Skriv svar