Tektronix-prober

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Tektronix-prober

Inlägg av Spisblinkaren »

TomasL skrev:Fluke köpte väl Philips instrumentdivision 1993
Intressant information, tack!

Detta visste inte jag.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45272
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Tektronix-prober

Inlägg av TomasL »

Tektronixprober har en extra kontaktstift, det sitter ett motstånd mellan kontaktstiftet och jord, dvs bajonett-muttern.
Skopet mäter motståndet, och sätter rätt skala, dvs justerar området internt, så har du satt 1V/div, och ansluter en TEK 10x prob, kopplar skopet internt om sig till 10V/div
Du ser den på bilden, lilla piggen på sidan av bajonettringen
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Tektronix-prober

Inlägg av xxargs »

rogerk8 skrev:
TomasL skrev:
Ett analogt oscilloskop har "naturligtvis" inte det för det har i regel ingen som helst logik i sig
Jodå, de flesta analoga TEK-skop, även de helt analoga (de gamla rörskopen vet jag dock inte) kan detektera om det sitter en 1x, 10x och i den fall en 100x tektronixprob ansluten
Det här tror inte jag på.

För på vilket sätt kan detta sedan visas på skåpet?

Allt man gör med analoga skåp är ju liksom att räkna rutor...

MVH/Roger

Du kanske bara kört 'hobbyskåp' i den undre delen av prisskalan, men Tek har haft ganska tidigt stöd för olika saker på analogskåpen även innan större microkontroller-support fanns - den 100 MHz med inbygg multimeter och även frekvensräknare i början av 1980-talet var faktiskt rätt behändig och steget inte alls långt till även vektorritning på skärmen av skala, tid och markörer som man kunde passa in mot både i amplitud och tid.

En favorit jag hade var kombinerad digital och analog där man växlade mode med en knapp - och kunde skriva ut hpgl-filer av skärmskotten på den digitala mode - den skulle jag vilja ha även idag, men man byter företag, företag går i kk etc. och dessa kommer utom räckhåll tyvärr.

Heldigitala oscilloskop var på den tiden enormt frustrerande att jobba med då de var byggda av folk som hade logikanalysatorer som förebild - dvs digitalknuttar som inte hade en jäkla aning om vad analog-skåps folket ville ha och vad vana vid - Tek:s kombinerade analog/digital var en 'guds gåva' för analogsnubbar på den tiden då den var precis som en analog-skåp förutom nu kunde man 'frysa bilden' och ta en en-sveps-bild när någon triggnivå var uppfylld - något som var jättesvårt med helanaloga skåp. Man kunde säga att analoga och digitala moden på skåpet kompletterades varandras svagheter väldigt bra men kunde inte helt ersätta varandra.

idag har man 'digital phosfor' för att försöka emulera analogskåpen med tex överlagrade svep i snabb takt då dessa analoga var tex. väldigt bra att se ibland uppkomna 'fnas' och ringningar på tex en databuss som inte skulle vara där medans de mer primitiva digitala skåp helt kunde missa sådan då de inte kunde överlagra svepen (med varierande ljusstyrka beroende snabbhet eller hur ofta det upprepades i överlagringen) och gick relativt lång tid innan det var redo för nästa triggning
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45272
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Tektronix-prober

Inlägg av TomasL »

Det roligaste skopet jag har är 7854an
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 54&start=0
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Tektronix-prober

Inlägg av Spisblinkaren »

Om jag förstått saken rätt så finns/fanns det alltså nåt slags system som gjorde att man det inte spelade nån roll om man körde X1-prob eller X10-prob för det syntes i den analoga skärmen som nån slags skalfaktor?

Jag tror fortfarande inte på det här :)

För hur ska det kunna ritas upp en skalfaktor när skåpet inte innehåller nån logik?

Mitt GWInstek-skåp har tydligen ingångsimpedansen 1M//25pF, jag tror dylikt är standard så jag kommer inte ens kolla upp vad Tek-proberna ska ha MEN man kan eventuellt råka illa ut om 25pF är för stort/för litet.

Många verkar känsliga för att allt ska vara i original men jag vågar gissa att så inte är fallet här.

På måndag tänker jag lägga min beställning hos ELFA på dvs ett par X10 Tek-prober för 50MHz.

MVH/Roger
PS
Jag tar mig nog en smygtitt i Tek-manualen ändå, just in case :)

Bra tänkt av mig för såhär ser det ut i manualen:
Compensation range 15 pF to 25 pF

Det blir alltså på håret med frekvenskompenseringen men dels är jag bara en glad amatör som inte är så beroende av frekvensriktig spänningsdelning upp till 50MHz dels tro jag med stor säkerhet att det finns marginaler dvs det som står som kompensationsområde är ett garanterat kompensationsområde, köpet kommer alltså genomföras ändå.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45272
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Tektronix-prober

Inlägg av TomasL »

Var har du fått skalfaktor från, proben kopplade om skopets mätområde helt enkelt, du ställer in det på 1V/div, proben ställer om skopet internt så att det du ser stämmer med vad du mäter, dvs internt är skopet egentligen kopplat för 0,1V/Div, dock visar det 1V/Div på ratten, vilket är det du tror du mäter med.
Eftersom skopet lurat dig, genom att i hemlighet koppla om sig till en annan skala utan att tala om det, så blir det hela riktigt.

Skopets ingångsimpedans läggs till probernas.
Så om skopet har 1M/25pF och proben har 1M/25pF blir den totala impedansen i din mätkrets 500k/50pF.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Tektronix-prober

Inlägg av Spisblinkaren »

TomasL skrev:Var har du fått skalfaktor från, proben kopplade om skopets mätområde helt enkelt, du ställer in det på 1V/div, proben ställer om skopet internt så att det du ser stämmer med vad du mäter, dvs internt är skopet egentligen kopplat för 0,1V/Div, dock visar det 1V/Div på ratten, vilket är det du tror du mäter med.
Eftersom skopet lurat dig, genom att i hemlighet koppla om sig till en annan skala utan att tala om det, så blir det hela riktigt.

Skopets ingångsimpedans läggs till probernas.
Så om skopet har 1M/25pF och proben har 1M/25pF blir den totala impedansen i din mätkrets 500k/50pF.
Förlåt mig Tomas men jag är så jävla dum när det gäller sånt här fram-och-tillbaks, upp-och-ner, höger-vänster, minus-minus osv, jag fattar inte sånt!

Om jag skall försöka fatta så tror jag du säger att vi ställer skåpet på 1V/DIV med vår X10-prob, eller hur?

En X10-prob DELAR dock med 10, den förstärker inte med 10 så då borde skåpet kopplas om till 10V/DIV, inte 0,1V/DIV.

Vad är det jag missar?
Så om skopet har 1M/25pF och proben har 1M/25pF blir den totala impedansen i din mätkrets 500k/50pF.
Det här är fel.

Jag kan nämligen lite om prober för på 90-talet byggde jag mig ett eget oscilloskop (skryter lite nu men det får du ta).

Impedansen som skåpets ingång presenterar hamnar över nedre delen av den (trimbara) frekvensriktiga spänningsdelningen dvs den nedre delen av RC-spänningsdelningen ser då dels kabelkapacitansen, dels skåpets ingångskapacitans dels probens ingångskapacitans, så om kabelkapacitansen är på 100pF(/m), prob 25pF, skåp 25pF så har jag 150pF i det nedre benet.

Detta skulle skåpet belasta alla mina objekt med OMM jag körde 1X-prob MEN det gör gör jag ju inte och ska jag vara strikt så kommer den kapacitiva belastningen vid X10 vara ungefär 10ggr bättre, benet upp mot X10-proben har en resistans som är 9ggr högre och därmed en kapacitans som är 9 gånger mindre MEN belastande impedans är "9+1" dvs 10M/15pF, give or take.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45272
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Tektronix-prober

Inlägg av TomasL »

Det jag skrev var väldigt förenklat, naturligtvis.
Dock, om du har proben kopplad 1:1 och skopet inställt på säg 10V/Div och du lägger 10V på probspetsen så kommer strålen flytta sig 1 div, eller hur.
Kopplar du om proben till 10x så kommer strålen flytta sig 0,1Div, eller hur.
Men med TEKs prober och TEKs skop, så ställs skopet internt om till 1V/Div, och strålen kommer då att flytta sig 1Div med 10 V pålagt.
Din omkopplare står fortfarande på 10V/div och det är det du mäter efter, skopet i sig "multiplicerar" ingången med 10 sas.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Tektronix-prober

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag får nog ta och sova på det här :)

Men på nåt sätt tycks dämpsatsen påverkas och i fallet digitalt skåp vet jag att det finns en liten "pinne" som går ann mot skåpets BNC-"jord" och får skåpet att känna av att det sitter en X10-prob där och i det fallet behöver man inte bry sig alls för att digitalt kopplas visningen (och dämpsatsen :humm: ) om, men när det gäller analoga skåp måste jag som sagt sova på det :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45272
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Tektronix-prober

Inlägg av TomasL »

Sov du på det, annars kan du ju ladda ned diverse servicemanualer för analoga TEK-skop från min hemsida, det finns naturligtvis schemor över dessa samt beskrivningar på hur det hela funkar.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33773
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Tektronix-prober

Inlägg av Glenn »

rogerk8 skrev:
Glenn skrev:
xxargs skrev: Probar är en förbrukningsvara och har man en fungerande tek så lär man inte lämna ifrån sig probarna så länge de fungerar... och skall man ha minsta kvalitet och smidighet (samt frekvensgång uppåt) så springer det iväg uppåt i pengar. idag måste man dessutom hålla reda på vilken prob-typ som går till vad när det gäller olika oscilloskopsgenerationer
Fast man kan ju komma över dom på olika sätt, jag har (eller hade, har sålt av en del) en hel kartong full med Philips/fluke-probar som jag plockade ur skrothögen när ett labb lades ner..
Måste få fråga en sak bara, vad menar du med Philips/Fluke?

Har Fluke nåt med Philips att göra eller skrev du bara så av smidighetsskäl?
Det är ju halvt besvarat, men philips instrumentdivision och fluke gick ju ihop på nåt sätt, tror det såldes instrument under båda namnen rätt länge, och ofta med lappen/ingjutningen

"Fluke and Philips - the T&M alliance", där T&M antagligen utläses Test and Measurement ?

..Iaf så stod det så på probarna jag tog rätt på, om jag minns rätt hade dom både fluke och philipsloggor också.

Riktigt bra instrument gjorde dom i alla fall, jag har mycket sådana och dom håller hög kvalitet.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33773
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Tektronix-prober

Inlägg av Glenn »

För övrigt, angående de analog-digitala så kallas det ju för hybridscopes, jag har ett sådant (philips) som fungerar som ett analogt, MEN man kan snapshota skärmbilden och sen utföra mätningar osv på det, ett på det hela taget mycket bra scope - som jag aldrig använder för jag kör mitt 100Mhz digitala 4ch HP istället..
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Tektronix-prober

Inlägg av Spisblinkaren »

TomasL skrev:Sov du på det, annars kan du ju ladda ned diverse servicemanualer för analoga TEK-skop från min hemsida, det finns naturligtvis schemor över dessa samt beskrivningar på hur det hela funkar.
Nu har jag sovit på saken och tror faktiskt jag blivit lite klokare:

Säg att skåpets reglage/dämpsats står på 1V/DIV, proben delar sen så att det egentligen är 10V/DIV men internt "förstärks" det istället genom att skåpet känner av att det sitter en X10-prob där och reagerar med en "osynlig" inställning på 0,1V/DIV vilket gör att det först dämpas 20dB och sedan förstärks det 20dB så att allt totalt blir 0dB, dvs det som skåpet är inställt på är faktiskt vad man mäter.

Dock tror jag mig kommit på en liten begränsning och det är att man INTE kan stå i högsta känsligheten, man måste alltså maximalt ha ställt in näst högsta känsligheten (och här pratar jag väl "tekniskt" riktigt vad gäller känslighetsbegreppet?) för att kunna nyttja denna finess.

Käck feature!

MVH/Roger
PS
Vad heter din hemsida?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45272
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Tektronix-prober

Inlägg av TomasL »

ebaman.com
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Tektronix-prober

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag gjort som jag lovade dvs köpt och fått hem ovanstående Tek-prober.

Jag var lite orolig för kompenseringsmöjligheten för Tektronix lovade 15-25pF kompenseringsmöjlighet medans mitt skåp är på just 25pF MEN det visade sig att jag kunde kompensera en bra bit utöver det nödvändiga.

Jag får kraftig avrundning av framkanten respektive kraftig spik på fallande kant när jag trimmar, dessutom i lika proportion så jag ligger typ i Bulls Eye för dom här fina Tek-proberna, mycket roligt!

Proberna är ganska små sett till vad man har att hålla i, Pico/GWInstek var 17cm totalt där dragavlasten kanske var 4cm, Tek-proberna är bara 14cm långa totalt och även dom med en dragavlast på kanske 4cm, mäter man sedan det man faktiskt håller i så innebär Pico/GWInstek typ 70mm men Tektronix innebär bara 20mm, lite lustigt men innebär nog bättre fingertoppskänsla :)

Jag har fått med ett par skumma fjädrar också, dessa tycks man behöva när jordledaren blir för lång med sin induktans varvid man tar bort gripklon från proben och trär den över proben så att fjädern får kontakt med jorden på proben sen kan man peta fjädern mot jord på kortet, slingan probspets-jord blir då minimal men jag tycker detta är lite överkurs för mitt enkla 30MHz-skåp och borde passa typ 500MHz-skåp bättre men finessen är tacksamt noterad och innebär en extra fjäder i hatten vad gäller kvalitet.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar