Mikrofon för mätning av högtalare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Mikrofon för mätning av högtalare

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej!

Jag försöker få tag i en mikrofon som typ har frekvensomfånget 6Hz-60kHz, finns ens sånt?

Om dom inte finns är jag lite konfunderad över hur ljudindustrin kan påstå bandbredder på över 20kHz hos högtalare.

Jag vill inte ge mer än 1000 spänn för mikrofonen.

Tacksam för expertsurfhjälp :)

MVH/Roger
PS
Jag har allt försökt finna en själv må Ni tro, så jag är inte bara bekväm här samtidigt som jag vet hur skickliga Ni är.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Mikrofon för mätning av högtalare

Inlägg av xxargs »

Vet att gamla elekretmickar som användes i vanliga kassettbandspelare var känsliga för sub-Hz frekvenser bara av tryckvariationer som var i hus vid tex blåsväder ute.


Du får titta efter mätmickar om du skall ha papper på frekvenskurvan och koppling typ 50mV/Pa - och du får nog öppna lädret lite mer än 1000:- även för väldigt begagnade sorter - för en ny med kalibrering så kan du nog köpa motsvarande en rätt sjyst bil i pengar...

något jag sökte på är tex.

https://www.ebay.com/itm/Bruel-Kjaer-41 ... Sw-MFbfIAZ

men det är nog att läsa på vilka mickar du egentligen behöver och sedan leta begagnat på tex. ebay... då förutom micken också behöver en matchad preamp med drivning av fantomspänning (200 Volt för ovanstående) och har rätt impedanser.
Användarvisningsbild
carpelux
Inlägg: 1865
Blev medlem: 13 oktober 2007, 12:33:33
Ort: Varnhem

Re: Mikrofon för mätning av högtalare

Inlägg av carpelux »

Thomann har mätmikrofoner i olika prisklasser. Dock inga som går upp till 60 KHz.

https://www.thomann.de/se/maetmikrofoner.html
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Mikrofon för mätning av högtalare

Inlägg av xxargs »

Skall man upp i 60 kHz så blir mic-elementet väldigt liten - typ max 1.3 mm i dia för 90 grader från ena till andra kanten på skivan - skall man också kunna ned till 6 Hz med denna lilla yta så blir det helt klart krav på konstruktionen...
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Mikrofon för mätning av högtalare

Inlägg av HUGGBÄVERN »

a) De mätmikrofoner jag ser hos folk som möblerar för att få bästa ljudåtergivning kan vara ganska enkla faktiskt. Det finns ingen anledning att mäta högre än 20kHz och kanske inte ens så högt, så "anything goes" tydligen.

b) Du kan återge mycket höga frekvenser (till vilken nytta?) med olika typer av högtalarelement. Piezohögtalare med keramiska element kan ju gå upp till 40kHz och användas att skrämma bort gnagare. Du har banddiskanter med tunna och lätta aluminiummembran som kan röra sig med ljudets hastighet och definitivt gå mycket högt upp i frekvens. Och så har du ionofoner, högtalare som utnyttjar ett pulserande plasma och som också går larvigt högt.

Ska du vara någorlunda seriös plockar du godtycklig (billig) mikrofon och använder och glömmer 60kHz.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11072
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Mikrofon för mätning av högtalare

Inlägg av prototypen »

Sedan Roger, får du bygga om din lilla lägenhet till ett döddämpat rum.

Protte, din vän
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Mikrofon för mätning av högtalare

Inlägg av Spisblinkaren »

xxargs skrev:Vet att gamla elekretmickar som användes i vanliga kassettbandspelare var känsliga för sub-Hz frekvenser bara av tryckvariationer som var i hus vid tex blåsväder ute.


Du får titta efter mätmickar om du skall ha papper på frekvenskurvan och koppling typ 50mV/Pa - och du får nog öppna lädret lite mer än 1000:- även för väldigt begagnade sorter - för en ny med kalibrering så kan du nog köpa motsvarande en rätt sjyst bil i pengar...

något jag sökte på är tex.

https://www.ebay.com/itm/Bruel-Kjaer-41 ... Sw-MFbfIAZ

men det är nog att läsa på vilka mickar du egentligen behöver och sedan leta begagnat på tex. ebay... då förutom micken också behöver en matchad preamp med drivning av fantomspänning (200 Volt för ovanstående) och har rätt impedanser.
Det där var häftigt att se, tack!

6Hz-140Hz :shock:

Fast 7000 spänn gjorde ont (och nu var detta ändå på ebay...).

Men en sån mikrofon skulle jag vilja ha, helt klart!

MVH/Roger
PS
Hovrar man över fotot så kan jag bekräfta att det står 200V i "Polarization Voltage", aka fantommatning och det var en rackans hög fantommatning :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Mikrofon för mätning av högtalare

Inlägg av Spisblinkaren »

carpelux skrev:Thomann har mätmikrofoner i olika prisklasser. Dock inga som går upp till 60 KHz.

https://www.thomann.de/se/maetmikrofoner.html
Hej carpelux!

Den här var ju klockren om man tittar på min budget: https://www.thomann.de/se/superlux_ecm9 ... b11a49842a

Den kostar bara 406 spänn och behöver en fantom på minimum 15V (48V max) vilket är busenkelt att fixa även från ett 9V-batteri mha en mycket käck OCH billig DC/DC-omvandlare jag hittat.

Mikrofonen går från 20Hz till 20kHz (-3dB antar jag dock...)

Du anar inte vad jag har surfat för att försöka finna liknande, jag fann INGENTING som dög så jag kan definitivt inte skryta med att jag är skicklig på att söka rätt på saker på internet :)

Jag lovar dig nu carpelux att den här ska jag köpa!

MVH/Roger
PS
Så säg hej till din släkting Superlux (ECM999) :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Mikrofon för mätning av högtalare

Inlägg av Spisblinkaren »

HUGGBÄVERN skrev:a) De mätmikrofoner jag ser hos folk som möblerar för att få bästa ljudåtergivning kan vara ganska enkla faktiskt. Det finns ingen anledning att mäta högre än 20kHz och kanske inte ens så högt, så "anything goes" tydligen.

b) Du kan återge mycket höga frekvenser (till vilken nytta?) med olika typer av högtalarelement. Piezohögtalare med keramiska element kan ju gå upp till 40kHz och användas att skrämma bort gnagare. Du har banddiskanter med tunna och lätta aluminiummembran som kan röra sig med ljudets hastighet och definitivt gå mycket högt upp i frekvens. Och så har du ionofoner, högtalare som utnyttjar ett pulserande plasma och som också går larvigt högt.

Ska du vara någorlunda seriös plockar du godtycklig (billig) mikrofon och använder och glömmer 60kHz.
"någorlunda seriös" :roll:
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Mikrofon för mätning av högtalare

Inlägg av Spisblinkaren »

prototypen skrev:Sedan Roger, får du bygga om din lilla lägenhet till ett döddämpat rum.

Protte, din vän
Ja, det är väl nästa steg :)

MVH/Roger
gkar
Inlägg: 1453
Blev medlem: 31 oktober 2011, 15:28:29
Ort: Linköping

Re: Mikrofon för mätning av högtalare

Inlägg av gkar »

Musik/instrument/sång mikrofoner är skräp att mäta med.

Det du vill ha är tex bruel och kjaer 4133 tex med preamp och förstärkare.

Det finns säkert folk här som har över om du lägger ut en annons!
De är spikraka för audio.
Det finns fler tillverkare också med liknande saker.

De låter ofta på något sätt någon vill att saker skall låta...

Bruelgrejorna bara mäter, som det låter.

Bruel mnikrofoner kommer normalt med individuell kalibrering.
Fråga Thomann om de tillhandahåller kalibrering! :-)
rikkitikkitavi
Inlägg: 14823
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Mikrofon för mätning av högtalare

Inlägg av rikkitikkitavi »

prototypen skrev:Sedan Roger, får du bygga om din lilla lägenhet till ett döddämpat rum.

Protte, din vän
Nej, du behöver mjukvara och ett ljudkort. Mjukvaran mäter med ett tidsfönster så du inte får med några reflexer. Detta fungear ner till ca 3-400Hz.
Därunder simulerar man i mjukvara, eller så släpar man ut högtalaren utomhus och mäter uppe i luften. Been there done that en ljummen tyst sommarnatt.

En "billig" earthworks mik kostar ca 5000 ex förstärkare.

Det finns billiga okalibrerade som thomann, sedan finns det några lite dyrare med korrigeringskurvor framtagna. Detta är elektretmikar , dvs de som finns i ALL elektronik idag.
Earthworks, BK mfl är kondesnatormikar som behöver mycket potential för att fungera.

Här är annars det bästa elektretelementet som finns:

https://www.elfa.se/en/audio-adapter-20 ... &simi=97.9

I övrigt håller jag med Huggbävern. Jag har en gammal hemmabyggd mik. Samt en tyskbyggd Panasonic WM-60A baserad med individuell korrigeringskurva.
Den finns inte längre men är ersatt av WM61A
https://www.svalander.se/shoppen/kompon ... nic-wm-61a

Fördelen med dessa är att det är bara att koppla direkt på mikingången till ditt ljudkort. montera kapseln i ett tunnväggigt aluminiumrör. Så litet som möjligt.

Mikrofonelementet skall vara rundupptagande, dvs lika känsligt i alla riktningar. Mikrofoner för inspelning av instrument , sång mm brukar vara ha kraftigt riktningskänslighet , tex kardioder som är känsliga i två riktningar (fram/bak) men inte åt sidorna. Perfekt för sång. Genom att ha ett så tunnt rör som möjligt påverkar inte detta känsligheten för olika frekvenser.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Mikrofon för mätning av högtalare

Inlägg av lillahuset »

Det var ett företag i Säter (!) som byggde intressanta högtalare min dåvarande sambo och jag var intresserade av. De mätte utomhus under vintern när det var riktigt mycket snö.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Mikrofon för mätning av högtalare

Inlägg av Spisblinkaren »

gkar skrev:Musik/instrument/sång mikrofoner är skräp att mäta med.

Det du vill ha är tex bruel och kjaer 4133 tex med preamp och förstärkare.

Det finns säkert folk här som har över om du lägger ut en annons!
De är spikraka för audio.
Det finns fler tillverkare också med liknande saker.

De låter ofta på något sätt någon vill att saker skall låta...

Bruelgrejorna bara mäter, som det låter.

Bruel mnikrofoner kommer normalt med individuell kalibrering.
Fråga Thomann om de tillhandahåller kalibrering! :-)
Tack för ditt tips!

Jag har dock bestämt mig för tipset från carpelux https://www.thomann.de/se/superlux_ecm9 ... b11a49842a

Det enda som lite irriterar mig är att fantommatningen är på minimum 15V dvs mer än ett 9V-batteri, dock har jag ett gäng käcka DC/DC-omvandlare som klarar upp till 40V så det löser sig men min ordinarie fantommatning (7-9V) tycks inte räcka (fast frågan är hur kass mikrofonen blir då).

MVH/Roger
PS
Kommer precis på att fantommatningen kommer att variera mellan 7-9-18V där 7-9V är batteri och 18V kommer från vägg, jag har alltså 18V trots allt dvs man får helt enkelt inte köra KAP på batteri om man skall kunna nyttja mikrofonen optimalt.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Mikrofon för mätning av högtalare

Inlägg av xxargs »

Två seriekopplade 9V-batterier gör väl inte så ont för mätningarna??, den tål upp till 48 Volt så det är inte grinigt om du tom. använder 3st 9V-batterier i serie - och du vill inte ha switchade spänningsomvandlare på en så känslig sida som en mickingång om du inte vill lägga ned seriös mängd jobb på att försöka filtrera spänningen från störningar som genereras av omvandlaren.

Att de vill ha högre spänningsmatning beror på att de vill ha headroom för ordentligt sving på utgången vid väldigt höga ljudtryck, annars distar det tidigt. - det betyder att din preamp också skall ha högt till tak i sving om inte den skall bottna först - innan micken gör det....

Den BK jag länkade till kunde mäta upp till 168 dB (vid 3% distorsion) - det är seriöst högt och i princip avbilda trovärdig en älgstudsarskott med micken några cm bredvid pipmynningen på geväret när den skjuter. Det är 25 miljoner högre _spännings_amplitud vid 168 dB än vid 20 dB och säg att 20 dB (relativt 20 µPa) ger 1 µV så är RMS-värdet 25 Volt vid 168 dB - det gånger två och sedan roten ur 2 ger 71 Volt i sving. (ger också ide varför spänningsmatningen för fantom-matningen också måste vara mycket ren från switchar-störningar mm.)

Det finns anledning varför en sådan mick behöver 200 Volt i polarisations-spänning - inte bara för att polarisera kondensator-membranen utan också för svinget inte skall klippa vid mycket höga ljudnivåer.
Skriv svar