Mikrofon för mätning av högtalare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Mikrofon för mätning av högtalare

Inlägg av Spisblinkaren »

Du ger mig ju så intressant information att det inte är klokt!

Och även om jag inte förstår allt så lär jag mig vissa saker, väldigt bra förklarat med headroom pga gevärspipan och därmed 200 Volt i fantom.

Sen borde jag redan själv dissat min egen ide' om DC/DC-omvandlare men jag har en tendens att spruta ur mig ide'er innan jag förstår dom :)

Fast det här är ganska roligt för du sätter fingret på en mycket intressant sak (kom jag precis på), min diskreta mikrofonförstärkare (KMA_D) drivs single-ended MEN min KAP (Analog Processor) har dubbla 9V-batterier för dubbel matningsspänning på i princip resten av de ingående korten.

Eftersom det på KMA_D's utgång sitter en kondensator och ingången är kapacitivt kopplad, så kan jag välja vilket som helst av dom två batterierna som skall driva mikrofonförstärkaren.

Säg att jag väljer Vss/GND-batteriet för drivning av själva kortet, då kan jag bara addera GND/Vcc-batteriet för 18V fantom, detta känns i alla fall riktigt för att jag har kondingar på både in/ut så kortets potential borde vara egalt.

Om vi sen tittar på det där du kallar headroom, jag har för mig att min diskreta mikrofonförstärkare maximalt kan svinga med runt +/-2Vp.

Kollade upp mina gamla mätdata, dom är:
1) Vid -1,5V klipper det
2) Vid +3V klipper det
3) Brum/brus: 0,2Vpp (mest brus faktiskt och oskärmat kort...)
4) Precis innan oscilloskopklipp neriifrån: 2,6Vpp
5) Uin=12mVpp
6) Av=2,6Vpp/12mVpp=217! (två kaskadkopplade BF245A bara, obs)
7) BW=500kHz!!!!
8. dvs GBW=500000*217=109MHz :whoho:

Så nånstans +/-1,5Vp ut har jag i alla fall och då med en ingångssignal på 12mVpp.

Om vi leker med att signalen ut behöver vara av linje-nivå så tror jag mig det innebär 0,5Ve (säg 0,5Vp), då har väl jag en headroom på 10dB, eller?

Nej, jag förstår inte hur man räknar ut detta för nästkommande försteg klarar ju helt enkelt inte 1,5Vp.

MVH/Roger
PS
KMA_D är tydligen matad med 12V i detta fallet.
ConnyK
Inlägg: 186
Blev medlem: 26 januari 2009, 18:21:10

Re: Mikrofon för mätning av högtalare

Inlägg av ConnyK »

-
Senast redigerad av ConnyK 5 oktober 2018, 21:14:42, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Mikrofon för mätning av högtalare

Inlägg av Spisblinkaren »

Intressant!

Dock behöver inte allting man gör göras via datorn, hävdar jag.

Visst, det är många gånger enklare men man kan faktiskt ha ett stand-alone mätsystem som bara mäter modell att man automatiskt sveper en funktionsgenerator och låter en mikrofon mäta signalen från t.ex en högtalare och via en liten förförstärkare styra en plotter.

Vi tenderar att glömma sådana enkla lösningar, en del tror jag det beror på att vi måste visa upp hur duktiga vi är för allt och alla vilket kräver bilder (det plottade arket får man dock scanna in istället vilket inte alltid är så lätt för alla har inte scanners).

Nej, datorer skall nyttjas med måtta, använd dom på det sättet dom är bra på istället för att använda dom till precis allt, kanske man snart måste fråga datorn om man får lov att skita? :D

MVH/Roger
PS
34 inlägg på nio år, inte speciellt imponerande :)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29989
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Mikrofon för mätning av högtalare

Inlägg av MadModder »

Det är inte särskilt imponerande om någon skulle ha 20k skräpinlägg heller. ;)

Jag byggde ihop en mojäng för 13 år sen till att mata typ en sådan mikrofon, åt min bror.
Här är artikeln om det http://madmodders.se/moddningar/phantom/index.html
Dock använde jag en switchad boostregulator som jag samplade från Texas instruments för att sno spänning från USB, men det går ju lika bra med batterier.
Det är förvånansvärt enkelt att fantommata en mikrofon.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Mikrofon för mätning av högtalare

Inlägg av Spisblinkaren »

Vad snygg den blev!

Dock är det egentligen ett klassiskt misstag (som xxargs påpekar) att nyttja switchade grejer för sånt här lågnivåigt.

Samtidigt tar inte jag det så allvarligt även om jag föredrar batterier.

MVH/Roger
PS
Fast även jag hade planer på switchat.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29989
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Mikrofon för mätning av högtalare

Inlägg av MadModder »

Tack!
Nu är switchfrekvensen på den där 650kHz, så jag tyckte inte att eventuella störningar skulle spela någon större roll. :)
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Mikrofon för mätning av högtalare

Inlägg av xxargs »

hade det varit 650 kHz ren sinus som heller inte ändrar sig vid olika last så..., men du har fyrkantvåg med massor av övertoner och i olika mönster som hela tiden varierar beroende på PWM till och från tider mha. switchningen och de kan gå långt och oväntat.


Det gäller bara att stänga in tidigt med filtrering och få bort dessa switchfrekvenser så att du inte får nedblandningsprodukter och AM-detektering för att det är frekvensområden som analog-halvledarelektroniken inte har bandbredd nog att undertrycka eller dämpa. - har du mer än en switchare i kopplingen, räkna med problem då det är lätt att få blandningsprodukter inom hörbara området pga. alla halvledares olinjariteter på de höga switchfrekvenserna.

Samma sak med spänningsrippel som beror på reglerbrus som switchomvandlare gärna lägger till sig med (slår av sig när spänningen börja bli lite högt, slår på sig igen när utspänningen börja bli lite lågt med en liten hysteres-knä och kan vara mer eller mindre periodiskt - ibland, ibland tillsammans med brusaktig mönster som i sin tur kan komma för att processorlogiken förbrukar ström varierande med operationer och hur mycket minne/grindar som är involverade per operation under en kort tid (100-tals µs) och ibland ganska psedobrusformad karaktär och dessutom uttalad karaktär att plocka upp alla möjliga störningar som den känner av i omgivningen och inte sällan med 50 Hz övertoner... till detta kan det vara påslaget spreadspektrumbrus på oscillatorn för att minska EMC-problem och därmed komma undan dyra ferriter mm. för filtrering) Att reglerbruset ändrar karaktär för att någon öppnade dörren till rummet är ingen ovanlig effekt, inte heller att kylskåpet startade eller att man reser sig från stolen... - jag _HATAR_ att jaga sådana fel kl 02.00 mitt in natten med 5 gubbar inblandade och så försvinner störningen för att någon råka nysa, eller att hissen i andra ändan av anläggningen startar...

- inom dator och GPU-världen så brukar det kallas coilwhine när det hörs akustiskt från olika ferriter i ett otal olika switchare då det är sub-frekvenser långt under den egentliga switchsfrekvensen man hör.

---

linjära regulatorer som 'vanlig' LM317 kan dämpa rätt mycket switchar(regler)brus på inkommande spänning, så länge det som är kvar är väl inom regleringsfrekvensområdet för regulatorn. Ofta krävs det både en passiv filterdel som klipper de högre frekvenserna (och görs redan vid omvandlaren och dess utgångsfilter) och sedan en linjär del som med sin motkoppling kan trycka undan kvarvarande störningar med ytterligare 50 - 60 dB, till kostnad att man har 2-3 Volts spänningsfall (kanske lägre med low-drop regulatorer).
Senast redigerad av xxargs 5 oktober 2018, 21:57:22, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29989
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Mikrofon för mätning av högtalare

Inlägg av MadModder »

Ja jo, men i den aktuella applikationen så kändes det inte så viktigt. Han bodde hemma då, och körde sveptest mha en crackad programvara i sitt lilla rum med alldeles för stora högtalare för att få till en så bra EQ-kurva som möjligt när han lyssnade på MP3...
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Mikrofon för mätning av högtalare

Inlägg av xxargs »

I den tillämpningen är man inte så intresserad av stor dynamik - bara att den mätta signalen finns med tillräcklig hög S/N över rums och elektrosmog-bruset i matningen till de analog-kretsarna för att vara säkert detekterbart... ;-)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Mikrofon för mätning av högtalare

Inlägg av Spisblinkaren »

carpelux skrev:Thomann har mätmikrofoner i olika prisklasser. Dock inga som går upp till 60 KHz.

https://www.thomann.de/se/maetmikrofoner.html
Vill bara visa att det är ganska lite snack och ganska mycket verkstad när det gäller mig.

Tack vare ditt trevliga tips är jag nu ägare till en ECM999 från din släkting, Superlux.

Jag tackar och bugar för detta!

MVH/Roger
PS
Jag har dock ett litet akademiskt problem, mikrofonen kommer med en hållare av hon-kön, denna är på M8 medans min tripod för kamera är på M6 så jag har lite problem här. Dock har jag redan tänkt ut att man kan nyttja en liten plåtbit som fixerar mikrofonen lite vid sidan om stativet för då kan man epoxy-limma fast en M6 på andra sidan plåten i z-led och en bit bort i x-led kan man nytja M8 bult underifrån rätt in i mikrofonhållaren, typ. Gränssnittet är av typen XLR så jag får plugga på det lite. Slutligen sägs 9V räcka som fantom vilket underlättar.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
ToPNoTCH
Inlägg: 4875
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Mikrofon för mätning av högtalare

Inlägg av ToPNoTCH »

Du måste berätta vad du avser mäta och i vilket syfte.

Man blir ju nyfiken.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Mikrofon för mätning av högtalare

Inlägg av Spisblinkaren »

Det är inte så upphetsande.

Jag vill mest mäta på mina högtalare.

Ett tag var jag inne på att ge dom brus och sedan via ett SVR-filter (State Variable Filter) svepa igenom frekvenserna men jag lyckades inte riktigt få skapat en brusgenerator som gav både bra spektral fördelning och jämn amplitud-fördelning (i medel) så den ide'n ligger för tillfället på is samtidigt som jag tycker det är tråkigt att mäta saker med ren sinus för det låter så trist, en ren sinuston i en högtalare säger samtidigt egentligen ingenting om hur högtalaren/systemet låter.

Inte ett skit.

Men om du kör brus, ja då hör du verkligen högtalaren/systemet och jag saknar att jag inte fått löst brus/filter-biten för jag gillar den biten.

MVH/Roger
PS
Känns kul att kunna mäta från 20Hz till 20kHz även om det nog är -3dB men mikrofonen sägs klara det,
ToPNoTCH
Inlägg: 4875
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Mikrofon för mätning av högtalare

Inlägg av ToPNoTCH »

Jag förstår.

Jag höll på med liknande saker för massa år sedan. Förutsättningarna är lite bättre idag.
Moderna signalgeneratorer har ofta möjlighet att producera både vitt och rosa brus.

Några tankeställare som kan vara värda att bära med sig är ju att en högtalare spelar i praktisk användning aldrig på alla frekvenser samtidigt (brus) och lika lite på en enskild frekvens åt gången (svep).
Som du säkert då inser är att det är skillnad att generera två frekvenser samtidigt från samma membran än en enskild.
För att ytterligare röra till det är responsen helt olika på samma element om man höjer sänker volymen vid mätningen.

Effekten är mer påtaglig på fullrange högtalare och mindre ju fler delningar/element man har.
Det är rätt intressant att jämföra ett svep jämfört brus på samma element.

Jag har själv lyckats hamna i situationen (2 ggr i mitt liv) där jag fått möjlighet att lyssna på två olika högtalare med i det närmaste identisk uppmätt frekvens respons och givetvis häpnat över hur olika dessa låtit.
Jag brukar själv förundras över frågan "undrar hur frekvenskurvan för just mina öron ser ut" i slutändan är det ju dom som skall förmedla musiken till mig :humm:

Med det sagt. Det är det kul att mäta och få klarhet i hur grejorna reagerar men glöm inte bort att det viktigaste instrumentet du har, fick du gratis och monterat på huvudet redan vid födseln :tumupp:
Gimbal
Inlägg: 7918
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Mikrofon för mätning av högtalare

Inlägg av Gimbal »

Jag är på gång att göra liknande akustiska mätningar även om det blir i en annan miljö (bilen).

Efter lite efterforskningar så lutar det åt mätmikrofon "miniDSP's UMIK-1" av bekvämlighetsskäl. Bara att ansluta till datorn via USB vilket gör det hela lite enklare. Kostar dock strax över 1000 lappen verkar det. :humm:

För mätningar i rummet verkar många köra med gratismjukvaran REW https://www.roomeqwizard.com/
Kanske kan vara något?

Rosa brus finns väl att ladda ner i något losslessformat som man sedan kör i stereon (förutsätter förstås att stereon kan spela upp formatet).
Borken
Inlägg: 161
Blev medlem: 6 augusti 2008, 15:04:41
Ort: Falkenberg

Re: Mikrofon för mätning av högtalare

Inlägg av Borken »

Det är oftast 1/4" gänga på fotostativ. :)
Skriv svar