Mikrofon för mätning av högtalare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
hsd
Inlägg: 2105
Blev medlem: 23 januari 2010, 00:09:45

Re: Mikrofon för mätning av högtalare

Inlägg av hsd »

rogerk8 skrev:
carpelux skrev:Thomann har mätmikrofoner i olika prisklasser. Dock inga som går upp till 60 KHz.

https://www.thomann.de/se/maetmikrofoner.html
Vill bara visa att det är ganska lite snack och ganska mycket verkstad när det gäller mig.

Tack vare ditt trevliga tips är jag nu ägare till en ECM999 från din släkting, Superlux.

Jag tackar och bugar för detta!

MVH/Roger
PS
Jag har dock ett litet akademiskt problem, mikrofonen kommer med en hållare av hon-kön, denna är på M8 medans min tripod för kamera är på M6 så jag har lite problem här. Dock har jag redan tänkt ut att man kan nyttja en liten plåtbit som fixerar mikrofonen lite vid sidan om stativet för då kan man epoxy-limma fast en M6 på andra sidan plåten i z-led och en bit bort i x-led kan man nytja M8 bult underifrån rätt in i mikrofonhållaren, typ. Gränssnittet är av typen XLR så jag får plugga på det lite. Slutligen sägs 9V räcka som fantom vilket underlättar.
Det finns adaptergängor
Hittar Du inte kan jag kolla om jag har kvar någon, pm:a i så fall
Pedalosaurus
Inlägg: 455
Blev medlem: 29 april 2016, 21:44:12

Re: Mikrofon för mätning av högtalare

Inlägg av Pedalosaurus »

Hjälpte till som ljudtekniker ett tag på en gymnasieskola där man hade en väldigt fin ljudanläggning. Vi hade en mätmikrofon kopplad till en avancerad frekvensanalysator som skickade ut brus i lokalen där man skulle konsert, och sedan analyserade det som reflekterades tillbaka. Sedan gjorde analysatorn en EQ-kurva som matchade akustiken i rummet. Den dubblerade även som rundgångsätare. Så min input här är att det är väl många gånger akustiken man är intresserad av och inte så mycket om högtalarna är superpresterande? Så det är inte högtalarna som sådana du ska mäta utan hur de funkar i rummet.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Mikrofon för mätning av högtalare

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack Pedalusaurus för din input!

Att mäta sina högtalare i rummet kommer, som du säger, inte funka så bra för rumsakustiken kommer obevekligen med men jag tror att jag ändå har ett hyfsat likvärdigt medelvärde på typ efterklangstiden jämfört med svensson, så en mätning i mitt rum blir trots allt relevant jämfört med andras rum, man får bara tänka på att det inte bara är högtalarna som låter.

Ibland tror jag man komplicerar saker mer än vad som behövs, typ det där renodlade modell BARA högtalaren, liksom

MVH/Roger
Pedalosaurus
Inlägg: 455
Blev medlem: 29 april 2016, 21:44:12

Re: Mikrofon för mätning av högtalare

Inlägg av Pedalosaurus »

Man kanske ska ha någon typ av låda med dämpmaterial på väggarna och testa högtalarna i? Alternativt sätta mikrofonen väldigt nära och spela på låg volym? Jag är ingen expert på detta.
Jag följer dina vidare laborationer med intresse!
gkar
Inlägg: 1453
Blev medlem: 31 oktober 2011, 15:28:29
Ort: Linköping

Re: Mikrofon för mätning av högtalare

Inlägg av gkar »

Nej, ni tänker fel!

Mät på en långt avstånd, iaf några gånger längre bort än högtkaren är stor om den har flera element, annars blir både amplituden fasfelet heltokigt.
Mäter du inomhus eller har andra reflektioner mäter du i korta skurar. Tillräckligt korta skurar så att du hinner mäta innan reflektionen kommer och stör.
När första reflektionen kommer har du ingen kontroll längre.

Tiden från pulsen, innan reflektionen kommer är precis som att mäta i ett heldämpat rum!
Iom detta behöver du inget hel eller halvdämpat rum för att mäta!
Pedalosaurus
Inlägg: 455
Blev medlem: 29 april 2016, 21:44:12

Re: Mikrofon för mätning av högtalare

Inlägg av Pedalosaurus »

Ok låter ju klart smart!
Gimbal
Inlägg: 7878
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Mikrofon för mätning av högtalare

Inlägg av Gimbal »

Här https://www.minidsp.com/applications/ac ... asurements
finns lite idéer om mätning av högtalare. De tar upp både att mäta nära högtalaren och släcka reflexer via mjukvara samt lite andra tips och trix. Märkligt nog så har alla metoder sina för och nackdelar.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Mikrofon för mätning av högtalare

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag tycker nog ändå att det är ganska akademiskt att försöka eliminera rummets akustik med hjälp av burstar/fönstring för i slutändan ska ju ändå högtalaren stå i nåt slags rum och jag tror att många (lägenhets)rum har hyfsat samma efterklang och därmed påverkan på ljudet så varför försöka elimnera det när man mäter när det i slutändan inte ens är aktuellt?

Nej, jag kommer mäta i mitt rum på enklast tänkbara sätt vilket förmodligen kommer innebära sinussvep men kan komma innebära filtersvep medels brusmätning också för jag gillar det konceptet.

MVH/Roger
PS
Mitt mål är alltså inte att mäta elementet utan hur mina högtalare/hifisystem låter i mitt rum (och förmodligen även i många andras rum), jag skall liksom inte sälja högtalarelement, jag skall dock kanske sälja högtalare :)
gkar
Inlägg: 1453
Blev medlem: 31 oktober 2011, 15:28:29
Ort: Linköping

Re: Mikrofon för mätning av högtalare

Inlägg av gkar »

Vet du hur man gör när man mäter upp rum?

Man tar en högtalare och en mikrofon och gör sinussvep.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Mikrofon för mätning av högtalare

Inlägg av Spisblinkaren »

Förutsatt att man vet prestandan på högtalaren "utan" rum, då eller?

Eller mer tekniskt, högtalaren uppmätt i dämpat rum.

Först då ser jag hur man kan subtrahera dessa "prestanda", men jag kanske har fel?

MVH/Roger
PS
Tror alltså att högtalaren är input i mätningen och det man mäter är inte samma som rumakustiken utan en kombination av högtalarens frekvensgång och rumsakustiken. Vill minnas att det peakar i hörnen av rummet på runt hela +12 dB eller nåt för vissa frekvenser.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Mikrofon för mätning av högtalare

Inlägg av Spisblinkaren »

Tog några foton av databladet.

Lite som sekundär dokumentering men kan också gagna diskussion.

MVH/Roger
PS
Till exempel finns visat en hållare för stativ, dock står inte skruvhålets dimension vilket jag just nu har problem med för jag sitter på en tripod för kamera på runt M6 (osäkert riktigt vad det är, kan vara 1/4" också) medans mikrofonhållaren är över M8 (troligtvis 3/8") och jag vill inte köpa ny tripod för mikrofonen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11072
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Mikrofon för mätning av högtalare

Inlägg av prototypen »

Borde finnas adapter mellan 1/4 tum och 3/8, annars får jag göra en åt dig.

Protte
Gimbal
Inlägg: 7878
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Mikrofon för mätning av högtalare

Inlägg av Gimbal »

Silvertejp och eller gummiband löser det problemet.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Mikrofon för mätning av högtalare

Inlägg av Spisblinkaren »

prototypen skrev:Borde finnas adapter mellan 1/4 tum och 3/8, annars får jag göra en åt dig.

Protte
Tack så hjärtligt men en vän här inne har redan erbjudit sig att göra det samtidigt som det är MYCKET osäkert om det verkligen är 1/4" respektive 3/8", jag håller på att forska i ämnet mha min vän.

Fast du är ju också min vän så det börjar bli snurrigt :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Mikrofon för mätning av högtalare

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har kommit på en sak med min mikrofon som förvånar mig.

Mikrofonen har XLR-Hane som ingångskontakt.

När jag nu surfar på mikrofonkabel så är ena sidan hane och andra sidan hona.

Dvs chassi-kontakten på förstärkaren måste vara hona, eller hur?

Jag gick i tron om att allt var som för gitarrmikrofonkabel (modell 6,3mm teleplugg) dvs hane-hane på kabeln fast iom att jag har hane i mikrofonen så gick jag och tänkte hona-hona på kabeln men så är det alltså inte.

För skoj skull laddar jag upp en bild på XLR:ens inkoppling.

http://toffer.com/wp-content/uploads/20 ... iagram.png

Försöker fatta datorer...
http://toffer.com/wp-content/uploads/20 ... iagram.png

ett försök till, upp med bilden i forumet vet ja...
Bild

Gotcha :D

MVH/Roger
PS
Jag gillar Neutrik så det kommer bli en Neutrik-hona i lådan, jag kommer dessutom köra försilvrat för jag tror inte längre på varken förnicklat eller förgyllt även om förgyllt leder i anti-glappkontaktsligan :)
Skriv svar