Dataaggkabel för 230V/5A?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Dataaggkabel för 230V/5A?

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej!

Jag har inte meckat mycket med datorer i mina dar (mest bytt hårddisk en gång för länge sedan, sen tror jag dock jag installerade en brännare någon gång på 90-talet också) men en sak kommer jag ihåg, kontakterna på speciellt nätagget var mycket trevliga och bra för ville man ha isär dom fanns det en liten plastflärp som man bände upp och sen drog man och kontakten separerades i dess beståndsdelar, ville man sedan koppla ihop grejerna var det samtidigt bara att köra ihop kontakterna och det snäpptes ihop.

Jag önskar nu få fatt i dylika kontakter för att på ett smidigt sätt få klart mina tre lådprojekt.

Jag har googlat och kikat i ELFA-katalogen men är, som vanligt, inte i närheten :)

Nån som vet nåt?

MVH/Roger
PS
230VAC och 5A sker naturligtvis inte samtidigt, det är snarare typ 250W som gäller (dvs ungefär 250V/1A respektive 50V/5A)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45272
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Dataaggkabel för 230V/5A?

Inlägg av TomasL »

De kontakterna du tänker på är inte OK för 230V, de är mer avsedda för 24V eller lägre, typ.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Dataaggkabel för 230V/5A?

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack TomasL!

Men vad grundar du uttalandet på förutom att dessa kontakter mycket riktigt används för lågspänning (men hög ström)?

Jag tror nämligen att man lätt drar slutsatser som dina utifrån vad man ser och vilka erfarenheter man har men ärligt, vad är problemet?

Det blir ju knappast överslag i kontakten bara för att man kör den på 230V, eller hur?

Dielektriska styrkan hos plast är stor, för polyvinyl påstår Physics Handbook runt 25kV/mm (ganska vanligt ungefärligt värde även för andra plaster såsom polystyren) och kontakten är garanterat större än 0,1mm tjock dvs då tål den 2500V innan genombrott.

Så vad är problemet, jag förstår inte.

MVH/Roger
PS
Fast helst skulle jag gärna vilja ha en länk till nån som säljer dessa kontakter :)
Senast redigerad av Spisblinkaren 28 september 2018, 21:24:54, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45272
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Dataaggkabel för 230V/5A?

Inlägg av TomasL »

Isolationsavståndet är väl det stora problemet, samt att hylsorna lätt åker ut ur isoleringen.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Dataaggkabel för 230V/5A?

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu får vi försöka utreda det här lite :)

Vilket isolationsavstånd?

MVH/Roger
rikkitikkitavi
Inlägg: 14884
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Dataaggkabel för 230V/5A?

Inlägg av rikkitikkitavi »

Kontakterna heter Molex
https://en.wikipedia.org/wiki/Molex_connector

Det är det sämsta skitet som finns. Livslängden är max 10 urkopplingar, sedan lossnar stiften. Och så har du 230V i handen eftersom de glider genom din hand. Vet inte hur många gånger jag svurit över detta med gamla datorer och mög. Gärna då med för hårt spända stift så det är omöjligt att dra loss kontakten, helst skall modermodemkortet ta duktigt med stryk, man får gärna rycka den ur lödön
(inte så vanligt på äldre kvalisortbyggda HP datorer och dylikt men mera vanligt på Tawainesiskt från 80/90tal, de blev bättre sedan också)


Om du använder dessa för nätspänning kommer jag åka hem till dig och slänga all din elektronik, ge dig forumstryk och sedan be moderatorerna att banna ditt konto :)

Capisce?

Det finns massor av bra alternativ, gör en parametrisk sökning på Elfa eller vad som helst. Är det för internt kablage som bär nätspänning?

Så låt oss börja om...
Senast redigerad av rikkitikkitavi 28 september 2018, 21:31:43, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45272
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Dataaggkabel för 230V/5A?

Inlägg av TomasL »

Mellan kontakterna
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45272
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Dataaggkabel för 230V/5A?

Inlägg av TomasL »

Om du använder dessa för nätspänning kommer jag åka hem till dig och slänga all din elektronik, ge dig forumstryk och sedan be moderatorerna att banna ditt konto
:bravo: :bravo: :bravo: :bravo: :bravo: :bravo: :bravo: :bravo: :bravo: :bravo: :bravo: :bravo: :bravo: :bravo: :bravo: :bravo: :bravo: :bravo: :bravo: :bravo: :bravo: :bravo: :bravo: :bravo: :bravo: :bravo: :bravo: :bravo: :bravo: :bravo: :bravo: :bravo: :bravo: :bravo: :bravo: :bravo: :bravo: :bravo: …………………….
rikkitikkitavi
Inlägg: 14884
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Dataaggkabel för 230V/5A?

Inlägg av rikkitikkitavi »

Notera att mina kommentarer baseras ENDAST på att dessa är skitkontakter.

Inte isolationsavstånd. Det går rent teoretiskt att lösa genom att använda var tredje stift och ta bort de andra. Teoretiskt, eftersom kabeln blir då svaga sektorn map isolering.
Förutom då att lossdragna stift har noll isolering 8)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45272
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Dataaggkabel för 230V/5A?

Inlägg av TomasL »

Isolationsavståndet är fortfarande noll, eftersom kontaktstyckena i princip går ända ut till isoleringens slut.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14884
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Dataaggkabel för 230V/5A?

Inlägg av rikkitikkitavi »

petimeter...:)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45272
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Dataaggkabel för 230V/5A?

Inlägg av TomasL »

Ja :D
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Dataaggkabel för 230V/5A?

Inlägg av Spisblinkaren »

TomasL skrev:Isolationsavståndet är fortfarande noll, eftersom kontaktstyckena i princip går ända ut till isoleringens slut.
Vad det det du menade med isolationsavstånd?

Nästa gång kanske du inte ska låta sådant vara underförstått för jag trodde du menade isolationsavståndet mellan hylsor eller stift (där vi nog kan vara överens om att plasten är mer än 0,1mm tjock).

MVH/Roger
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45272
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Dataaggkabel för 230V/5A?

Inlägg av TomasL »

Det skall vara minst 4 mm mellan spänningsförande delar, samma gäller beröring.
Eftersom hylsorna i princip går ända ut till isoleringens kant, så är avståndet noll.
Senast redigerad av TomasL 28 september 2018, 22:18:47, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Dataaggkabel för 230V/5A?

Inlägg av Spisblinkaren »

rikkitikkitavi skrev:Kontakterna heter Molex
https://en.wikipedia.org/wiki/Molex_connector

Det är det sämsta skitet som finns. Livslängden är max 10 urkopplingar, sedan lossnar stiften. Och så har du 230V i handen eftersom de glider genom din hand. Vet inte hur många gånger jag svurit över detta med gamla datorer och mög. Gärna då med för hårt spända stift så det är omöjligt att dra loss kontakten, helst skall modermodemkortet ta duktigt med stryk, man får gärna rycka den ur lödön
(inte så vanligt på äldre kvalisortbyggda HP datorer och dylikt men mera vanligt på Tawainesiskt från 80/90tal, de blev bättre sedan också)


Om du använder dessa för nätspänning kommer jag åka hem till dig och slänga all din elektronik, ge dig forumstryk och sedan be moderatorerna att banna ditt konto :)

Capisce?

Det finns massor av bra alternativ, gör en parametrisk sökning på Elfa eller vad som helst. Är det för internt kablage som bär nätspänning?

Så låt oss börja om...
Brutal kommentar :)

Det är för internt kablage, vitsen är att dom få gångerna (3-4 ggr per livstid) ska det vara enkelt att separera locket (och därmed trafon) från lådan.

MVH/Roger
Skriv svar