Rengöra klistrigt tangentbord på laptop?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Mr Andersson
Inlägg: 1397
Blev medlem: 29 januari 2011, 21:06:30
Ort: Lapplandet

Re: Rengöra klistrigt tangentbord på laptop?

Inlägg av Mr Andersson »

mrfrenzy skrev:Man använder ett sånthär verktyg:
https://www.maxgaming.se/ovriga-tillbeh ... uller-tool

Du som är lite händig kan säkert klura ut att tillverka ett själv om du inte vill beställa för 49kr.

Bara bryta med skruvmejsel brukar resultera i märken och avbrutna delar.
Det där fungerar bra för stora tangenter som sitter med en pinne i mitten. Men laptops har ofta saxlyft i plast för att få dem tunnare, och lyfter man rakt upp kan man bryta sönder infästningen. Man brukar lyfta en sida för att få låset att släppa och sen skjuta tangenten några mm i sidled för att haka lös andra sidan.
Findecanor
Inlägg: 982
Blev medlem: 2 juli 2010, 23:04:07

Re: Rengöra klistrigt tangentbord på laptop?

Inlägg av Findecanor »

lillahuset skrev:Det känns som om det vore ganska brutalt att bryta bort tangenterna med en skruvmejsel. Är det "riskfritt"?
Det är inte alla saxbrytar-tangentbord som det går att köra det på utan att minst någon tangent går sönder, tyvärr. Vissa sorter är bättre än andra, och det är svårt att veta i förväg.
limpan4all skrev:Det finns rengörningsklet att köpa på välsorterade kontorsvaruhus, ser ut som en sorts tjockare slime och är grönt. Det löser sakta upp det mesta. Sedan så kan man ju lägga på en fuktig microfiberduk och sedan torka topparna.
Cyber Clean heter det märke jag har sett. Men det rengör bäst ovanpå och mellan tangenterna, inte under dem...
Spreja med isopropanol tror jag också på.

Om du tagit bort tangenterna för att tvätta dem, lägg i en tvättpåse (från t.ex. Lindex), lägg i ett par Corega Tabs (rengöringstabletter för löständer), lägg i ett kärl med höga kanter och häll på varmt vatten från kranen. Det rengör sig själv. Sen kan du skölja och torka hela påsen.
Jag använder den här metoden med vintage-tangentbord jag samlar på, och då och då med de mekaniska tangentbord jag använder dagligen. Ser ingen anledning varför det inte skulle funka med små tangenter.
Idén kommer ursprungligen från LEGO-entusiaster. Jag har använt det också för svårdiskade köksverktyg av plast med bra resultat.
Nerre
Inlägg: 26706
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Rengöra klistrigt tangentbord på laptop?

Inlägg av Nerre »

I min ungdom praoade jag på ett företag som sålde terminaler, det jag fick göra där var att göra om tangentborden till svensk layout (och ändra teckenuppsättning på terminalen). Vi använde ett gem som böjdes till ett U och sen två "hakar" i ändarna (de fick man göra med en flacktång). Terminalerna packades upp ur lådor i korridoren och sen gick man och slet loss tangenter först och sen tryckte dit de svenska.

Jag tror det viktiga är att man drar rakt upp.
Användarvisningsbild
Jolles
Inlägg: 938
Blev medlem: 2 februari 2006, 15:59:35
Ort: Rosersberg, Stockholm
Kontakt:

Re: Rengöra klistrigt tangentbord på laptop?

Inlägg av Jolles »

Jag har rengjort ett par laptop-tangentbord genom att bara skruva bort det från datorn och lägga det i vattenbad, därefter lade jag det på värme-golvet i badrummet :-)

De tangentborden bestod bara av aluminium och plast och lite gummi. Det gjorde jobbet bra iaf, och inga problem därefter.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14176
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Rengöra klistrigt tangentbord på laptop?

Inlägg av swesysmgr »

lillahuset skrev:Själva topparna på tangenterna är väl OK, det är sidorna som är grisiga så det stör. Dessutom efter att jag hade vänt tangentbordet upp och ner kärvade några tangenter.
Tryck bara in den fuktade mikrofiberduken i raderna mellan tangenterna så rengörs även sidorna mycket effektivt. Har testat metoden jag beskrev många gånger, går snabbt och är icke-destruktiv.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Rengöra klistrigt tangentbord på laptop?

Inlägg av lillahuset »

Det är löst nu.
Skruvade bort nio skruvar underifrån och plockade bort överdelen. Alla tangenter hängde med.
Fyllde diskbaljan med hett vatten med diskmedel. Lade ner överdelen med ena sidan under vattnet. Lät ligga några minuter. Sedan andra sidan. Upprepa några gånger. Fram med diskborsten och dra några drag.
Sköljde ordentligt och skakade ur vattnet och lade överdelen på elementet för torkning. Mycket enkelt och rationellt. :)

Och det var en jävla massa skit som hade gömt sig under tangenterna. :sick:
Nerre
Inlägg: 26706
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Rengöra klistrigt tangentbord på laptop?

Inlägg av Nerre »

Nackdelen med att tvätta i vanligt vatten (eller skölja med vanligt vatten) är att man riskerar kalkavlagringar när det torkat.

Men jag vet folk som kört tangentbord (inte från laptop dock, utan vanliga) i diskmaskinen och tyckt det fungerade bra. (Med tanke på maskindiskmedels aggressivitet funkar det nog inte så många gånger.)

Annars är väl rådet när man tappat elektronik i sjön att man slutsköljer först med destillerat vatten och sen isopropanol (efter att ha sköljt bort det salta vattnet med vanligt vatten).
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Rengöra klistrigt tangentbord på laptop?

Inlägg av lillahuset »

Det här var bara plastknapparna och överdelen av skalet så det är nog ingen risk. Dessutom har vi lite kalk i vattnet här.
cetex
Inlägg: 160
Blev medlem: 5 september 2010, 06:49:54
Ort: Stockholm/Sumpan

Re: Rengöra klistrigt tangentbord på laptop?

Inlägg av cetex »

Jag brukar dissikera tangentbordet på laptopen minst en gång under dess livstid, ofta p.g.a en utspilld cola eller liknande..

Jag brukar ta en kniv (ofta knivbladet på min leatherman) och bända mellan tangenterna och de vita "saxarna" som håller tangenterna, är man försiktig så går det bra.
Tangenterna i en balja med vatten och diskmedel, massa tops och försiktigt topsa tangentbordet brukar funka fint.
pbengtss
Inlägg: 149
Blev medlem: 28 december 2010, 01:03:51

Re: Rengöra klistrigt tangentbord på laptop?

Inlägg av pbengtss »

Whiteboard cleaner av de flesta märken funkar otroligt bra för att lösa upp skit på tangentbord och möss. Spraya, låt verka ett par minuter, gnugga med tvättlappar typ https://www.coop.se/handla-online/varor ... attlappar/ (som för övrigt är suveräna att ha till allt möjligt). Upprepa ett par gånger.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Rengöra klistrigt tangentbord på laptop?

Inlägg av lillahuset »

Och all skit hamnar under tangenterna. :)
pbengtss
Inlägg: 149
Blev medlem: 28 december 2010, 01:03:51

Re: Rengöra klistrigt tangentbord på laptop?

Inlägg av pbengtss »

lillahuset skrev:Och all skit hamnar under tangenterna. :)
Ja men där finns det ju gott om utrymme :wink:
Skriv svar