Med 3st växelriktare generera 'äkta' 3-fas ?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
smjerk
Inlägg: 3
Blev medlem: 16 september 2018, 12:01:36

Med 3st växelriktare generera 'äkta' 3-fas ?

Inlägg av smjerk »

Hej,
jag leker med tanken att skaffa 3st växelriktare för att kunna försörja huset med 3-fas.
MEN, hur fixar jag fasförskjutningen mellan växelriktarna, så att det blir 'äkta' 3-fas ?

Det kanske räcker med att knäppa på apparaterna kort efter varandra med bestämd tid (1/3 sek) ?
Fortran
EF Sponsor
Inlägg: 1310
Blev medlem: 5 december 2011, 04:18:29
Ort: Åland

Re: Med 3st växelriktare generera 'äkta' 3-fas ?

Inlägg av Fortran »

Enkelt!
Du skaffar en trefas växelriktare istället.

Att använda tre enfasare funkar inte.
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Med 3st växelriktare generera 'äkta' 3-fas ?

Inlägg av svanted »

med 3 separata enfas...
det går inte utan att bygga om(ihop) dem...
man kan försöka komma över en UPS som något företag skrotar, de är ibland 3 fas, men ofta med dåliga batterier...
de går ju att byta ut....kanske inte billigt.
Haralt
Inlägg: 2448
Blev medlem: 15 november 2016, 00:19:11

Re: Med 3st växelriktare generera 'äkta' 3-fas ?

Inlägg av Haralt »

Smejk,

Du säger att du vill "försörja huset med 3-fas". Då undrar man genast varifrån energin kommer som ska mata växelriktarna(växelriktaren).
Är det vattenkraftverk du har eller vad? Saknar huset idag elnätsanlutning? Om det har elnätsanslutning, då har du redan äkta 3-fas. Du beskriver otillräckligt dina förutsättningar därför svårt för någon att besvara. Vad är "huset", en enfamiljsvilla lägenhet, sommartorp eller vad?
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4094
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Med 3st växelriktare generera 'äkta' 3-fas ?

Inlägg av adent »

Tre enfas-växelriktare kommer fungera dåligt för trefasförbrukare, i ett riktigt trefassystem går det ström mellan faserna också och det lär bli problematiskt med separata växelriktare.

Jag skulle själv vilja ha en trefas växelriktare så jag kan driva min vattenpump vid strömavbrott. Problemet är att trefas-förbrukare ofta drar väldigt mycket så det behövs rejält med batterier (eller annat) bakom för att kunna leverera ström och inte storkna. Solceller kunde förstås varit lite spännande, men de kommer allt som oftast med en en-fas eller tre-fasväxelriktare.

Ett blybatteri märkt med 100Ah klarar inte att levera 100A i en timme, inte ens nära. Däremot klarar det att leverera 1A i 100 timmar.

I slutändan kanske ett relativt billigt 3-fas-elverk är vägen att gå.

MVH: Mikael
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Med 3st växelriktare generera 'äkta' 3-fas ?

Inlägg av Glenn »

Adent: ett blybatteri i form av ett startbatteri klarar nog av det, dom är avsedda för höga strömuttag, en startmotor kanske inte används i en timma, men den kan dra betydligt mer än 100A.
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4094
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Med 3st växelriktare generera 'äkta' 3-fas ?

Inlägg av adent »

Jag sa inte att man inte kan ta höga strömmar men man kan inte ta 100A _i en timme_ (100Ah). Det fixar inte batteriet.
Kapaciteten beror på strömuttaget.
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Med 3st växelriktare generera 'äkta' 3-fas ?

Inlägg av svanted »

för blybatterier gäller strömuttag 1C = 0.5CAh
GFEF
Inlägg: 2370
Blev medlem: 4 december 2004, 18:44:04

Re: Med 3st växelriktare generera 'äkta' 3-fas ?

Inlägg av GFEF »

Alla batterier är inte likvärdiga.

Ett startbatteri är tillverkad för höj strömuttag under några sekunder men tål inte många djupurladdningar.

Ett så kallat "fritids batteri" låg strömuttag under rätt lång tid och tål många djupurladdningar.

Finns flera typer......

Enda sättet att veta vad ett batteri tål är tillverkaren datablad för batteri sort.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26105
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Med 3st växelriktare generera 'äkta' 3-fas ?

Inlägg av Icecap »

Likaväl anser jag att det bör gå att synkronisera 3 st invertrar - men det blir seriösa ombyggningar och slutresultatet lär bli dyrare än att köpa en riktig 3-fas mojäng.

Sedan har jag svårt för att det behövs 3 faser för att försörja ett hus!
Det behövs synkroniserade faser om en enhet sitter mellan 2 eller fler faser men om man t.ex. kopplar en spis till att köra på 230V kan man mata med två faser som inte är synkroniserat + nollan för att fördela belastningen.

Lampor är innerligt likgiltiga i fassynkroniseringen så länge de kör på 1 fas osv.

Så det kanske går - men jag tror att man vill vinna verkningsgrad vid att köpa en enda inverter med lagom kraft och antal faser.

Men det kan såklart vara att TS har just 3 st invertrar med en fas och då vill vara lite snål.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Med 3st växelriktare generera 'äkta' 3-fas ?

Inlägg av xxargs »

@Svanted

när dom är nya...

tilläggas, klassiska våta startbatterier är _inte_ byggda för några större urladdningsdjup eller att urladdas djupt speciellt många cykler och försöker man ändå så kommer de att falla sönder invändigt tämligen fort.

skall man ge sig på sådant så är det bättre med tex. Optima Yellow top (och med väldigt speciell laddare med högströms pulsladdning för detta så kan man gå från 200-300 cykler till över 1000 cykler innan 80%-kapacitetsgräns är nådd)

även rena UPS-batterier är inte speciellt bra för cyklisk drift - typ tänk max 50 urladdningar under hela sin livstid på typ 10 år.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14821
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Med 3st växelriktare generera 'äkta' 3-fas ?

Inlägg av rikkitikkitavi »

1)glöm batteridiskussionen, den är irrelevant
2) har du enfas 230VAC in i huset?
3)vill du ha 400V 3 fas med nolla ?
4)om svar ja, då behöver du bygga ett eget elverk
5)tre enfas kommer aldrig synka, du får assymetri och drivande nolla , om det ens går att koppla samman dem i y koppling
Frekvensomformare off-the-shelf är avsedda för motordrifter, de kommer INTE fungera bra för abdra laster.

Från 230VAC kan du inte få 400VAC trefas, frekvensomformare brukar inte kunna stega upp spänningen utan du behöver en mellanstefstransformator

Det du letar efter är en växelriktare för off line kraftförsörjning , tänk UPS modell större
Därav batteridiskussionen.

För att få något råd som pekar i någon riktning du kan ha nytta av återkom med en bättre beskrivning.
nifelheim
Den första
Inlägg: 2318
Blev medlem: 27 mars 2008, 22:31:16
Ort: stockholm

Re: Med 3st växelriktare generera 'äkta' 3-fas ?

Inlägg av nifelheim »

Mastervolt serie Sine Ultra kan synkas för parallell eller trefas drift.
Enda nackdelen med dom omvandlarna är priset :-)
hundberg
Inlägg: 43
Blev medlem: 8 november 2015, 15:16:50

Re: Med 3st växelriktare generera 'äkta' 3-fas ?

Inlägg av hundberg »

Icecap skrev:
Sedan har jag svårt för att det behövs 3 faser för att försörja ett hus!
Det behövs synkroniserade faser om en enhet sitter mellan 2 eller fler faser men om man t.ex. kopplar en spis till att köra på 230V kan man mata med två faser som inte är synkroniserat + nollan för att fördela belastningen.

.
Om man gör så kan man ju få få dubbla fasströmmen i nollan (och tre gånger om det är en trefasgrupp).
Ingen bra idé att ”enfaskonvertera” en trefasinstallation.
smjerk
Inlägg: 3
Blev medlem: 16 september 2018, 12:01:36

Re: Med 3st växelriktare generera 'äkta' 3-fas ?

Inlägg av smjerk »

Oj då ! Jag och mina ideer :-O

Tack för alla svar !

Det var visst ingen bra ide ... Jag hade ett typ nödströms-enhet i tanken typ till spisen i köket eller till gårdspumpen...

Energikälla skulle vara en >massa< begagnade batterier från skroten som underhålls-laddas genom vind/sol över året.

Det ända jag är säker på är att det inte ska vara bensin eller diesel.

Men det verkar som att jag behöver 'vinna på lotto' först ;-)
Skriv svar