Laptop eller Mini-PC ?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Findecanor
Inlägg: 982
Blev medlem: 2 juli 2010, 23:04:07

Re: Laptop eller Mini-PC ?

Inlägg av Findecanor »

Jag har en mindre Windows-platta som jag använder nästan varje dag och mest för att läsa PDF:er.
Jag tycker inte att Windows 10 är särskilt väl anpassat för pekskärm. Man saknar riktigt tangentbord och mus i Windows så fort som man vill göra något icke-trivialt, som t.ex. att kopiera mer än en fil åt gången eller ändra nätverksinställningar ... och detta trots att jag har penna också. Och sen så har WIndows-plattor inte tillräckligt med portar för att koppla in ett trådbundet tangentbord och en trådbunden mus. Surface-tangentborden man trycker på tycker jag är löjligt dyra för vad de är, och inte så bekväma. Har du en enkel sak att göra och du bara kan göra det på Windows utan behov av tangentbord eller pekdon så kan Windows-platta vara OK.
För allt annat är en liten laptop överlägsen.
4kTRB skrev:Ta tex en Partaker I2 Core i5 3317u Industrial PC 1037u
Som mest kostar den 350 dollar (AliExpress) och Win10 OEM ingår, ibland linux.
Jag gillar små datorer och fläktlöst, men processorn är från 2012. En moden NUC är snabbare och kan ha en SSD på NVMe.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45175
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Laptop eller Mini-PC ?

Inlägg av TomasL »

Och sen så har WIndows-plattor inte tillräckligt med portar för att koppla in ett trådbundet tangentbord och en trådbunden mus
Finns ju Blåtand, och då behöver man inga portar.
Och använder man den stationärt så har dockningsstationen tillräckligt med portar
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18289
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Laptop eller Mini-PC ?

Inlägg av 4kTRB »

Jag skulle vilja ha en Partaker 8th Generation Intel Core i7 Processors i7 8550u Mini PC Windows 10
men då blir det minst 5500kr. Bra om man kör simuleringar i LTSpice.
Findecanor
Inlägg: 982
Blev medlem: 2 juli 2010, 23:04:07

Re: Laptop eller Mini-PC ?

Inlägg av Findecanor »

TomasL skrev:Finns ju Blåtand, och då behöver man inga portar.
Jovisst behövs portar — för att ladda enheterna!
Dyrare MS Surface har sin egen variant av "MagSafe" (på licens från Apple t.om ...) så du kan inte använda den nätenheten för att ladda mus och tangentbord. Och nej, man kånkar inte med sig en dockningsstation på resan. De flesta andra Windows-plattor, inklusive Surface Go har dessutom inte någon fullstorleks USB-port överhuvudtaget, utan bara en enda micro-B eller typ C för antingen strömförsörjning/laddning eller extern enhet.

Vissa modeller i Surface-serien drar dessutom mer ström under krävande tillämpningar än vad nätdelen kan leverera, så då behöver datorn dra från batteriet också.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Laptop eller Mini-PC ?

Inlägg av mrfrenzy »

En modern blåtandsmus räcker en eller flera månader på en laddning så det är bara att ladda hemma ibland, har man glömt ladda och inte har med reserv finns engångsbatterier på varenda kiosk.

Självklart har både plattan och fullstora laptopen sina fördelar. Vill man ha något lättare så tar jag plattan och lämnar laptopen men då får man ju leva med begränsningarna.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Laptop eller Mini-PC ?

Inlägg av säter »

4kTRB skrev:Bra om man kör simuleringar i LTSpice.
Kör du LTSpice när du sitter på bussen?
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17050
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Laptop eller Mini-PC ?

Inlägg av AndLi »

Det är väl bara att docka mobilen till större skärm,tagentbord och trådat nät vid behov? Vad ska man med laptop till?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45175
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Laptop eller Mini-PC ?

Inlägg av TomasL »

Tja, det är svårt att få användbar programvara att funka på en telefon eller normal platta.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17050
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Laptop eller Mini-PC ?

Inlägg av AndLi »

Facebook, Instagram, chrome och RDC funkar... vad mer behöver man ute i fält?
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Laptop eller Mini-PC ?

Inlägg av lillahuset »

Såpass? Inte ens med W10 i fånen?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45175
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Laptop eller Mini-PC ?

Inlägg av TomasL »

AndLi skrev:Facebook, Instagram, chrome och RDC funkar... vad mer behöver man ute i fält?
Tja Visualstudio, MPLAB, Autodesk Inventor mm.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45175
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Laptop eller Mini-PC ?

Inlägg av TomasL »

lillahuset skrev:Såpass? Inte ens med W10 i fånen?
Nej, eftersom det är WP10 i fånen, och den är ARM-baserad.
Facebook och instagram är väl sådant man aldrig någonsin behöver, inte ens i den stationära.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17050
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Laptop eller Mini-PC ?

Inlägg av AndLi »

TomasL skrev:
AndLi skrev:Facebook, Instagram, chrome och RDC funkar... vad mer behöver man ute i fält?
Tja Visualstudio, MPLAB, Autodesk Inventor mm.
När man är ute i fält ska produkten vara klarutvecklad och testad, patchande i fält är bara ett jäkla otyg som leder till ogenomtänkta skräplösningar.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Laptop eller Mini-PC ?

Inlägg av lillahuset »

Har man ogenomtänkta kunder man besöker är det nog lugnast att ha med sig laptopen. :)
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Laptop eller Mini-PC ?

Inlägg av Glenn »

Findecanor skrev: Dyrare MS Surface har sin egen variant av "MagSafe" (på licens från Apple t.om ...)
Referens på att dom licensierat det ?

För microsoft har plockat ut ett eget patent på kontakten i fråga, och äpple var inte först med magnetkontakter (det fanns både laptops och telefoner med sådana kontakter innan apple började med det, för att inte tala om köksapparater, typ riskokare osv.)

Apple har förstås ett patent på deras specifika lösning, men inte på magnetkontakter i allmänhet, vilket gör att jag ställer mej skeptisk till att microsoft skulle betala apple för ingenting så att säga, deras kontakt är ju ganska annorlunda.

Rent allmänt kan man ju ha tumregeln att apple aldrig någonsin är först med något, dom stjäl bara andras ideer, stöper om dom och säljer dyrt. ..Möjligen patenterar dom iden trots att någon annan redan gjort samma sak innan.
Skriv svar