Laptop eller Mini-PC ?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Findecanor
Inlägg: 982
Blev medlem: 2 juli 2010, 23:04:07

Re: Laptop eller Mini-PC ?

Inlägg av Findecanor »

Jag har för mig att jag läste det i en recension av en tidig MS Surface-modell på Ars Technica en gång i tiden. Jag kunde inte hitta den nu. Om uppgiften är felaktig så har de kanske redigerat artikeln - de gör det ibland.
När jag kollar vidare så märker jag att Microsoft har haft minst två olika magnetkontakter, vilket Apple också haft.

Förresten, patent är ibland på små detaljer och patent är inte ömsesidigt exklusiva. Man kan visst patentera en lösning som bygger på någon annans patent. Sen bör man också skilja på USA's "patent" och "design patent": det senare kallar vi "mönsterskydd" i Sverige.
cetex
Inlägg: 160
Blev medlem: 5 september 2010, 06:49:54
Ort: Stockholm/Sumpan

Re: Laptop eller Mini-PC ?

Inlägg av cetex »

Personligen föredrar jag laptop framför allt annat.

Prioriteterna för mig är bra batteritid, 3g/4g, hög upplösning och vettigt tangentbord.
Kör Lenovo's X-serie (tidigare x240 och nu x270) sedan några år tillbaka, klockrent för mina behov. 12.5", 1920x1080 matt skärm, core i7 dual-core cpu, 16gb ram.
Väger 1.3-1.5kg, 96Wh batteribank med stora batteriet samt utbytbart batteri ger mig normalt mellan 8-16h innan jag måste byta batteri och byter jag så klarar jag mig i minst 4-8timmar till. (Har flera extra-batterier)
Batteritid är egentligen viktigast. Brukar sällan ladda datorn under arbetsdagarna.

Jag använder dock ingen annan device förutom mobilen. Skrivbord med docknings-station, skärmar o.s.v står mest bara och dammar..

Har haft HP tidigare, men dom har bara gått sönder inom c:a 18 månader, nu var det ju dock några år sedan jag hade HP (6 år sedan?) så det kanske har förbättrats där. Bägge Lenovo-maskinerna (förra x240 + nya x270) lever trots regnstänk, spilld cola, fritt fall från en meters höjd (barstol..), sittandes i solljus i en halvtimme i 30c, myrinvasion! (la den på golvet i ett sunkigt hotell i vietnam, plockade isär datorn och rensade, men det var fortfarande kvar myror så fick frysa ner den till -18c i 6h för att döda dom) o.s.v vilket jag tycker är imponerande då jag inte är speciellt snäll mot grejorna. Servicebarhet är också viktigt, om något nu skulle gå sönder så kommer det en servicetekniker inom en dag eller två och byter delar på plats i princip oavsett vart man är i världen, många delar kan man även byta själv vilket är en bonus..

Men det beror ju på vad man gör.
Jag kodar mycket i jobbet och gillar att kunna sätta mig vart som helst och jobba, t.ex caféer, stranden, puben eller där jag nu känner för att vara för stunden, men då är det ett krav att batterikapacitet och nät måste finnas.

När det gäller uppdateringar så är den dock ganska värdelös förutom byte av ram, disk, wwan-kort (3g/4g) o.s.v. Inget man spelar något annat än mahjong med direkt. Och den ligger antagligen ganska långt utanför budget. Dock en personlig anekdot till varför man kan vilja välja en laptop.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Laptop eller Mini-PC ?

Inlägg av Nerre »

Nu beror det väl helt på vad man använder datorn till.

På jobbet har jag två stora skärmar när jag jobbar (eftersom jag ofta sitter och skriver en rapport samtidigt som jag läser i flera andra dokument), min jobblaptop sitter alltså 98% av tiden i dockan på skrivbordet.

Min privata laptop hemma har stått på skrivbordet med laddaren inkopplad i två års tid utan att bli flyttad. Detta eftersom det mesta av det jag hade datorn till när jag köpte den kan jag numera göra med mobilen.

Och jag blir helt vansinnig på att behöva fippla med en pekplatta. Och laptopens tangentbord har en massa tangenter på fel ställe (framförallt hittar jag sällan Home, End, PgUp och PgDn på laptops). Så om jag ändå ska koppla in ett riktigt fullsize tangentbord och en mus så är det rätt tveksamt om jag har så stor nytta av att datorn går på batteri och är portabel.
Skriv svar