Fråga ang synkronmaskiner, rotorfråga

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Hajnyckel
Inlägg: 3
Blev medlem: 22 september 2018, 17:54:07

Fråga ang synkronmaskiner, rotorfråga

Inlägg av Hajnyckel »

Tjenamors Elektronikforumet.

Hoppas att jag har hamlat på rätt forum för att få hjälp med ett litet problem jag har. Det är så att jag sitter med några hemuppgifter i en el-kurs jag läser på CTH men har kört fast på den sista uppgiften och hoppas på att jag kan få hjälp av er. Har sökt runt på Google för att försöka hitta svaret men de har inte gett något resultat, i alla fall inte som jag anser är bra. Kan vara så enkelt att min lärare har nämnt det på en lektion men kan inte dra mig till minns vad det var.

Frågan är följande:
Vad är de partiska skillnader och likheter vid användning av synkronmaskiner med lindande rotor och med permanentmagneter? Nämn två likheter och två skillnader.

Alla idéer och tankar är välkomna.

Tack på förhand.
haben12
Inlägg: 67
Blev medlem: 7 april 2017, 13:04:50

Re: Fråga ang synkronmaskiner, rotorfråga

Inlägg av haben12 »

En permanentmagnetiserad kommer förmodligen att hålla synkront varvtal, medans asynkronmaskinen inte kommer att göra det. Vidare skulle jag tro att asynkronmaskinen är beroende av reaktiv effekt från elnätet för magnetiseringen, det borde en maskin med permanentmagneter inte behöva.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14850
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Fråga ang synkronmaskiner, rotorfråga

Inlägg av mrfrenzy »

Jag bara undrar vad ni har för kurslitteratur?
Det borde finnas ett helt kapitel om olika sorters trefasmotorer.

Det kan väl inte vara så att undervisningen består i en massa frågor att googla fram svar på?
Hajnyckel
Inlägg: 3
Blev medlem: 22 september 2018, 17:54:07

Re: Fråga ang synkronmaskiner, rotorfråga

Inlägg av Hajnyckel »

Tack för svaret haben12, så vitt jag vet vill en synkronmaskin hålla ett synkront varvtal med de elektriska flödet medans en asynkronmaskin inte gör det, just i denna fråga så är inte asynkronmaskinen intressant dock har du gett mig en bra idé med din formulering "asynkronmaskinen är beroende av reaktiv effekt från elnätet för magnetiseringen, det borde en maskin med permanentmagneter inte behöva." Behöver mest formulera om den till ett bra svar, så tack för att du svarade :)

mrfrenzy: Utbildningen består till väldigt liten del av att Googla fram svaren det vill jag lova, det är just i denna fårga som jag inte hittar svaret jag vill vi. Kursliteraturen heter Elmaskiner och elektriska drivsystem. Har läst igenom en del av boken sprciellt avsnitet om synkronmaskiner men de framgår inte något av intresse. Kan nog vara en bra idé att läsa den igen. Tack för svar :)
Användarvisningsbild
NULL
Inlägg: 2522
Blev medlem: 15 september 2010, 12:59:25
Ort: Örebro

Re: Fråga ang synkronmaskiner, rotorfråga

Inlägg av NULL »

Frågan är alltså mellan synkronmaskiner med lindningar och synkronmaskiner med permanetmagneter?
(isåfall har du rätt; Wikipedia:"Styrning av magnetiseringsströmmen/fältströmmen är enda möjligheten att kontrollera synkrongeneratorns reaktiva effekt och därmed även spänningen.")
GFEF
Inlägg: 2370
Blev medlem: 4 december 2004, 18:44:04

Re: Fråga ang synkronmaskiner, rotorfråga

Inlägg av GFEF »

Föst och främst endast synkronmaskiner efterfrågas bland inte in asynkronmaskin.

En synkronmaskin rotor är fastlåst till nätets varvtal och läge.
Därför måste den "fasa in mot nätet" rätt varvtal och vridnings vinkel på rotorns vid inkoppling.

Naturligtvis krävs det att finns ett nätet att fasa in mot......
Går bra att köra mindre nät med en fristående synkronmaskiner.
Då är det drivmotorns varvtal som bestämmer frekvensen.

En asynkronmaskin rotor har varvtal skilt från nätets synkrona varvtal.

Exempel 2-polig asynkronmaskin har synkrona varvtal 3000 varv per minut.

Vid motor drift ca 2800 varv per minut vid märklast.

Denna "efter släpning" åstadkommer magnetisering i rotorn.

Vid helt obelastad motor går varvtalet mot synkrona varvtal.

OBSERVERA vid minskad last [W] ökar reaktiv effekt.
Så kallad "watt lös ström " för i värden.
Ström och förluster (värme) blir inte lägre vid tomgång även om Watt förbrukningen minskar.

Vid generator drift av asynkronmotor måste synkrona varvtalet överskridas.
Ger upphov till induktivt reaktiv effekt.
Går att kompenserar bort med kondensatorer.
Johanb
Inlägg: 3406
Blev medlem: 26 mars 2006, 22:26:12
Ort: Smedjebacken

Re: Fråga ang synkronmaskiner, rotorfråga

Inlägg av Johanb »

En synkronmotor med lindningar i rotorn kan man synkronisera genom att enbart ansluta statorn till nätet, vänta in en sekvens av strömspikar för att sedan lägga på fältström.
Osäker på om man kan göra det med en som har permanentmagneter i rotorn.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26385
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Fråga ang synkronmaskiner, rotorfråga

Inlägg av danei »

En sekvens strömspikar?

Det funkar att varva upp den när synkront varvtal om den även har en kortsluten lindning. Annars får man kortsluta rotorn för att uppnå samma sak.

På en permanentmagnetiserad motor lan man inte reglera magnetiseringen, och då inte heller reglera den reaktiva effekten. Pappersbruk som gör mekanisk massa har några synkronmotorer för att kunna reglera ut den reaktiva effekten från asynkronmotorerna.
Johanb
Inlägg: 3406
Blev medlem: 26 mars 2006, 22:26:12
Ort: Smedjebacken

Re: Fråga ang synkronmaskiner, rotorfråga

Inlägg av Johanb »

Det var så styrutrustning fungerade som jag jobbade med en gång i tiden, slå in maskinen på nätet, vänta in synk, lägg på fält.
Vi fick en plottning av strömmen från stillastående till synkront varv av motortillverkaren och använde strömmätande reläer i en form av state-machine som i slutfasen aktiverade regulatorn för fältet.
I stort sett alla maskiner jag var involverade i hade induktiv överföring till rotorlindningen och startades inte kortslutna.
Hajnyckel
Inlägg: 3
Blev medlem: 22 september 2018, 17:54:07

Re: Fråga ang synkronmaskiner, rotorfråga

Inlägg av Hajnyckel »

Johanb: Har aldrig hört talas om det du talar om men det låter helt klart mycket intressant. Men om du ansluter enbart statorn till nätet så borde väl rotorn börja snurra och få axeln att dra effekt från nätet?

GFEF: Intressnat exempel, de gav mig svar på en annan fundering jag hade, dock funderar jag på hur "OBSERVERA vid minskad last [W] ökar reaktiv effekt." hur den reaktiva effekten kan öka om lasten på maskinen minskar. Borde det inte bara vara en kortvarig ökning?
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26385
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Fråga ang synkronmaskiner, rotorfråga

Inlägg av danei »

Reaktiv effekt är inte någon effekt.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32545
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Fråga ang synkronmaskiner, rotorfråga

Inlägg av säter »

Hajnyckel skrev:synkronmaskiner
Varför antar alla att det är en motor det handlar om?
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26385
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Fråga ang synkronmaskiner, rotorfråga

Inlägg av danei »

Du kan kalla den generator om du känner för det. Enda skillnaden är vad som sitter i andra änden på axeln.
Skriv svar