Billig och bra grov strömmätare för en fas

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor
Inlägg: 1646
Blev medlem: 28 maj 2003, 22:52:04
Ort: Skåne - Lund

Re: Billig och bra grov strömmätare för en fas

Inlägg av RDX* »

Jag skulle säga att det går att lösa med öppningsbara strömtransformatorer (CT), spänningen borde man kunna detektera med följande krets:
Elektrisktfält-trigger.

Om det alltid finns en last så räcker det med CT's.

Vad är det för last du ska övervaka?
Användarvisningsbild
Dalmas
Inlägg: 226
Blev medlem: 30 maj 2013, 07:53:17

Re: Billig och bra grov strömmätare för en fas

Inlägg av Dalmas »

hundberg skrev:Du kommer inte kunna detektera strömmar utan att göra åverkan på kabeln, än mindre mäta spänning. Vad är problemet med att plinta upp och sätta in fasföljdsrelä och trafos?
Alltid bra med höga krav men det hjälper dig tyvärr inte i detta fall.
Det finns strömtänger och det finns pennor som man lägger an mot säkringen i proppskåpet för att se om säkringen är hel så jag misstänker skarpt att det går. Som jag skrev i inlägget så ska jag bara detektera om en fas finns. Inte spänningsmäta. Sen ska jag mäta strömmen grovt, +/- 20% typ.

Problemet med att galvaniskt koppla in reläer är att enheten jag tänker på ska produceras och monteras av personal som inte har verktyg och helt enkelt inte bör skruva i skåpet. Dessutom ska det vara billigt och driftsäkert.
En kommentar två steg ner gav ett förslag som var intressant. Det ser ut o vara i rätt "klass".
Användarvisningsbild
Dalmas
Inlägg: 226
Blev medlem: 30 maj 2013, 07:53:17

Re: Billig och bra grov strömmätare för en fas

Inlägg av Dalmas »

RDX* skrev:Jag skulle säga att det går att lösa med öppningsbara strömtransformatorer (CT), spänningen borde man kunna detektera med följande krets:
Elektrisktfält-trigger.

Om det alltid finns en last så räcker det med CT's.

Vad är det för last du ska övervaka?
Ja. Det där förslaget är realistiskt. Ska absolut prova. Som jag skrev så ska jag inte mäta spänningen. Bara känna om den finns där. Sen mäta strömmen grovt typ 0-10, 10-30, 30-50, >50 Amp.
hundberg
Inlägg: 43
Blev medlem: 8 november 2015, 15:16:50

Re: Billig och bra grov strömmätare för en fas

Inlägg av hundberg »

Du sa ju från början att du ville mäta på en befintlig kabel, utan ingrepp. Du kan inte mäta strömmen utan att dela upp ledarna för sig och då för du ju ingrepp på befintlig installation. Har kravspecen ändrats?
Självklart kan du mäta om det finns spänning, men inte vilken och i en eller alla faser utan ingrepp. Ström kan du inte mäta då summan är 0.
Ska du göra ingrepp(skära upp och dela upp faserna) eller inte?
Användarvisningsbild
Dalmas
Inlägg: 226
Blev medlem: 30 maj 2013, 07:53:17

Re: Billig och bra grov strömmätare för en fas

Inlägg av Dalmas »

Aha, då förstår jag dig bättre! Med kabel menade jag en enskild ledare. Varje fas är åtkomlig.

Fasiken va lätt det är att man missförstår varandra för man får en annan bild av situationen.
hundberg
Inlägg: 43
Blev medlem: 8 november 2015, 15:16:50

Re: Billig och bra grov strömmätare för en fas

Inlägg av hundberg »

Ok då blir det ju en annan sak.
Då kan du ju enkelt sätta dit öppningsbara strömtrafos. Mäta spänning går ju inte, men det kanske räcker om du vet strömmen? Bäst är såklart ett fasföljdsrelä då vet du om allt är ok eller inte men det kanske inte är ett styrsystem till en rymdfärja du håller på med :)
Användarvisningsbild
Dalmas
Inlägg: 226
Blev medlem: 30 maj 2013, 07:53:17

Re: Billig och bra grov strömmätare för en fas

Inlägg av Dalmas »

Ok då blir det ju en annan sak.
Då kan du ju enkelt sätta dit öppningsbara strömtrafos. Mäta spänning går ju inte, men det kanske räcker om du vet strömmen? Bäst är såklart ett fasföljdsrelä då vet du om allt är ok eller inte men det kanske inte är ett styrsystem till en rymdfärja du håller på med :)
Det jäkliga är att enheten jag ska göra inte ska byggas i ental. Det är hundratals där priset är en av parametrarna. Så i min tanke finns det tre "kablar" ut från en låda. De (lågpris)kablarna lindas runt varje fas. Inne i lådan sitter det förstärkare/ADC som analyserar signaler och kan därmed avgöra om det finns spänning och om det går en ström i ledningen. Förstärkarna/kopplingen för ju inte kosta mer mer än några tior. Å andra sidan har jag inga större krav på noggrannhet i strömmätningen. Förslaget som jag fick ett antal kommentarer upp bifogad som bild är i den "kommun" jag tror jag ska vara i. Två trissor...eller en quad-op. Nåt åt det hållet.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Billig och bra grov strömmätare för en fas

Inlägg av xxargs »

Spelar ingen roll om det är noggrant eller onoggrant - du måste ändå mäta på något sätt och kontaktlös mätning av en spänning mha. kapacitiv koppling är inte speciellt pålitlig hur man än gör det. strömmätning med strömtrafos/delbara kärnor med hall-element finns det idag stor sortiment av.

enklaste sättet att konstatera om spänning finns eller inte är en väggvårta parallellt med lasten, försvinner spänningen från dem så finns ingen spänning på linjen - vill du mäta på periodbasis - en transformatorbaserad väggvårta utan likriktare...

Jag gissar att du designar utrustning som är tänkt att matas med apparat-sladdställ med C14-intag (C13-anslutning med kontakt/stickpropp i andra ändan) - är det tänkt för fast installation med installationskabel så måste det installeras av elektriker med behörighet oavsett - och de kommer inte att linda några trådar runt sladdar utan vill se en skruvplint - punkt.
Mindmapper
Inlägg: 6404
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Billig och bra grov strömmätare för en fas

Inlägg av Mindmapper »

Fluke mäter spänning beröringsfritt med sin fieldsense teknik. Nogrannhet -/+ 3%

https://www.fluke.com/sv-se/produkt/ele ... uke-t6-600

Jag har svårt att få det att fungera om jag inte använder en mätsladd till neutral eller PE.

ts ville ju avgöra om det fanns spänning, så det var inte så noga.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Billig och bra grov strömmätare för en fas

Inlägg av xxargs »

Med andra ord måste man ha en referens att jobba emot, i det här fallet noll eller jord och då är åtminstone en sida galvaniskt kopplad till aktuella nätet.

dock ganska bra jobbat om man får +/- 3% noggrannhet med tanke på olika kabelisoleringars tjocklek etc. vilket betyder att man har en tämligen rejält högimpediv FET-trissa på enstaka PF-som ingång för att känna av spänningen inne i ledaren utan för mycket strömspänningsfall i den kapacitiva spänningsdelaren som blir naturligt mellan ledare, isolering och kapacitiva mätgaffeln i instrumentet.

troligen ingen lågprislösning och det används custom-made chip för detta.
Skriv svar