Röststyra bil (blinkers, hel/halv och torkare)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Olle61
Inlägg: 370
Blev medlem: 26 februari 2009, 18:04:25

Re: Röststyra bil (blinkers, hel/halv och torkare)

Inlägg av Olle61 »

Normalt får man ju bidrag via Försäkringskassans bilstöd. De låter ett anpassningsföretag ta fram lösningar som behövs.

Man kan styra dessa funktioner med hjälp av en pryl som man sätter på nackstödet och sedan styr med huvudrörelser:
http://drivemastermobility.com/products ... -controls/
Jonbor
Inlägg: 4
Blev medlem: 17 september 2018, 08:57:40

Re: Röststyra bil (blinkers, hel/halv och torkare)

Inlägg av Jonbor »

Det stämmer med bilstöd- vid köp av NY bil vilket man får bekosta själv.

Swech, det låter som att du har erfarenhet, kan du berätta mer?
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6889
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Röststyra bil (blinkers, hel/halv och torkare)

Inlägg av Marta »

Först av allt vill jag uttrycka min medkänsla för Din bror som invalidiserats.

Eftersom bilanpassaren levererat en lösning med knappar så finns där antagligen viss, men otillräcklig, rörelse kvar. Skulle det kunna fungera att förenkla? En "grov" kontroll till den nödvändiga blinkern och låta det mindre viktiga helljuset reduceras till en formell funktion som inte används?
Användarvisningsbild
Bosen
Inlägg: 1753
Blev medlem: 18 juli 2005, 10:56:31
Ort: Karl Gustav, Varberg
Kontakt:

Re: Röststyra bil (blinkers, hel/halv och torkare)

Inlägg av Bosen »

Som vanligt så blir det mer diskussioner om regler och liknande. Vet ni inget om bilar eller besiktning så tyckwr jag det är dumt att diskutera detta. Det är fullt lagligt att ha alternativa sätt att sköta dessa funktioner om orginalkonteollerna finns kvar. Sen finns det en annan aspekt. En äldere bil som inte är helfordonsgodkänd får du ha vilka kontroller du vill bara dessa är markerade. Blinkersen behöver inte alls vara någon blinkersspak utan kan vara en tryckknapp. Det finns inget som reglerar detta i lag alls!!!
Så nu tycker jag vi har diskuterat den saken färdigt och kollar på det som TS efterfrågar istället!!

Vad är det för bil?
Sikta in dig på röststyrningsdelen först! Det borde finnas en hel del lösningar på detta. När det sedan kommer till att få det funka i bilen så borde det enklaste vara att koppla in sig på knapparna som redan finns eller så kan man koppla in sig i can-systemet. Inte på något sätt omöjligt!

Se t.ex här:
https://blog.dimitarmk.com/2017/02/05/g ... o-mcp2515/
Olle61
Inlägg: 370
Blev medlem: 26 februari 2009, 18:04:25

Re: Röststyra bil (blinkers, hel/halv och torkare)

Inlägg av Olle61 »

Kanske lite inspiration här:
Skriv svar