Röststyra bil (blinkers, hel/halv och torkare)
Röststyra bil (blinkers, hel/halv och torkare)
Mitt första inlägg här. Sökte mig hit för att jag anar att den samlade kunskapen här är stor!
Som ämnet lyder så undrar jag om nån intelligent själ kan svara på om det går att ordna.
Min bror är handikappad efter en olycka och har nu köpt sig en bil, problemet är att han gasar och bromsar med högerhanden och styr med vänsterhanden. Bilen är idag utrustad med en liten "joystick" på gashandtaget för dessa funktioner men det kräver funktion i fingrarna vilket han saknar.
Mina funderingar har fastnat kring nåt bluetoothstyrt "relä" jag har liggandes. Till det finns en app (android) där man helt enkelt klickar för på/av. Kan man skriva om så att brytarna svarar på röstkommandon istället för touch? Saknar kunskap om sånt och det kanske är ett alldeles för avancerat projekt?
Alla idéer är välkomna!
Som ämnet lyder så undrar jag om nån intelligent själ kan svara på om det går att ordna.
Min bror är handikappad efter en olycka och har nu köpt sig en bil, problemet är att han gasar och bromsar med högerhanden och styr med vänsterhanden. Bilen är idag utrustad med en liten "joystick" på gashandtaget för dessa funktioner men det kräver funktion i fingrarna vilket han saknar.
Mina funderingar har fastnat kring nåt bluetoothstyrt "relä" jag har liggandes. Till det finns en app (android) där man helt enkelt klickar för på/av. Kan man skriva om så att brytarna svarar på röstkommandon istället för touch? Saknar kunskap om sånt och det kanske är ett alldeles för avancerat projekt?
Alla idéer är välkomna!
Re: Röststyra bil (blinkers, hel/halv och torkare)
Det är projekt som kräver tung energi och kunskap om flera discipliner.
Har man grundläggande programmering och elektronik-kunskaper så är det enklast att modifiera något open source projekt typ Mycroft.
Absolut enklaste vägen är att hacka en befintlig billig leksak. Röststyrd bil för 200kr t.ex.
Istället för att styra saker på leksaksbilen får man plocka ut funktionerna som relä-funktioner som styr verkliga bilen. Fortfarande behövs en del elektronik-kunskaper och genomtänkta lösningar som fungerar i praktiken, och evt behov av kring-logik när det haverera, dvs en fail-safe mode.
Som ofta är detta säkert en kinesisk billighets leksak med livslängd och driftsäkerhet därefter, men det kan vara en grund för att komma vidare även med begränsade kunskaper.
Denna typ av projekt har en tendens att kräva omtänk ett antal gånger när man satt sej in i detaljerna. Det kostar tid. Om din brosa redan har bilen så vill han kanske inte vänta på en skräddarsydd lösning i ett halvår eller mer. Går det åstadkomma en temporär lösning, vad finns redan? Det finns redan handikappombyggda fordon, både bilar och rullstolar för många typer av handikapp. De företag som sysslar med sådant har en stor erfarenhets-bank om vad som fungerar och som kan ge en snabbare lösning med kanske redan existerande hårdvara.
Kolla gärna på redan existerande lösningar som denna . Knappar i nackstödet t.ex. är en enkel lösning som enkelt kan integreras med bilens standard-funktioner.
Har man grundläggande programmering och elektronik-kunskaper så är det enklast att modifiera något open source projekt typ Mycroft.
Absolut enklaste vägen är att hacka en befintlig billig leksak. Röststyrd bil för 200kr t.ex.
Istället för att styra saker på leksaksbilen får man plocka ut funktionerna som relä-funktioner som styr verkliga bilen. Fortfarande behövs en del elektronik-kunskaper och genomtänkta lösningar som fungerar i praktiken, och evt behov av kring-logik när det haverera, dvs en fail-safe mode.
Som ofta är detta säkert en kinesisk billighets leksak med livslängd och driftsäkerhet därefter, men det kan vara en grund för att komma vidare även med begränsade kunskaper.
Denna typ av projekt har en tendens att kräva omtänk ett antal gånger när man satt sej in i detaljerna. Det kostar tid. Om din brosa redan har bilen så vill han kanske inte vänta på en skräddarsydd lösning i ett halvår eller mer. Går det åstadkomma en temporär lösning, vad finns redan? Det finns redan handikappombyggda fordon, både bilar och rullstolar för många typer av handikapp. De företag som sysslar med sådant har en stor erfarenhets-bank om vad som fungerar och som kan ge en snabbare lösning med kanske redan existerande hårdvara.
Kolla gärna på redan existerande lösningar som denna . Knappar i nackstödet t.ex. är en enkel lösning som enkelt kan integreras med bilens standard-funktioner.
Senast redigerad av E Kafeman 17 september 2018, 16:06:20, redigerad totalt 1 gång.
Re: Röststyra bil (blinkers, hel/halv och torkare)
http://www.bilanpassning.com/
Gör inget hemmagjort till andra. Du kan bli medansvagig för vad som inträffar när det inte fungerar som avsett. Det betyder medvållande i allt mellan plåtskrammel och död. Det vill Du inte vara.
Gör inget hemmagjort till andra. Du kan bli medansvagig för vad som inträffar när det inte fungerar som avsett. Det betyder medvållande i allt mellan plåtskrammel och död. Det vill Du inte vara.
Re: Röststyra bil (blinkers, hel/halv och torkare)
Firmor som bygger just handikappanpassade bilar måste ju gå o pratade med. Lär ju finnas lättare system än röststyrning för o lösa det du efterfrågar? Rattknapparna om bilen är utrustade med sådana kan man ju säkert få att använda till annat.
Re: Röststyra bil (blinkers, hel/halv och torkare)
eeh... vågar du lita på en hemmagjord konstruktion ... om det slutar funka, vad ska bilen göra då? Tvärbromsa? Det gäller verkligen att man har backup så om ett system fallerar måste det andra ta över.
Re: Röststyra bil (blinkers, hel/halv och torkare)
Nu handlar det väl om blinkers, hel/halv och torkare enligt ämnesraden.
Inte annorlunda än att byta eller flytta ordinarie brytare.
Inte annorlunda än att byta eller flytta ordinarie brytare.
Re: Röststyra bil (blinkers, hel/halv och torkare)
Jag skulle kolla på Google Assistant och byggt en app i telefonen som utnyttjar den för "röstigenkänningen", sedan
kunde app:en prata bluetooth med någon device i bilen som styr reläer för funktionerna.
Borde inte vara så väldans omöjligt.
Edit:
https://developers.google.com/voice-actions/
/j
kunde app:en prata bluetooth med någon device i bilen som styr reläer för funktionerna.
Borde inte vara så väldans omöjligt.
Edit:
https://developers.google.com/voice-actions/
/j
Re: Röststyra bil (blinkers, hel/halv och torkare)
Tack Svanted, googlat har jag gjort men inte hittat den länken du postade, det verkar enkelt och användbart
När det kommer till firmor som är specialiserade på anpassningar råder det ingen tvekan om att dom är oerhört kompetenta och har bra lösningar, men till vilket pris!?
Rattknapparna går alldeles säkert att styra andra saker med om det är så att man kan använda sina fingrar.
Jesse, tvärbromsar din bil när en blinkerslampa eller helljus slutar fungera? Det låter i så fall ännu farligare. Backupen får man väl då anse att originalreglagen är som fortfarande fungerar som vanligt.
Vi är inte sugna på att dö vare sig jag eller han och det är som sagt ett test, känner man att man fått till ett system som inte är trafiksäkert så läggs det givetvis på hyllan.
Skogen och Johano
När det kommer till firmor som är specialiserade på anpassningar råder det ingen tvekan om att dom är oerhört kompetenta och har bra lösningar, men till vilket pris!?
Rattknapparna går alldeles säkert att styra andra saker med om det är så att man kan använda sina fingrar.
Jesse, tvärbromsar din bil när en blinkerslampa eller helljus slutar fungera? Det låter i så fall ännu farligare. Backupen får man väl då anse att originalreglagen är som fortfarande fungerar som vanligt.
Vi är inte sugna på att dö vare sig jag eller han och det är som sagt ett test, känner man att man fått till ett system som inte är trafiksäkert så läggs det givetvis på hyllan.
Skogen och Johano
Re: Röststyra bil (blinkers, hel/halv och torkare)
Går det verkligen att besikta en bil som man har modifierat själv på detta sätt?
Re: Röststyra bil (blinkers, hel/halv och torkare)
Vi är inte sugna på att dö vare sig jag eller han
Främst är det medtrafikanterna man får tänka på.
Av det uppräknade är det förmodligen helljuset som är den direkt största faran för andra trafikanter, dvs om avbländning inte fungerar så att mötande bilar får svårt att överblicka egen väghalva och riktning.
Logik i hårdvara mjukvara och fail-safe funktioner måste vara en del av designen. Allt från enkel logik som överbryggar så inte helljus kan släckas annat än om halvljuset tänds, att kommandon inte kommer i konflikt med CAN-bussen om bilens ordinarie funktioner styrs via sådan osv.
Funktioner som kan vara av betydande säkerhet behöver extra genomtänk i hårdvaran typ att viss elektronik som normalt avsäkras med säkringar kanske INTE bör avsäkras annat än av automatiskt återställande säkringar och att föraren då ska få tydlig indikation på om något fallerar.
Utöver egen logik måste hänsyn tas till bilen existerande funktioner. Anta att det finns ordinarie knappar som har växlande och multipla nivåer typ vindrute-torkare/spolning/intervall. Det är för både egen och andras säkerhet sådant bör fungera bra även om egen logik och bilens knappar är i konflikt vad gäller statusläge. Plötslig släng av snöslask på vindrutan precis när sikten behövs som bäst, sådant händer.
Även blinkers kan ha mängder av variabler att ta hänsyn till i förväg, Vad händer om man av misstag kommer åt ordinarie blinkerspaken så den blinkar höger av misstag, trots att man vill blinka vänster? Kan funktionen återställas av föraren?
I värsta fall kan det få bakomvarande bil/mc att påbörja omkörning strax innan egen vänstersväng om blinkers signalerar höger eller inte alls.
Inte bra att komma på i efterhand att man skulle tänkt på det i förväg.
Styrningen av bilens funktioner är inte komplicerat. Monteringen kräver kanske inget jobb alls mer än att ansluta egna kretsar till CAN-bussen eller vid andra befintliga kopplingspunkter.
Monteringen kan göras smidigt om man planerar väl.
Bygga först och tänka sedan är däremot inte ett bra koncept när det gäller säkerhet.
Vad gäller ombyggnader så ska bil-besiktningen bedöma handikapp-funktioners passiva och aktiva säkerhet ur en mängd synvinklar men driftsäkerheten bedöms bara vid typbesiktning/leveransbesiktning. Ändrade knapp-funktioner kan slinka igenom i efterhand, men kräver i princip ny typ-besiktning.
Främst är det medtrafikanterna man får tänka på.
Av det uppräknade är det förmodligen helljuset som är den direkt största faran för andra trafikanter, dvs om avbländning inte fungerar så att mötande bilar får svårt att överblicka egen väghalva och riktning.
Logik i hårdvara mjukvara och fail-safe funktioner måste vara en del av designen. Allt från enkel logik som överbryggar så inte helljus kan släckas annat än om halvljuset tänds, att kommandon inte kommer i konflikt med CAN-bussen om bilens ordinarie funktioner styrs via sådan osv.
Funktioner som kan vara av betydande säkerhet behöver extra genomtänk i hårdvaran typ att viss elektronik som normalt avsäkras med säkringar kanske INTE bör avsäkras annat än av automatiskt återställande säkringar och att föraren då ska få tydlig indikation på om något fallerar.
Utöver egen logik måste hänsyn tas till bilen existerande funktioner. Anta att det finns ordinarie knappar som har växlande och multipla nivåer typ vindrute-torkare/spolning/intervall. Det är för både egen och andras säkerhet sådant bör fungera bra även om egen logik och bilens knappar är i konflikt vad gäller statusläge. Plötslig släng av snöslask på vindrutan precis när sikten behövs som bäst, sådant händer.
Även blinkers kan ha mängder av variabler att ta hänsyn till i förväg, Vad händer om man av misstag kommer åt ordinarie blinkerspaken så den blinkar höger av misstag, trots att man vill blinka vänster? Kan funktionen återställas av föraren?
I värsta fall kan det få bakomvarande bil/mc att påbörja omkörning strax innan egen vänstersväng om blinkers signalerar höger eller inte alls.
Inte bra att komma på i efterhand att man skulle tänkt på det i förväg.
Styrningen av bilens funktioner är inte komplicerat. Monteringen kräver kanske inget jobb alls mer än att ansluta egna kretsar till CAN-bussen eller vid andra befintliga kopplingspunkter.
Monteringen kan göras smidigt om man planerar väl.
Bygga först och tänka sedan är däremot inte ett bra koncept när det gäller säkerhet.
Vad gäller ombyggnader så ska bil-besiktningen bedöma handikapp-funktioners passiva och aktiva säkerhet ur en mängd synvinklar men driftsäkerheten bedöms bara vid typbesiktning/leveransbesiktning. Ändrade knapp-funktioner kan slinka igenom i efterhand, men kräver i princip ny typ-besiktning.
Re: Röststyra bil (blinkers, hel/halv och torkare)
Korrekt, ta livet av andra är heller inget som står på "att göra-listan".
Bra synpunkter, tack!
Bra synpunkter, tack!
- Swech
- EF Sponsor
- Inlägg: 4694
- Blev medlem: 6 november 2006, 21:43:35
- Ort: Munkedal, Sverige (Sweden)
- Kontakt:
Re: Röststyra bil (blinkers, hel/halv och torkare)
Det normala är att man kopplar in sig på befintliga knappar eftersom CANbus protokollen är
svåra / hemliga att få fram för de olika bilarna.
Då är det också så att bilen i sig tar hand om en del av felhanteringen.
Sedan är det också så att de normala funktionerna brukar vara kvar för att andra skall kunna använda bilen.
Swech
svåra / hemliga att få fram för de olika bilarna.
Då är det också så att bilen i sig tar hand om en del av felhanteringen.
Sedan är det också så att de normala funktionerna brukar vara kvar för att andra skall kunna använda bilen.
Swech
- GastonDeVille
- EF Sponsor
- Inlägg: 1976
- Blev medlem: 24 oktober 2013, 20:36:07
- Ort: Småland - lite utanför Gränna
Re: Röststyra bil (blinkers, hel/halv och torkare)
Jobbade med en person som jobbat med just såna bil-anpassningar.
En duktig person kan med fantasi och erfarenhet lösa det mesta
med ganska enkla smarta medel utan att blanda in för mycket leksaker.
Mycket går att programmera / kombinera i det redan befintliga systemet, liknande PLC om jag minns rätt.
Det gäller bara att välja rätt företag att fixa det.
En duktig person kan med fantasi och erfarenhet lösa det mesta
med ganska enkla smarta medel utan att blanda in för mycket leksaker.
Mycket går att programmera / kombinera i det redan befintliga systemet, liknande PLC om jag minns rätt.
Det gäller bara att välja rätt företag att fixa det.