byta säkring i multimeter?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: byta säkring i multimeter?

Inlägg av Nerre »

Anledningen till att säkringarna blir stora är väl att de ska vara anpassade både för spänningen och strömmen.

Som nån redan skrivit så saknar många billiga multimetrar säkring på 10 A-området, om man då kortsluter ett bilbatteri genom shunten så förångas den i princip (jag har testat på jobbet, just i samband med en utredning just av "vad är det värsta som kan hända"). Bara ändarna av shunten fanns kvar och inga spår av resterna när multimetern öppnades.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29905
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: byta säkring i multimeter?

Inlägg av MadModder »

Till en del apparater man köper följer det med ett sladdställ (apparatsladd) med stickpropp för England. Som många vet är där lag på att det ska sitta en säkring i stickkontakten, så där sitter oftast en Bussman-säkring 10A 6x25mm. (t.ex bs1362)
Bra att spara på till multimetrar som har den storleken. :)
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: byta säkring i multimeter?

Inlägg av mrfrenzy »

BS1362 är INTE lämpliga att sätta i en multimeter.
Dels löser dom vid 21A vilket är för mycket för en multimeter (annars skulle stickproppen smälta pga värmen vid 13A).

Det största problemet är dock att dom bara klarar en kortslutningsström på 6kA, det förutsätter att det sitter en gruppsäkring i centralen som begränsar kortslutningsströmmen.

Säkringen i en CAT III multimeter ska klara minst 10kA. I vissa fall används 17kA.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29905
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: byta säkring i multimeter?

Inlägg av MadModder »

Har en CATIII-multimeter där keramiksäkringen är ca 3x10mm. Den klarar knappast att bryta 10kA.
Den bästa jag har är också CATIII, och där sitter en Littelfuse FLU11A, 10x38mm. 1000V 20kA. Men enligt databladet håller den för 20A i en kvart, och 30A i hela 30s,
nifelheim
Den första
Inlägg: 2318
Blev medlem: 27 mars 2008, 22:31:16
Ort: stockholm

Re: byta säkring i multimeter?

Inlägg av nifelheim »

Och man har ju alltid isolerande gummihandskar, flamsäker klädsel, visir och ena handen i fickan när man mäter. :)
Säkerheten är ju inget man prutar på :D
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: byta säkring i multimeter?

Inlägg av xxargs »

sedan finns ett moment inför arbetet som kallas riskanalys och konsekvensbedömande om fel skulle uppstå

mao kanske inte hela kitet om man skall mäta på en klen 12V-ledning som är några meter och kortslutningsströmmen inte så mycket över 10 Ampere...

handskar kan nog vara bra om man mäter direkt på batteriet.

skall man in i elskåp med 3-siffigt antal Ampere så är det 'suit on' - då menar jag inte den snygga utan den för elarbete...

men å andra sidan har de flesta inget där att göra utan adekvat utbildning och erfarenhet.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: byta säkring i multimeter?

Inlägg av lillahuset »

Hos en av mina gamla kunder fungerade strömområdet på i stort sett ingen multimeter, Fluke eller billigare. När konsulten (jag) hade gnällt tillräckligt visade det sig att man på nåder kunde få låna en Fluke med fungerande strömmätning av någon av två killar som hade en fullt fungerande Fluke inlåst i labbänken. Suck. Och det här var en miljö där 230V/10A härskade.
Skriv svar