Några bilder på en roterande omformare 24VDC -> 110VAC

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1943
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Några bilder på en roterande omformare 24VDC -> 110VAC

Inlägg av YD1150 »

Köpte en roterande omformare på en loppis, inte alltför vanlig vara. Hoppas någon finner detta intressant.
Är lite kul med rent mekaniska spänningsomvandlare också. Den består av en motor och generator på samma axel.

Data på omvandlaren är 24VDC / 32A in och 110VAC/4,6A ut frekvens ca 50Hz.
Frekvensen varierar lite efter belastning men ungefär 50Hz.
Varvtalet på märkplåten är 3000rpm och 2-polig generator ger 50Hz sinus vid märklast.
Verkningsgrad vid full belastning är ca 66% vilket inte är så illa trots allt.
Vid dellast så är verkningsgraden sämre, håller man för kyllluftsintaget med en hand så sjunker strömmen
på 24V med ca 1A så kylfläkten drar 20-25W bara den.
Korta strömstötar som asynkronmotorstart eller tjock-TV med PTC avmagnetisering är inga problem för omformaren
den går inte sönder av det. Viss rörelseenergi ligger lagrad i rotorn.
Kullagerna vart tvättade och insmorda med nytt färskt kullagerfett för det gamla såg inte ut att ha så smörjande
egenskaper längre.
Vet inte riktigt hur gammal omformaren är, sent 1950- eller 1960-tal kanske?
Märkskylten.JPG
Firman som har sålt den.JPG
Omformaren stående på marken. Med en buckla på höger sida.
Omformaren i gröngräset.JPG
Knackade ut bucklan så den syns inte så mycket längre, vart nästan perfekt förutom färgen förstås.
En krokodilklämma som storleksjämförelse.
Omformaren krokodilklämma.JPG
Närbild på en av kolborstarna (för 24V), omformaren verkar vara lite använd då kolborsten inte är helt insliten än.
Kolborste 24V.jpg
En titt in i maskineriet, nedan en bild hur rotorn ser ut, 24V lindningen består bara av fyra varv.
110V lindningen är gömd i rotorn så den syns inte alls.
Det finns både shunt och serielindning i omformaren, vet inte om det är en kompound-variant
för att hålla varvtalet någorlunda konstant.
Rotorn.JPG
Växelspänningen på 110V tas ut via släpringar och dubbla kolborstar, fyra stycken totalt.
Ett gammalt radioavstörningsfilter med papperskondensator från Rifa syns i bilden, eventuellt tillverkat 1957.
110V sidan.JPG
Dubbla kolborstar till släpringar 110V.jpg
Matningspänning inkopplad...rotorn uppe på ca 3000rpm.
Omformaren igång.JPG
Tomgångsförbrukning........:humm:
Tomgångsförbrukning.JPG
Vid användning är är det bra om man belastar omformaren tillräckligt hårt så verkningsgraden blir hyfsat bra i alla fall.
Men en lödkolv på 25W som belastning (med en 110V -> 220V trafo i mellan för spänningshöjning till normal nätspänning)
så får man mata in typ 160W och få ut 25W till lödkolven vilket inte är så effektivt :wink:
Provade en rörradio direkt på omformarens 110V och det gick bra att lyssna på den, radiostörningar fanns där men
det vart bättre efter att ha satt dit nya 100n avkopplingskondensatorer + ferrittoroider på 24V sidan.

Körde omformaren i tre timmar på batteri/solceller med ca 250W belastning utan problem.
Kände ingen värme alls varken på kylluften eller gjutjärnshöljet.
Grova korta kablar till batteriet är ett måste för några meter med 2x 4kvmm "sladdar" gav ett spänningsfall på ca 2V totalt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5739
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Några bilder på en roterande omformare 24VDC -> 110VAC

Inlägg av hcb »

Detta är så vackert att jag blir tårögd.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Några bilder på en roterande omformare 24VDC -> 110VAC

Inlägg av säter »

Har du någon aning om var den har suttit?
I någon buss eller?
GFEF
Inlägg: 2370
Blev medlem: 4 december 2004, 18:44:04

Re: Några bilder på en roterande omformare 24VDC -> 110VAC

Inlägg av GFEF »

Sådan omformare skall har varit vanliga på Svenska handels fartyg.

Var privat ägda av sjömän (befäl ?) för eget kylskåp.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Några bilder på en roterande omformare 24VDC -> 110VAC

Inlägg av grym »

hcb skrev:Detta är så vackert att jag blir tårögd.
håller med :tumupp:

dock förstår jag varför elektronik ibland är rimligare, verkningsgrad och livslängd blev bättre
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5739
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Några bilder på en roterande omformare 24VDC -> 110VAC

Inlägg av hcb »

Livslängd vet jag inte, blir grejorna underhållna så borde de gå i stort sett hur länge som helst. Jag har för mig att xxargs nämnt installationer i T-banan som trots ålder fortsätter att göra sitt jobb men den äran.
GFEF
Inlägg: 2370
Blev medlem: 4 december 2004, 18:44:04

Re: Några bilder på en roterande omformare 24VDC -> 110VAC

Inlägg av GFEF »

>håller man för kyllluftsintaget med en hand så sjunker strömmen
>på 24V med ca 1A så kylfläkten drar 20-25W bara den.

>Körde omformaren i tre timmar på batteri/solceller med ca 250W belastning utan problem.
>Kände ingen värme alls varken på kylluften eller gjutjärnshöljet.

Lika med temperatur 30-37[C] max.

OM den är gjord för fartygs bruk borde kylfläkten varar dimensionerad för tropiska temperaturer.

En termostat (mekaniks ?) styrd fläkt borde minska förlusterna rätt stort.

Moderna lindningar som tål 110[C] kan också minska fläk kylningsbehovet.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Några bilder på en roterande omformare 24VDC -> 110VAC

Inlägg av grym »

hcb skrev:Livslängd vet jag inte, blir grejorna underhållna så borde de gå i stort sett hur länge som helst. Jag har för mig att xxargs nämnt installationer i T-banan som trots ålder fortsätter att göra sitt jobb men den äran.
tyvärr så är det kol och kollektorer som slits, och sedan lager, kullager kanske håller 100,000 timmar
kolen vet jag inte , men belastingen är relativt liten så dom kan hålla ganska många tusen timmar dom med

men en elektronisk växelriktare kan ju hålla i 20-50 år utan någon service

men skulle ändå velat ha en sådan roterande för 12v dc till 230v ac :)
Bjaellerud
Inlägg: 1432
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: Några bilder på en roterande omformare 24VDC -> 110VAC

Inlägg av Bjaellerud »

Ja en fantastisk sak.
Det visar vad man var beredd att göra, och betala för att få det man ville förr.
Kan inte ha varit helt gratis.

Synd att den inte var för 12 V och lämnade 230 V.

Livslängd talades det om, jämfört med modern elektronik.
Ja vem klarar åskan tro???
Räknar vi in den lär vi ha en vinnare.

Räknar vi på radiostörningar så lär den roterande omformaren vinna. Och på fartyg förr fanns kommunikation via kortvågsradio.
Idag satellittelefon, som ligger så högt i frekvens att störningar inte biter så mycket.

Vore kul att höra vilka planer som finns med mojängen?

Roy
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Några bilder på en roterande omformare 24VDC -> 110VAC

Inlägg av xxargs »

grym skrev:
hcb skrev:Livslängd vet jag inte, blir grejorna underhållna så borde de gå i stort sett hur länge som helst. Jag har för mig att xxargs nämnt installationer i T-banan som trots ålder fortsätter att göra sitt jobb men den äran.
tyvärr så är det kol och kollektorer som slits, och sedan lager, kullager kanske håller 100,000 timmar
kolen vet jag inte , men belastingen är relativt liten så dom kan hålla ganska många tusen timmar dom med

men en elektronisk växelriktare kan ju hålla i 20-50 år utan någon service

men skulle ändå velat ha en sådan roterande för 12v dc till 230v ac :)
Dom i tunnelbanorna brukar hålla ca 10 år i 24/7-drift innan de renoveras, och jag skulle säga att det är ganska lika om det är lagren som börja höras högt och mala resp. att det är väldigt lite kol kvar i kolhållarna, så renoveringsperionden verkar ganska samstämming både för lager och kol.

Elektroniska växelriktare och elektroniska nätdelar över lag borde hålla längre iom. utan rörliga delar tycker man - men efter åskväder så är det dom som gått först och i allmänheten så är det ström och nätaggregaten som är de vekaste prylarna i utrustning och uppvisar inte ens i närheten av 10 års livslängd i tuffa miljöer som tunnelbanan - det är bara gammalt skrot med EI eller toroid-trafo, klassisk likriktarbrygga med resevoir-konding och någon linjär reglering som verka hålla medans modernt skrot med switchade omvandlare smäller på löpande band...

Sedan finns problemet här med torkade ellyt-kondingar i högsta grad och i switchade aggregat går det fort mot haveri när kondingarnas inre resistans börja ökar pga. uttorkning, ger mer värme och torkar ännu fortare och högderivata-prylar som i switchade omvandlare behövs inte så mycket inre resistans för att värmebildningen skall öka fort.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14821
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Några bilder på en roterande omformare 24VDC -> 110VAC

Inlägg av rikkitikkitavi »

Därför växelriktare för solcellsanläggningar numera har DC link kondensatorer... Då har man eliminerat torra lytar i en utsatt psosition. Det är åskan som är problemet såklart på dessa installationer, antingen direkt i taket/panelerna eller yttre nät.

Att de switchade nätdelarna går sönder har också att göra med att de har inte några marginaler idag, överlag.

Det går att bygga in filter som ger dem mera resistans, men frågan är om inte en vanlig järnkärnetrafo+likriktare+kondingar är enklare och tar mindre plats :)
misstänker att det är så det ser ut i militära grejor som skall tåla både det ena och andra.

misstnänker att m åskan slår i en sådan här omformare snurrar den bara av sig det en liten stund, sedan är det friktionsvärme i de överdimensionerade kullagren.

Jag är inte övertygad att en omformare med släpringar+kolborstar på 110V avtappningen är bättre än en swtichad map avstörningar... kolla upp statusen på Rifa avstörningskondingen :)

fråga- du har inte bilder på utgångsspänningen? Hur sinus är den :) ?

För övrigt, wonderful!
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1943
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Några bilder på en roterande omformare 24VDC -> 110VAC

Inlägg av YD1150 »

Har tittat med oscilloskopet på kurvformen, så den är rätt hyfsad sinusformad men toppen är lite platt.
Ska ta och köra omvandlaren på batteri med en resistiv belastning och fotografera av oscilloskopet.

Störningarna verkar komma mest från kollektorn, hördes en del surrande i rörradion.
Har inte sett någon gnistbildning på kolen.

Säter:
Jag vet inte alls någon bakgrund till omformaren tyvärr.
Skriv svar