Stöt av induktionshäll.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Tommy_Naseem
Inlägg: 274
Blev medlem: 4 januari 2013, 14:40:06
Ort: Tenhult

Stöt av induktionshäll.

Inlägg av Tommy_Naseem »

Jag fick ett samtal av en kollega som har råkat ut för ett mycket udda problem med en induktionshäll.
(Kan då innan alla börjar skrika ring en elektriker..... Vi är elektriker)
Man får stötar när man tar i kastrullen eller stekpannan när man använder induktionshällen.
Det är en electrolux häll (om det nu har någon betydelse)
Det första som gjordes var att kontinuitetsmäta jorden från en sann jordpunkt och kontrollmäta spänningen till hällen.
Alla dessa tester passerar utan anmärkning

Här så slår det mig... hur fan kan man få en stöt av en kastrull ståendes på en glasskiva? för den skivan är väll inte ledande på något sätt?
Det är alltså kastrullen och inte själva hällen som ger stötar.

Vi kan mäta upp en spänning på ca 50 volt i kastrullen mot jord.

Någon som kan förklara detta?
grottan
Inlägg: 428
Blev medlem: 16 maj 2010, 12:16:42

Re: Stöt av induktionshäll.

Inlägg av grottan »

Bra frågan ;-) Men det måste vara en dålig kastrull som orsakar detta. Hade två kastruller från IKEA (likadana), en av dom fungerar helt normalt medan den andra blev glödgad i skarven mellan den svarvade bottenplattan och själva kastrullen till den grad att den rostfria plåten är blåfärgad.

Induktion är ju i grund och botten det alla transformatorer bygger på men man kan ju tycka att kastrullen inte skulle få en potentialskillnad mot jord...
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Stöt av induktionshäll.

Inlägg av Icecap »

Alltså - 2 metallskivor med glas mellan kallas "kondensator" - och sådana kan laddas upp.

Jag kan tänka mig att drivningen kan ha "sned" drivform som ger en assymetrisk laddning vilket resulterar i en uppladdning.

Är det på en plats att det blir så eller är det fler?
Senast redigerad av Icecap 12 september 2018, 20:30:22, redigerad totalt 1 gång.
Tommy_Naseem
Inlägg: 274
Blev medlem: 4 januari 2013, 14:40:06
Ort: Tenhult

Re: Stöt av induktionshäll.

Inlägg av Tommy_Naseem »

Ja det var väll något i den stilen som tankarna snurrade runt i mitt huvud.
speciellt när jag fick klart för mig att grytan stod just på hällen utan metallkontakt.
Tommy_Naseem
Inlägg: 274
Blev medlem: 4 januari 2013, 14:40:06
Ort: Tenhult

Re: Stöt av induktionshäll.

Inlägg av Tommy_Naseem »

Icecap skrev:Alltså - 2 metallskivor med glas mellan kallas "kondensator" - och sådana kan laddas upp.

Jag kan tänka mig att drivningen kan ha "sned" drivform som ger en assymetrisk laddning vilket resulterar i en uppladdning.

Är det på en plats att det blir så eller är det fler?

Men den stora frågan. är det kastrullen som är problemet eller hällen?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Stöt av induktionshäll.

Inlägg av mrfrenzy »

Ja det är ju lätt att kolla. Om det står "induktion" någonstans på kastrullen är den förmodligen ok. Testa för säkerhets skull en annan godkänd kastrull så vet du sen.
gkar
Inlägg: 1453
Blev medlem: 31 oktober 2011, 15:28:29
Ort: Linköping

Re: Stöt av induktionshäll.

Inlägg av gkar »

Prova att lasta kastrullen när ni mäter spänningen.
Utan att veta Z säger det inte så mycket.

Det skulle kunna vara asymmtri i drivningen, eller en spricka i keramiken.
Men det låter inte som så man vill ha det!..
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Stöt av induktionshäll.

Inlägg av E Kafeman »

Mät DC eller AC. Kortslut kastrull tillfälligt mot jord och se om spänningen därefter återkommer.
Troligen DC kapacitiv koppling. Häll-elektroniken kan ha tappat jordningen och dess DC-nivå utjämnas kapacitivt mot kastrullen. Det blir då bara en stöt per uppladdning, därefter bara läckström, dvs ej någon nämnvärd kontinuerligt kännbar ström. Det är enkelt att mäta strömmen med multimeter mellan kastrull och jord om multimetern kan mäta så svaga strömmar.
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Re: Stöt av induktionshäll.

Inlägg av Tekko »

säker på att det inte bara är du som blir elektrostatiskt uppladdad pga material i golvet jämte materialet i dina skor/strumpor typ som det klassiska fysikexperimentet med en ebonitstav och "kattskinn"

Det vore ju den mest logiska förklaringen.
Skriv svar