Hur stor kondensator krävs för att starta en motor?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
rysshack.se
EF Sponsor
Inlägg: 1151
Blev medlem: 11 februari 2009, 21:11:28
Ort: Stockholm

Hur stor kondensator krävs för att starta en motor?

Inlägg av rysshack.se »

Hur stor kondensator krävs för att starta en motor med 12 V startmotor?

Förutsatt
I början av startförloppet drar startmotorn en högre ström över 1000A, under någon millisekund
Sedan 200 a under 3 sekunder.

Hur stor kondensator/kondensatorpack krävs för att starta motorn?
Kondensatorns spänning sjunker markant, när den laddas ur.
Vad skall man höfta med för kapacitans?
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17045
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Hur stor kondensator krävs för att starta en motor?

Inlägg av AndLi »

Några 10 000 Farad? :)
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Hur stor kondensator krävs för att starta en motor?

Inlägg av grym »

med 1 farad sjuker spänningen med 1v per sekund om strömmen är 1A

skulle prova med 500F om jag bara gissar
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Hur stor kondensator krävs för att starta en motor?

Inlägg av danei »

Utgår man från siffrorna i första inlägget skulle jag snarare säga 1000F. Sannolikt skulle det gå lägre också, om man är nöjd med ett normalt startförsök.

Edit: grym var snabbare.
Användarvisningsbild
Sverige
Inlägg: 2711
Blev medlem: 12 augusti 2014, 08:49:05
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Hur stor kondensator krävs för att starta en motor?

Inlägg av Sverige »





3 sekunder är lång tid att köra startmotorn, riktigt svårstartad då...
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Hur stor kondensator krävs för att starta en motor?

Inlägg av mrfrenzy »

Jovisst, det funkar ju om man bara ska starta motorn en gång, inget krånglar och det är lagom varmt så glödstiften inte behöver användas.
Problemet är att om du glömmer innerbelysningen på (15W) i tio minuter så är kondensatorbanken tom!

Det finns en anledning till att biltillverkarna fortfarande använder blybatterier och det är energidensiteten.
Användarvisningsbild
Sverige
Inlägg: 2711
Blev medlem: 12 augusti 2014, 08:49:05
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Hur stor kondensator krävs för att starta en motor?

Inlägg av Sverige »

Det finns en anledning till att biltillverkarna fortfarande använder blybatterier och det är energidensiteten.

Det lät lite motsägelsefullt. Om de är ute efter energidensiteten så skulle de väl gått över till LiPo/LiFePo4. Men det är väl kostnaden som eftersträvas...

Får se hur/om det blir (med) 48V elsystem på bilar det talas om...?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Hur stor kondensator krävs för att starta en motor?

Inlägg av grym »

var inte orolig, miljötalibanerna vill ha cyklister med 48v batteripack, bilar däremot...

jag skulle verkligen vilja prova en sådan kondensatorbatteri (för en gångsskull vettigt namn på det :wink: ) på min gamle surdiesel en kall vintermorgon utan motorvärme

jag har inte hört något ordentligt om livslängden på dom häringa nya superkondingarna med lågt inre motstånd
någon som vet?

dom tidigaste modellerna för backup har jag en som jag plockat från den tiden dom kom och den är helt ok
borde vara minst 25 år sedan
Användarvisningsbild
rysshack.se
EF Sponsor
Inlägg: 1151
Blev medlem: 11 februari 2009, 21:11:28
Ort: Stockholm

Re: Hur stor kondensator krävs för att starta en motor?

Inlägg av rysshack.se »

Kondensatorn med störst kapacitans på RS-Components 400 Farad, har en arbetstemperaturområde på mellan -40 till 65 °C
Har för mig att nya dieselmotorer har en rätt låg temperatur runt sig, undrar hur det är med bensinmotorer, nya och gamla skorvar......

Om de har liknande egenskaper som elektrolytkondensatorer, så påverkar arbetstemperaturen markant.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Hur stor kondensator krävs för att starta en motor?

Inlägg av säter »

grym skrev:jag skulle verkligen vilja prova en sådan kondensatorbatteri (för en gångsskull vettigt namn på det :wink: ) på min gamle surdiesel en kall vintermorgon utan motorvärme
Jag tänkte just skriva samma sak. :tumupp:
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Hur stor kondensator krävs för att starta en motor?

Inlägg av danei »

Vi har superkondensatorer i en apparat på jobbet. De klarade inte -40 grader. Det medförde permanenta skador. Det var å andra sidan utanför den temperatur de var specade för. Prestandan har jag för mig gick ner klart märkbart när det blev kallt.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Hur stor kondensator krävs för att starta en motor?

Inlägg av xxargs »

Sverige skrev:
Det finns en anledning till att biltillverkarna fortfarande använder blybatterier och det är energidensiteten.

Det lät lite motsägelsefullt. Om de är ute efter energidensiteten så skulle de väl gått över till LiPo/LiFePo4. Men det är väl kostnaden som eftersträvas...

Får se hur/om det blir (med) 48V elsystem på bilar det talas om...?
man har pratat om högre spänning i bil i snart 20 år men ingen vågar.

24V är etablerat i lastbilar och man skulle nog kunna köra 36 Volt även om det börja bli kymingt hög spänning....

48 Volt system börja bli otäck på riktigt då dess egentliga driftspänning ligger på 54.4 Volt (13.6V/block) upp till 60 Volt (15 Volt ladd för en 12V AGM-block) , och är över nivån som man anser är farlig spänning, dessutom smäller det rätt duktigt om man slår ihop ändarna på en 1.5^2 mm parkabel med med 48V batteri bakom och trycker på - går man upp i kabeldimension, ännu värre och det blir rätt snabbt risk för svårsläckta ljusbågar och glödande metallslagg skvättande omkring om det går ihop någon stans... och strömbrytarna kommer bli ett eget kapitel... DC är inte lätthanterligt vid högre spänning med helt andra faror än det man lärt sig med 230/400V växelström, med brytare som inte går att få isär eller har kontinuerligt brinnande ljusbåge isärdraget vid kortslutnings-situationer etc. - 12V anläggning är relativt bra impedansskyddade (dvs slingresistansen är relativt hög gentemot spänningen) och bromsar strömmen till rimlig nivå vid 12 Volt även i många fellägen och det är inte instant förgasning av kabeln och ersätts med en ljusbåge istället...

det finns anledning varför kontaktorer och brytare som lätt hanterar 500 Volt AC och många Ampere , är ratade till 60 Volt när det kommer till likström - om de alls får hantera likström vill säga


Med andra ord slutlekt med el för bilpulare i garage när man går över 24/36 Volt då man kommer att lägga på ett regelverk och försäkringsvillkor som ett vått och frysande täcke för de som gör saker hemma/ i garage.

Elbilar och hybrid-bilar har två elnät - en för motor/kontroller och dess batteri med välskyddad byggsätt och sedan 12V för övriga förbrukare och som vanligt folk kan gå in med samma riskbild som med vanlig fordon

----

LiIon/LiFePo4:

kostnad, brandfara samt hur den håller över tiden.

med blybatterier vet alla vad dom får och ide på var det kostar att byta ut utan att känna sig helt rånade.

sedan behöver man ha lite strömkapacitet i reserv för att kunna hålla lampor mm igång en viss tid tex. vid en vägkant natten igenom, och då går det inte med en 8Ah LiFePo4-batteri som kan simulera en 60 Ah blybatteri i startström...
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Hur stor kondensator krävs för att starta en motor?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Till frågan.

Formeln (formlen på småländska) Q = C × V ger en enkel lösning.
Skriv om till C = Q/V, alltså Kapacitansen är Laddningen dividerad med spänningen.

Räknat på uppgifterna i början har vi laddningen Q = i × t (vi kör SI-enheter t mäts i sekunder)
Startögonblick: 1000A i 0,003s (vi höftar lite) ger Q = 3As
Driften 200A i 3s ger Q = 600As
Tillsammans 6003As. men vi skissar att vi behöver dubbla laddningen allstå 1200As.

Insatt i formeln:

C = 1200/12 [F] = 100F

Skulle jag plocka ihop en faradbank av standardkondingar ... jag tror jag stoppar där för BRL säljer ett kondensatorpack på hela 3000F:
https://www.brl.se/sv/artiklar/gas-supe ... farad.html


(Annars hade det t ex gått att använda standardkondingar som den här på 220mF men då hade det gått åt 450 sådana kondingar.)
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Hur stor kondensator krävs för att starta en motor?

Inlägg av danei »

600As + 3As blir väl inte 6003As?

Man kan ju inte heller nyttja strömen ner till 0V
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Hur stor kondensator krävs för att starta en motor?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Nollan var mitt tangentbord som kände för lite konnttaakktstudsdsds. Sedan försökte jag MYCKET GROVT måttabehövlig laddning varför jag dubblade mina 600As till 1200As. Troligen behövs kanske mer än så.
Min poäng var att de behövs något hundratal Farad och med enkel uträkning försöka få fram ett lagom bra "höftskott". Såg att grym föreslog 500F, vilket säkert är ett bra värde.

En annan sak är ju att kondensatorerna måste tåla en mycket hög ström.
Skriv svar