Söker lagningstips till laptop-gångjärn.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
daspunner
Inlägg: 498
Blev medlem: 13 augusti 2012, 01:33:55

Söker lagningstips till laptop-gångjärn.

Inlägg av daspunner »

Tja!

Själva gångjärnet på datorn är helt men plasten/infästningen i "botten"/"underdelen" på laptopen har spruckit internt. Syns inget på utsidan men de delarna som man skruvar i gångjärnet i har släppt.

Lagningstips? Får gärna vara fullagning,igen finburk direkt. Som det är nu så sackar skärmen på ena sidan och belastar det andra gångjärnet som säkert snart tar stryk det med.



/D
Användarvisningsbild
Krille Krokodil
Inlägg: 4062
Blev medlem: 9 december 2005, 22:33:11
Ort: Helsingborg

Re: Söker lagningstips till laptop-gångjärn.

Inlägg av Krille Krokodil »

Jag brukar laga plast med superlim & förstärkningar över brottet med stål- eller mässingsfolie på någon 0.1 mm.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14172
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Söker lagningstips till laptop-gångjärn.

Inlägg av swesysmgr »

Är hela laptopens bottenplatta knäckt eller bara den plastdel där skruven ner genom gångjärnets metall fäster i plasten? Försök få dit en gängad hylsa eller skruva rakt igenom till laptopens utsida med en plåt eller bricka. Limma fast plåten som Krille skriver men jag hade försökt med åtminstone 0,5mm plåt och inte bara folie.

M2,5 tror jag är vanligast, borra upp till M3 om det är svårt att få tag på tillräckligt långa skruv, metallen i gångjärnet kommer att hålla.
daspunner
Inlägg: 498
Blev medlem: 13 augusti 2012, 01:33:55

Re: Söker lagningstips till laptop-gångjärn.

Inlägg av daspunner »

Utvändigt är bottenplattan hel. Skall öppna upp den o ta lite bilder senare. Helst hade jag ju sluppit o dra skruv rätt igenom ut på undersidan.
daspunner
Inlägg: 498
Blev medlem: 13 augusti 2012, 01:33:55

Re: Söker lagningstips till laptop-gångjärn.

Inlägg av daspunner »

Behövde inte öppna upp den igen. Hittade bild på en bottenplatta. Inringat i rött är det som släppt ifrån bottenplattan.

Bild
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14172
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Söker lagningstips till laptop-gångjärn.

Inlägg av swesysmgr »

Jag hade borrat rakt igenom plasten i botten av det befintliga hålet, limmat fast den avbrutna gängade plastdelen och sedan spänt ihop med en bricka på utsidan av skalet.

Det borde finnas plats för muttern inne i maskinen vid gångjärnsdelen och med lite tur sticker inte en kullrig skruvskalle ner mer på undersidan än vad fötterna redan gör.
daspunner
Inlägg: 498
Blev medlem: 13 augusti 2012, 01:33:55

Re: Söker lagningstips till laptop-gångjärn.

Inlägg av daspunner »

Nu har jag två skruvskallar på utsidan av maskin och muttrar på insidan. Blev en ganska osynlig lagning iaf då jag hittade lite skruv med väldigt låg höjd på själva skallen.

Och nu allihopa, säg efter mej! Asus är skit!

Plastigt, dålig passform och den kändes allmänt ledsam hela konstruktionen. Inte betalat en krona för den så jag borde kanske inte klaga.
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Re: Söker lagningstips till laptop-gångjärn.

Inlägg av Tekko »

Spontant så känner jag att märket spelar ingen roll. efter att ha meckat med de flesta laptopmärkena så kan jag säga att konstruktionen är det närmaste identisk när det kommer till hur gångjärnen är monterade i plastchassit.
Skriv svar