Förstärkare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
keal
Inlägg: 25
Blev medlem: 14 november 2017, 23:44:54

Förstärkare

Inlägg av keal »

Jag är relativ ny och försöker med en signal generator (Agilent 33120A) driva en sensor med låg impedans. Jag lägger på MaxVpp från signalgeneratorn, men i.o.m sensorn som är bara några ohm halveras spänningen som läggs över sensorn. Kan jag på något enkelt eller svårt sätt bygga en förstärkare som kan hålla kvar spänningen från signalgeneratorn på samma nivå. Kan jag använda någon OP för att förstärka upp signalen? Om så föreslå gärna hur det skulle kunna göras. Eller annan alternativ som skulle kunna uppfylla vad jag försöker uppnå.

Tack för hjälpen,
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Gått bort
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Förstärkare

Inlägg av Hobbyisten »

Har du något annat kopplat mellan signalgeneratorn och sensorn ?
keal
Inlägg: 25
Blev medlem: 14 november 2017, 23:44:54

Re: Förstärkare

Inlägg av keal »

En osc (Rigol DS1054) ingång 1Mohm, en Bias Tee för att blanda med en DC, alltså lyfta hela AC-nivån in och ut impedansen av den är okänt. Men har testat utan sensorn då får jag ut det som jag lägger på från signalgeneratorn. Men när jag kopplar in sensorn som spänningen halveras.
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Gått bort
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Förstärkare

Inlägg av Hobbyisten »

Med mitt begränsade kunnande vore just en OP bra, just för att den har hög ingångsimpedans och låg utgångsimpedans, en s.k spänningsföljare.
keal
Inlägg: 25
Blev medlem: 14 november 2017, 23:44:54

Re: Förstärkare

Inlägg av keal »

Har du förslag på sådan krets, eller schema för sammakopplingen?
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Gått bort
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Förstärkare

Inlägg av Hobbyisten »

Nej....jag tror det bara handlar om att hålla rätt på signal kontra jord, och OP-ampar tror jag fungerar ganska snarlikt de flesta. Öppen för korrigering :roll:
peo007
Inlägg: 443
Blev medlem: 21 juni 2009, 06:08:43
Ort: Tierp

Re: Förstärkare

Inlägg av peo007 »

Hur lågohmig är sensorn?
vad är det för signal du vill lägga på sensorn frekvens/amplitud ?
E Kafeman
Inlägg: 3259
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Förstärkare

Inlägg av E Kafeman »

Schema/förklaring. En sensor är normalt inte någon större effekt-förbrukare utan tvärs om så avger den något mätbart.
keal
Inlägg: 25
Blev medlem: 14 november 2017, 23:44:54

Re: Förstärkare

Inlägg av keal »

Sensorn är i f0 några ohm, typ 4-6ohm. Jag har egentligen ingen schema utan från

signalgeneraton (highZ)->BiasTee->Osc(Rigol DS1054)->sensorn.
|
DC

Lägger jag på låt säga 20V utan sensorn visar osc MaxVpp 20V kopplar in sensorn då halveras värdet och desto fler sensorer jag kopplar in desto lägre blir MaxVpp.

Har ni möjligen förslag på en OP med ~noll impedans ut.
keal
Inlägg: 25
Blev medlem: 14 november 2017, 23:44:54

Re: Förstärkare

Inlägg av keal »

Signalen är en sinus våg på ~20V blandad med DC 10 för att lyfta hela signalen så den inte går under noll. Frekvensen är ~200KHz.
gkar
Inlägg: 1453
Blev medlem: 31 oktober 2011, 15:28:29
Ort: Linköping

Re: Förstärkare

Inlägg av gkar »

Ta en linjär audioförstärkare. En del av dem går upp till 200 kHz när man pressar dem, med begränsad prestanda och ökad egenuppvärmning.
Jag kör med ett PA steg som jag använder till 150 kHz ibland.
keal
Inlägg: 25
Blev medlem: 14 november 2017, 23:44:54

Re: Förstärkare

Inlägg av keal »

Tack, har du möjligen tips på en bra krets och även hur jag ska koppla ihop den med motstånd runt.

Tack,
E Kafeman
Inlägg: 3259
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Förstärkare

Inlägg av E Kafeman »

Din signalgeneratorn har en utimpedans på 50 Ohm. Halveras belastad spänning innebär det att lastens impedans också är 50 Ohm.
Det kan då inte stämma att lasten är 4-6 Ohm, fel med en faktor 10.

Är det säkert att det alls rör sej om en sensor?
Har inte hört talas om en sensor som ska matas med sådana effekter.
Keramiska puckar för sändning av frekvenser kring 200kHz kan dubblera att vara både sändare och mottagare(sensor).
Sådana drivs ofta via trafo och impedansmatchad med lämpliga kondingar och ibland avstämda för vissa mer resonanta frekvenser.
Sensor är för mej något som avläser vibration/tryck/temperatur/spänning eller någon annan fysisk storhet.
keal
Inlägg: 25
Blev medlem: 14 november 2017, 23:44:54

Re: Förstärkare

Inlägg av keal »

Du har helt rätt, det är inte en sensor i bemärkelsen att känna av temp/fukt osv. Utan mer som du säger en keramisk puck. Jag vill dock inte ha en trafo utan kunna styra den från signal generatorn och då förstärka signalen.
E Kafeman
Inlägg: 3259
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Förstärkare

Inlägg av E Kafeman »

Utan mer som du säger en keramisk puck.
Innebär det helt eller delvis en puck? Det blir lite gissnings-tävling om det verkligen är en keramisk sändare eller inte.
Har stor betydelse för vilka spänningar och effekter den är avsedd för och därmed vad som kan passa att driva den med.
Drivspänningar på sådana sändare ligger ofta uppåt 200 Volt som kan uppnås genom transformator-drivsteg. Vanligt för typ ekolod på båtar.
När du kommer på vad det är du har så kan du kanske få bättre hjälp hur detta ska drivas.
Skriv svar