Kinesiska spotlights med en driver?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Janebrink
Inlägg: 15
Blev medlem: 5 mars 2018, 08:21:49

Kinesiska spotlights med en driver?

Inlägg av Janebrink »

Hej alla kunniga.

Har under 5 år haft kinesiska downlights i simslådan runt huset.
Armaturerna i sig är hållbara och funkar fint. Problemet är de drivdorn som följer med. Har fått byta ut ca 4st under åren.
Håller nu på att inreda en stuga på tomten och har 10st varmvita downlights av samma sort som jag vill sätta i taket.
För att komma undan problemet med de dåliga drivdornen skulle jag vilja ersätta dessa 10st separata mot 1 eller 2 ”samlade” drivdorn.

Nu till problemet. Informationen om armaturerna är knapphändigt. Även info om medföljande drivdorn.
Enligt säljare ska armaturerna bestå av 4st 3w epistardioder. Dvs 12w/armatur. Tvivlar dock på att dom är så starka. Jämför man med svindyra spots i Sverige så motsvarar dom ca 4w.

Så... hur ska jag tänka och räkna? Försöka mäta mig fram till något på medföljande drivdorn?
Om man ska lita på att det är epistar 3w så är det 3,4-3,8V/diod och 700mA. Efter vad jag kan se är dioderna på kretskortet seriekopplade.
Ett enda drivdorn på 120w verkar lite knivigt att hitta. För att inte tala om dyrt.

Finns det nån kunnig inom området?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Kinesiska spotlights med en driver?

Inlägg av Klas-Kenny »

Häng på en multimeter på en spot bara, mät spänning över den samt ström igenom (själva lysdioderna, inte hela armaturen med drivare). Sen vet du.

En enda drivare på 120W är nog svårt, men delar du upp i kanske tre grupper är det inga problem. Köper du då kvalitetsgrejer och inte billigt kina-krafs så kommer de säkert att hålla i många år.

Men jag tvivlar lite på siffrorna, 120W LED är ganska ljust att ha i takfoten...
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Kinesiska spotlights med en driver?

Inlägg av mrfrenzy »

Dom där drivdonen är fullständigt livsfarliga.
Hos kunder som haft sådana gjorde jag mätning exakt som Klas-Kenny beskriver och sen skaffade riktiga drivdon.

Ibland är det tyvärr udda strömmar eller många chip i varje lampa så det är svårt att hitta drivare utan man måste använda en dimmer och programmera maxström.
Janebrink
Inlägg: 15
Blev medlem: 5 mars 2018, 08:21:49

Re: Kinesiska spotlights med en driver?

Inlägg av Janebrink »

Härligt me kunnigt folk! :)

Blir att ta fram multimetern när ja kommer hem.
När jag mäter ström så borde den visa 700mA om nu specen jag hittade stämmer? Eller 700mA x4?
Och om jag inte räknat helt efterblivet så borde väl 4st dioder av detta slag seriekopplade (återigen, enligt spec) behöva 13,6-15,2v?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Kinesiska spotlights med en driver?

Inlägg av Icecap »

På drivdonet står det 4,3W - så det är 4 st 1W LED som sitter i. Det betyder att 300mA bör vara rätt grej.
Janebrink
Inlägg: 15
Blev medlem: 5 mars 2018, 08:21:49

Re: Kinesiska spotlights med en driver?

Inlägg av Janebrink »

4*3w står det. :)
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Kinesiska spotlights med en driver?

Inlägg av Klas-Kenny »

När jag mäter ström så borde den visa 700mA om nu specen jag hittade stämmer?
Korrekt. Alla lysdioder ska sitta i serie, så strömmen är då 700mA genom alla.
gkar
Inlägg: 1453
Blev medlem: 31 oktober 2011, 15:28:29
Ort: Linköping

Re: Kinesiska spotlights med en driver?

Inlägg av gkar »

mrfrenzy skrev:Dom där drivdonen är fullständigt livsfarliga.
Mitt tränade öga säger samma sak, men jag kan ha fel.
Stäng av alla dessa drivdon du har direkt.
Gör du inte det, säger du indirekt att elchock och brand är helt ok. :-(

Jag skulle ha bytt ut allt.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Kinesiska spotlights med en driver?

Inlägg av mrfrenzy »

Det går inte att lita på texten som står på drivdon, annons eller datablad, man måste mäta.
gkar
Inlägg: 1453
Blev medlem: 31 oktober 2011, 15:28:29
Ort: Linköping

Re: Kinesiska spotlights med en driver?

Inlägg av gkar »

Jag glömde svara på en fråga:
Finns det nån kunnig inom området?
Ja, jag jobbar med sådana här saker dagligen och har den testutrustning som krävs för att testa en sådan här produkt.
Bo.Siltberg
Inlägg: 357
Blev medlem: 30 juli 2018, 06:46:13

Re: Kinesiska spotlights med en driver?

Inlägg av Bo.Siltberg »

Med 4 st seriekopplade LED-chip så får varje armatur ett framspänningsfall på runt 14 V. Oberoende av effekt så når man snabbt taket 50 V AC eller 120 V rippelfri DC som är gränsen för SELV. Över detta så blir installationen på sekundärsidan plötsligt behörighetskrävande och armaturerna är nog inte klassade för sådana spänningar.

Du skulle ändå kunna sänka strömmen lite till kanske 500 mA. Detta för att öka livslängden, det spelar ganska liten roll för antalet armaturer per drivdon pga spänningstaket.

Att det står 4*3W på förpackningen är nog sant, tillverkare brukar akta sig för att blåljuga. Det gäller bara att lista ut vad de menar och under vilka villkor det är sant, t.ex
- att drivdonet drar 12 W från nätet
- att lysdioderna är klassade för MAX 3 W men helst inte bör drivas med mer än 1 W dvs att medföljande drivdon inte ger mer än så ...
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Kinesiska spotlights med en driver?

Inlägg av mrfrenzy »

Bo: Kineser ljuger ALLTID. Det skulle inte förvåna mig om strömmen är nånstans mellan 200-500mA redan.
Man måste mäta och det blir mycket riktigt som du säger förmodligen en drivare per armatur.
Janebrink
Inlägg: 15
Blev medlem: 5 mars 2018, 08:21:49

Re: Kinesiska spotlights med en driver?

Inlägg av Janebrink »

Tack för alla svar hittills! Blir alltid lika imponerad över hur mycket kunskap man kan hitta på forum!

Har nu gjort lite mätningar på armatur/drivare.

Drivaren lämnar UTAN inkopplad armatur 28V.
Med armaturen inkopplad och lysande och mätning utförs på sekundärsidan så visar mumtimetern 12.1V.
Alltså spänningsfall över en komplett
armatur = 15.9V?

Jag klippte sen av pluskabeln på sekundärsidan och mätte i serie med armaturen i kopplad och lysande.

I multimeterns ena anslutning som klarar upp till 200mA är det OL oavsett valt mätområde.

Flyttade över svart mätkabel till uttaget som klarar 10A max.
Då får jag följande värden på följande områden:
024 på inställning 2000
0,24 på inställning 20m
02,4 på inställning 200m
0,24 på inställning 10

Det är en multimeter från Jula av märket UNI-T då min Fluke har gått i graven. :?

Vad säger detta mig? 240mA över armaturen?
Janebrink
Inlägg: 15
Blev medlem: 5 mars 2018, 08:21:49

Re: Kinesiska spotlights med en driver?

Inlägg av Janebrink »

Om det gör någon skillnad så bockade jag i ”dimbar” när jag beställde dessa. De är alltså dimbara på primärsidan.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Kinesiska spotlights med en driver?

Inlägg av mrfrenzy »

Japp.
Helt normala kinesvärden.

Du ska alltså ha en drivare som ger 240mA och minst 16V per armatur.
Kopplar du två på en drivare behövs 240mA och minst 32V osv.
Skriv svar