Hur är lödspetsar skapta?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
daspunner
Inlägg: 498
Blev medlem: 13 augusti 2012, 01:33:55

Hur är lödspetsar skapta?

Inlägg av daspunner »

Hej!

Om jag skulle vilja gå på en spetsen till en lödkolv med en Dremel o skapa min egen custom form, skulle jag då fördärva nån ytbeläggning? Jag kan för lite om detta men jag gillar formen på toppen men den är aningen för bred ibland.


/Dave
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Hur är lödspetsar skapta?

Inlägg av Icecap »

De moderna har en beläggning av järn och går det hål på den försvinner resten illa kvickt.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29906
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Hur är lödspetsar skapta?

Inlägg av MadModder »

Modern... Standardspetsarna av god kvalitet har iaf varit järnbelagda så länge jag minns.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45176
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Hur är lödspetsar skapta?

Inlägg av TomasL »

Sedan 60-talet, om det är kvalitetsverktyg. no-name brukar bara vara förtennd koppar.
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Re: Hur är lödspetsar skapta?

Inlägg av netrunner »

Jag har testat och det fick det resultatet att lödtennet "åt sig in i spetsen". Efter 100 lödningar var det mest en grop kvar av spetsen.

Nu är det ju inte jättedyrt med lödspetsar man kan få ett 5pack för 20kr på Ebay ... så om man vill ha en "super special" för att löda någon ytmonterad pryl så kan det vara värt.
Mindmapper
Inlägg: 6389
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Hur är lödspetsar skapta?

Inlägg av Mindmapper »

daspunner skrev:Hej!

Om jag skulle vilja gå på en spetsen till en lödkolv med en Dremel o skapa min egen custom form, skulle jag då fördärva nån ytbeläggning? Jag kan för lite om detta men jag gillar formen på toppen men den är aningen för bred ibland.


/Dave
En del lödstationer har en hel uppsjö av olika former och bredder på sina longlife spetsar.
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Hur är lödspetsar skapta?

Inlägg av Hobbyisten »

Min lödspets är formad som en syl, en gammal lödstation från Conrad som hette ZD99 tror jag, du hittar nog nån billig med bra form.
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Hur är lödspetsar skapta?

Inlägg av E Kafeman »

En lödspets är i grunden en kopparkärna för effektiv överföring av värme.
Kopparkärnan är sedan belagd med en tunn järnyta men på bättre spetsar finns ett antal mellanled för att järnet bättre ska fästa vid kopparytan.
Järnets uppgift är att förbättra överföring av värme via tennytan, då tenn väter mot järn men inte koppar.
Järnet skyddar även kopparen från oxidering. Skadas järnet oxiderar kopparkärnan fort.
Järnplätteringen är inte helt lufttät och ju varmare spets ju mer luft kommer åt att fördärva bindningen mellan koppar och järn. Spetsen väter sämre och överför värme sämre.
Löder man t.ex. blyfritt måste man höja temperaturen vilket kortar spetsens livslängd pga av ökade kopparoxideringen.

På moderna dyrare spetsar är värmeelementet och tempsensorn integrerad i spetsens yttersta ände.
Integrerat värmeelement ger snabb temperatur-kontroll och möjliggör snabbare värmeöverföring utan att gå för högt i temperatur. Det blir minimal temperatur-dipp då lödspetsen sätt till en lödpunkt.
Exempel på märke med denna typ av spets är JBC. Utmärkande är att förhållandevis små lödspetsar har hög max-effekt och livslängden på spetsarna innan järnet blir koppar-förgiftat är säket 10 ggr en lågpris-spets.

Om man nu skulle vilja forma sin egen spets för specialändamål så går det löda även med rena kopparspetsar. De spetsarna måste ofta skrapas rena under pågående lödning för att fungera bra och utan att överhetta så att PCB-mönster lossnar. I synnerhet vid stora lödningar, grova kabel-lödningar, kan det var enda alternativet med grov kopparspets då kopparen i sej lagrar mycket värme, så att man inte behöver överhetta var sej lödsåetsen eller det man löder. Att t.ex. löda grövre kopparkabel kan vara omöjligt om kabeln leder bort mer effekt än vad som lödpennan kan ge. Till slut så smälter kabelisolering utan att lödningen nått tillräcklig värme för en välgjord lödning.

Ett annat alternativ till hemgjord lödspets som jag praktiserar är förtennad järntråd 0.1 mm som vevas några varv runt en lödspets. Änden av tråden ges 2-3 mm utstick.
Löda med sådant utstick som lödspets har för mej gått bra. Det är när man behöver löda smått utan särskilt stora värmebehov som jag använder sådan spets.
"Smått" är i detta fallet 0201 och mindre. men beroende på behov kan man nog tänka sej grövre ståltråd för lite större lödpunkter.
Tråden jag använder fungerar och väter bra i någon timme innan glödskalet kommer. Göra ny spets för varje gång man behöver löda kostar en 10-öring.

För den som nu skulle vilja det så går det plättera sin egen-formade kopparspets.

Blanda ut 100g järnklorid i 500ml vatten.
Tillsätt lika mycket kaliumklorid under lätt uppvärmning.
Låt svalna. Lösningen ska vara genomskinligt klar med tydlig rostbrun ton.
Tillsätt 50g järnfilspån och 100 ml konc saltsyra.
Blanda tills lösningen blir klart grön.

Häll lösningen i glasbehållare och använd stål-plåt som ena polen, som ansluts till pluspolen på strömkällan.
Rengör kopparspetsen väl med slipduk eller dyl.
Inte helt nödvändigt men för att ytterligare ge bra fäste för järnplätteringen, doppa rengjorda spetsen i salpeter-syra i någon minut.
Skölj snabbt av i syran i rent vatten och doppa spetsen i järnkloriden ansluten till minuspolen på strömkällan.
Begränsa strömstyrkan till kanske så lite som 0.5 A eller mindre beroende på hur stor spets-yta som ska plätteras.
Plätterar man för snabbt riskerar plätteringen bita sämre. Lagom plättering-tid för en varaktig järn-yta är ca 1 timme.
Ytan ska inte heller bli för tjock.
Färdigplätterad spets ska omedelbart doppas i flussmedel och omsorgsfullt förses med skyddande yta av lödtenn.

Så länge spetsen hålls väl förtennad vid max 340 grader och spetsen inte används som skrap-verktyg håller plätteringen i flera år.
Å andra sidan, det är lätt att upprepa plätteringen och badet räcker till många spetsar. Tappar plätterings-badet sin färg går det fräscha upp med mer filspån och syra.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Hur är lödspetsar skapta?

Inlägg av xxargs »

filspån/stålull och saltsyran som hälls i är för att försäkra sig att järn-jonerna håller sig två-värt då luftsyret sakta men säkert oxiderar upp lösningen till 3-värd som i icke sur miljö får rostfärg och bokstavligen rost (järnhydroxid) medans med överskott på saltsyra så blir det järntri-klorid (ferri-klorid) och denna går sedan och äter på järnfilspånet och bli tvåvärt igen.

kalium-kloriden vet jag inte vad den har för roll - gissningsvis som buffert att minska mängden med Fe-joner invid elektroderna under elektrolysen för bättre yta då frambildad kalium omedelbart omvandlas till hydroxid (och vätgas) och neutraliseras i vätskan av saltsyran och vätgasbubblorna kan också cirkulera vätskan under elektrolysen. plus-polen - om det är kolstav, avger klorgas medans har man järn som elektrod där så löses järn ut i vätskan - vilket innebär att elektrolyten som sådan kan i princip användas i obegränsad tid så länge den hålls sur av saltsyran och det har järn att knapra på

Ju bättre yta - ju färre metalljoner skall vara kring ytan som tar emot metallen och en massa 'tomma' joner (aka kalium-joner) i vägen hela tiden som gör att avsättningen blir jämn och inte vill bilda nålar (matt yta och 'trädstruktur' efter en tid) - i många fall så använder man komplexbildare för att utarma mängden metalljoner ytterligare inne vid ytan av det som skall järnpläteras (därav de farliga cyaniderna som användes förr inom galvaniserings-industrin) - skall man experimentera med komplexbildare så kanske man kan titta på vinsyre-salter av järn (citronsyra ger svårlöst salt med järn även om det också är komplex bundet där) - har dock inte koll hur vida det är Ph-beroende eller ej...
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11072
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Hur är lödspetsar skapta?

Inlägg av prototypen »

Efter Kafemans och xxargas utläggning fortsätter jag nog att köpa färdigplätterade spetsar.

Däremot till min 100W full power lödkolv gör jag spetsar av koppar för specialuppdrag, typ löda loss alla 10 pinnar på kontaktdon i ett svep.

Protte
Skriv svar