Hur dra el från gamla eldosor till nya på utbyggd vägg?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
tokfan
Inlägg: 694
Blev medlem: 10 juni 2010, 14:05:13

Hur dra el från gamla eldosor till nya på utbyggd vägg?

Inlägg av tokfan »

Hej!
Ska bygga på en gammal vägg och dra el till golvvärme, luftvärmepump mm inuti.

Jag skulle då vilja passa på att flytta de gamla lysknapparna så de sitter bredvid varandra.
Finns det något proffsigt sätt att göra det på?
Något sätt att montera på ett rör för nya elen i den gamla dosan där lysknappen sitter nu.
Hur löser elektriker sådant?
Är det möjlig?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30018
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Hur dra el från gamla eldosor till nya på utbyggd vägg?

Inlägg av MadModder »

Man spårar väggen (enklast med en spårmaskin för el).
Jag har dock aldrig behövt det då jag bara pysslat med putsad lättbetongvägg. Då räcker linjal, kniv, och huggmejsel.
Sen för den nya dosan använder man en dosborr med hårdmetallskär avsett för lättbetong. Och en maskin med stort vridmoment...
Knacka ur hålet, gör hål i sidan på gamla dosan om de ska kopplas ihop på något vis, limma fast en rotdosa med PL400 i botten på nya hålet, gör hål i sidan och stoppa in en liten stump rör/flexslang mellan om det behövs, dra vidare med flexslang dit du vill. Fyll igen med cementbaserat spackel, alternativt gipsspackel. Klart.

Nu ser det visserligen ut som en trävägg.
Förutom att trä är enklare att bearbeta, så är det ändå lite mer pyssel och pussel med träväggar, men det gäller då att dra slangen/rören i väggen. Vill man inte plocka ner panelen så går det att ta en cirkelsågen och göra ett spår tillräckligt djupt så man kan sätta fast en smal regel där i sen.

Undvik att dra el diagonalt och tvärs över. Endast vertikalt mellan knappar och uttag och dosor, och horisontellt uppe vid taket.
Man kan med fördel sätta en kopplingsdosa där nya vertikala spåret och gamla röret mot taket möts.
Om där är gamla metallrör original, så passar skarvhylsor för flex/VP-rör utmärkt på dessa.
Bo.Siltberg
Inlägg: 363
Blev medlem: 30 juli 2018, 06:46:13

Re: Hur dra el från gamla eldosor till nya på utbyggd vägg?

Inlägg av Bo.Siltberg »

Om du med "bygga på" menar bygga ut 30-50 mm (tilläggsisolera) för att dra el i detta utrymme så behöver man ju inte vara rädd om den gamla väggen, utan man kan låta en stor huggmejsel tala. Gräv fram röret till dosan som ska flyttas och skarva på. Gräv fram och lyft ut den andra dosan så den kommer i liv med nya väggen. Väggmaterialet spelar ju en viss roll också.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30018
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Hur dra el från gamla eldosor till nya på utbyggd vägg?

Inlägg av MadModder »

Ja ska nya väggen sitta utanpå den gamla så är det ju jätteenkelt. Som Bo skrev så gräv fram rören och dra om dem bara.
Jag skulle själv ta fram gamla röret ända fram till rakt ovanför nya positionen och leda det rakt ner. Man vet aldrig om man vill dra i en skruv i väggen precis där det råkar gå ett rör...
Nerre
Inlägg: 26709
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Hur dra el från gamla eldosor till nya på utbyggd vägg?

Inlägg av Nerre »

tokfan skrev: Hur löser elektriker sådant?
Det är kanske lämpligt att just låta en elektriker göra jobbet, eftersom det ju är olagligt att göra det själv.
tokfan
Inlägg: 694
Blev medlem: 10 juni 2010, 14:05:13

Re: Hur dra el från gamla eldosor till nya på utbyggd vägg?

Inlägg av tokfan »

Ja ny vägg ska på utanpå.
Är trävägg bakom och ett proppskåp ovanför.
Kryllar av gamla elrör till alla rum i hela huset i den väggen.
Funderar på det som nämndes, att pilla fram gamla röret och skarva. Tänkte flytta knappen nedåt.
Röret till knappen kommer snett nedifrån (plaströr)
Är det ok att skarva med slang och dra en rejäl böj nedåt med den?
Finns det annars någon speciell dosa att montera utanpå den gamla om man väljer att ha kvar knappen på samma ställe?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30018
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Hur dra el från gamla eldosor till nya på utbyggd vägg?

Inlägg av MadModder »

Det beror på vad det är för dosa. Det finns förhöjningsringar till plastdosor.
Men det finns också metallclips som man hakar fast i en plåtdosas kant så man kan dra fast skruv i dessa. Med dessa borde man kunna få fast en förhöjning. Har aldrig provat.

Har inte koll på om man får dra slang lite hur som i en vägg. Det är ju lite dumt om någon annan som inte vet om detta sen någon gång får för sig att sätta fast något på den där väggen...
Men ska du inte flytta och ändå inte tänker anlita elektriker som man ska, så skarva på du. :D
Men gör inte böjen för snäv, då man bör kunna dra nya FK hela vägen utan större problem.
tokfan
Inlägg: 694
Blev medlem: 10 juni 2010, 14:05:13

Re: Hur dra el från gamla eldosor till nya på utbyggd vägg?

Inlägg av tokfan »

Fick ny plan igen.
Drar all el i en liten reglad låda i hörnet där vänstra knappen sitter. Sätter på en sådan ring du pratade om på den så lysknappen bara flyttas ut.
Sätter sedan termostat till golvvärmen ovanför.
Det kommer en elektriker förbi och fixar finliret sen.
Jag förbereder bara.

Nu är det bara att klura på hur jag ska få ner givare till termostaten i spånskiva i golvet som jag redan limmat fast. ;)
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33834
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Hur dra el från gamla eldosor till nya på utbyggd vägg?

Inlägg av Glenn »

MadModder skrev: Har inte koll på om man får dra slang lite hur som i en vägg. Det är ju lite dumt om någon annan som inte vet om detta sen någon gång får för sig att sätta fast något på den där väggen...
Men ska du inte flytta och ändå inte tänker anlita elektriker som man ska, så skarva på du. :D
Men gör inte böjen för snäv, då man bör kunna dra nya FK hela vägen utan större problem.
Jag har iofs sett elektriker dra flexslang precis hur som helst i väggarna, jag förstår poängen med att inte göra så, men uppenbarligen är det inget som en elektriker alltid gör "rätt" med.

Dock finns det ju en anledning att få allt korrekt om man gör det själv, det är ju förvisso tekniskt sett olagligt att rodda el själv, men i PRAKTIKEN är det ju inte straffbart så länge allt görs fackmannamässigt.

(och med fackmannamässigt menar jag korrekt utfört, INTE att man ska klampa omkring med skitiga skor, föra oväsen på dumma tider, göra fel och sen fakturera 10-dubbelt för materialet..)
Användarvisningsbild
Sverige
Inlägg: 2711
Blev medlem: 12 augusti 2014, 08:49:05
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Hur dra el från gamla eldosor till nya på utbyggd vägg?

Inlägg av Sverige »

Nä, jag är inte bitter. :roll:
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Hur dra el från gamla eldosor till nya på utbyggd vägg?

Inlägg av arvidb »

Ibland har man rätt att vara bitter. :)

Vi har haft en rörfirma här för att byta ventiler och termostater på radiatorerna (hyresrätter ca 160 lgh, byggt på 60-talet). De använde polygrip(!) för att dra muttern som håller fast ventilen på varje radiator. D.v.s. de har förstört finishen (och rostskyddande plätering?) på antagligen varenda radiator i hela kvarteret. Men på ett fackmannamässigt sätt!
Nerre
Inlägg: 26709
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Hur dra el från gamla eldosor till nya på utbyggd vägg?

Inlägg av Nerre »

Glenn skrev: Jag har iofs sett elektriker dra flexslang precis hur som helst i väggarna, jag förstår poängen med att inte göra så, men uppenbarligen är det inget som en elektriker alltid gör "rätt" med.
Om jag inte förstått fel från när elektriker har förklarat det där så handlar det mycket om hur rörlig flexslangen respektive ett VP-rör är.

VP-rören är styvare och inte lika rörliga, alltså vill man ha dem där man kan lista ut att de finns (så man kan borra i väggen utan att riskera att borra in ett rör).

Flexslangen är rörligare så den gång man borrar där det ligger flexslang så kommer den att halka åt sidan och man slipper borra sönder grejerna.

På de ställen där flexslang eller VP-rör passerar en regel ska det väl finnas spikskydd, just eftersom där kan det inte "halka åt sidan" som skydd?
Skriv svar