felsökning serieport på turnigy reaktor

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
eljonas
Inlägg: 79
Blev medlem: 28 maj 2009, 16:57:25
Ort: Täby

felsökning serieport på turnigy reaktor

Inlägg av eljonas »

God kväll i lödstugorna!

Jaha, året är 2018 och som vanligt är det serieportar som felsöks!

Turnigy Reaktor är Hobbykings imax b6-klon. Den har en SiLabs CP2102 UART-TTL till USB-krets och denna har alltid funkat bra för mig i mjukvaran Logview.

Så inte längre, nåt har gått sönder och nu kommer det bara skräptecken när laddaren ska skicka sina statussträngar varje sekund. Nu ska jag till att bygga några större batteripack till ett elfordon så nu måste den lagas.

Jag trodde att windowsdrivrutinerna gått sönder och provade ett antal olika sådana, misstänkte jordslingor och provade en annan dator men icke - exakt samma fel.

Nu har jag plockat isär laddaren och med oscilloskop mätt upp periodtiden på LVTTL-sidan till 8.0ms, dvs. 125000bps.

Det sitter en 24MHz kristall för att klocka mikrocontrollern (tror det är nån slags Atmel, typbeteckningen är bortfilad men enligt internet så kör imax b6 nån atmel32) så det förklarar ju en baudrate på 125000bps och det kanske inte är så noga när det ändå ska transporteras i USB-paket till PC:n? Men utöver denna ickestandard baudrate så tas alltså inget vettigt emot på PC-sidan (USB-sidan).

Om jag försöker dekoda LVTTL-serieportssignalen med Salae Logic (async decode autobaud) så ser det hyggligt rätt ut.

Jag har ingen USB-analysator men det lutar nog åt att det är CP2102an som inte beter sig som den ska.

Ska jag försöka felsöka CP2102an eller ska jag helt sonika ta bort den och köra med extern TTL-adapter?

Briljanta förslag och glada tillrop mottages med största tacksamhet.BildBildBild

Sent from my SM-N910F using Tapatalk