Bygga värmeskåp, söker kompononter

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Watoosh
Inlägg: 6
Blev medlem: 25 augusti 2018, 09:58:12

Bygga värmeskåp, söker kompononter

Inlägg av Watoosh »

Hej! Som rubriken lyder så skall jag bygga ett värmeskåp, i detta fall utgår jag från ett föredetta kylskåp.
Skåpet är cirka 120x50x30cm HxBxD invändigt. Det finns två befintliga fläktar längst upp i skåpet som är riktade nedåt, dessa kommer återvanvändas för cirkulation.
Nu till kärnfrågan, jag behöver kunna styra temperaturen mycket exakt, det kommer att stå på 60 grader Celsius ungefär 80% av tiden och resterande 20% på mellan 35 och 40 grader Celsius.
En PID-termostat borde kunna göra jobbet misstänker jag?
Sen behövs någon form av värmeelement, jag har kikat på olika värmemattor men jag vet inte om detta är rätt lösning, i ärlighetens namn är jag mycket dåligt insatt i ämnet och vet helt enkelt inte hur mycket effekt jag behöver på elementet för att kunna ha en stabil, exakt temperatur.

Min budget för PID + värmeelement är c:a 2-2500:-

MVH Elias
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26147
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Bygga värmeskåp, söker kompononter

Inlägg av Icecap »

Välkommen till forumet.

EDIT: Vill ändra mitt svar lite:
Du använder några farliga ord: "mycket exakt". Detta krav MÅSTE du specificera innan allt spårar ut. Vi kan hjälpa dig rimligt enkelt men utan att veta exakt vad "mycket exakt" betyder kommer du att få en övervakning som får styrningen till en atomreaktor att vara hopplös gammaldags och enkel. Menar du ±5°C, ±1°C, ±0,1°C eller ±0,01°C?
Slut på EDIT.

Med rimliga krav kan en PID-termostat fixa biffen - men din beskrivning ger mig lite problem:
"Jag behöver kunna styra temperaturen mycket exakt"

Detta innebär att sensorn ska sitta det helt rätta ställe och att du "inte kan" öppna skåpet utan att det påverkar temperaturen kraftigt.

Jag hade tagit värmeelement till el-skåp (ej PTC-typen) och styrt dom med ett SSR (Solid State Relay, halvledarrelä). Då blir det hela med off-the-shelf enheter som enkelt kan bytas.
Senast redigerad av Icecap 25 augusti 2018, 17:00:01, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Bygga värmeskåp, söker kompononter

Inlägg av prototypen »

Bara en reflektion, för länge sedan skulle jag göra en klocka och bad om tips på EXAKT tid och blev föreslagen en atomklocka eller synk till Brausweig med kompensation för avståndet när jag behövde att klockan visade rätt på minuten.

Sedan dess skriver jag aldrig exakt. Exakt innehåller ett oändligt antal decimaler.

Är det panik om det blir 59 grader i skåpet?

Protte
GFEF
Inlägg: 2371
Blev medlem: 4 december 2004, 18:44:04

Re: Bygga värmeskåp, söker kompononter

Inlägg av GFEF »

Icecap
>Detta innebär att sensorn ska sitta det helt rätta ställe

Något ställe som alltid ger rätta finns ej..........

Ett sätt är flera givare som ger ger ett medelvärde någotsånär rätt.

En analog lösning med standard komponenter är PT100 motståndsgivare.
PT100 motståndsgivare används för temperatur mellan värden för fixpunkter temperatur .

https://pentronic.se/start/temperaturgi ... ering.aspx

Två likadan motstånd i serie = dubbla motstånds värde.
Två likadan motstånd parallellt = halva motstånds värde.

Så 4 likadan motståndsgivare 2 i serie parallellt med 2 i serie ger samma värde som en motståndsgivare.

PID-regulatore för temperatur med ingång PT100 motståndsgivare och utgång SSR (Solid State Relay, halvledarrelä) är allt standar varor .
I alla noggrannhets klasser och pris....
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26147
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Bygga värmeskåp, söker kompononter

Inlägg av Icecap »

GFEF: jeps - det är ju problemet.

Minns då jag var på möte med en lastbilstillverkare på östkusten om att bygga en mätning av hastigheterna på provbanan.
Vi kom till noggrannheten och jag fick som svar "inom ±2 km/t - men helst inom 1 km/t" - och det svar ställde mig lite.
Jag förklarade då att jag ville veta om det skulle vara 1 eller 2 decimaler, den 3'dje kunde jag kanske trolla fram men bara med lite besvär.

Men ±1 km/t skulle vara otroligt enkelt.

I detta projekt kan "mycket exakt" vara allt från 0,01°C noggrannhet upp till ±1°C.
Sedan ska sensorerna kalibreras om vi pratar om noggrannhet som är värd namnet - och då börjar det rulla iväg i kostnad och besvär.
Watoosh
Inlägg: 6
Blev medlem: 25 augusti 2018, 09:58:12

Re: Bygga värmeskåp, söker kompononter

Inlägg av Watoosh »

Man kan säga att jag insåg att jag formulerade mig lite klumpigt, "mycket exakt" i det här fallet betyder en feltolerans på +-1°C! Ber om ursäkt, jag har jobbat alldeles för mycket med människor som inte följer mallen om man inte väser, med sammanbitna tänder, att det måste vara mycket exakt :P

Jag bör bog också passa på att nämna att jag är något av en rookie inom elektronik överlag, jobbar som kock till vardags. Så jag skulle verkligen uppskatta t.ex länkar till komponenter!
ojkroken
Inlägg: 183
Blev medlem: 3 april 2006, 20:46:01

Re: Bygga värmeskåp, söker kompononter

Inlägg av ojkroken »

hej. lite nyfiken men va ska skåpet användas till? . ja gjorde ett kläckskåp till bidrottningar med en hysteres på 0.2 grader så att få nogrannhet går men är svårt
Watoosh
Inlägg: 6
Blev medlem: 25 augusti 2018, 09:58:12

Re: Bygga värmeskåp, söker kompononter

Inlägg av Watoosh »

Det skall användas för koji-fermentering, så som shoyu och garum!
ojkroken
Inlägg: 183
Blev medlem: 3 april 2006, 20:46:01

Re: Bygga värmeskåp, söker kompononter

Inlägg av ojkroken »

Hur känsligt ska de vara systemet då ? är ju som de skrivs innan att om man öppnar dörren så tappar det värme fort . och var vill du ha hysteresen? det är ju lite beroende på hurdan värmekälla du vill ha . om den ska vara snabb eller långsam i justeringen?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26147
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Bygga värmeskåp, söker kompononter

Inlägg av Icecap »

Som komponenter finns det:
* Värmeelement (Ahlsell har dom) som används till att hålla t.ex. el-skåp varma. Finns i olika effekter, jag skulle föreslå runt 50W-100W per styck. Se till att de INTE är med PTC-effekt. De finns till DIN-skena för enkel montage.

* Sedan kommer styrningen. JAG hade tagit en µC (mikroprocessor) och DS18B20 som sensor och styrd en SSR till att drifta värmeelementen med långsam PWM via en PID-reglering - men sedan programmerar jag sånt i sömnen. Fördelen jag ser är att man då kan styra om temperaturen ska köra efter schema (håll 30°C i x minuter, ök till 60°C med 10°C/timmen, håll 60°C i y minuter osv.)

Conrad (bland andra) säljer en termostat med PWM-utgång efter vad jag minns, Plug-&-Play nästan.
Jag är säker på att du kan köpa liknande hos t.ex. Ahlsell - men det blir nog inte det billigaste.
Elman
Inlägg: 283
Blev medlem: 21 januari 2017, 12:41:55

Re: Bygga värmeskåp, söker kompononter

Inlägg av Elman »

För själva uppvärmningen skulle jag tagit en färdig frostvakt på 200w kostnad under 159pix på byggmax kapslad lagom effekt. Det inbyggda termostatet bryter vid 35 enligt spec men. I värsta fall får man koppla ur det istället för vrida det i botten överhettning skyddet borde vara högre..
/P
Watoosh
Inlägg: 6
Blev medlem: 25 augusti 2018, 09:58:12

Re: Bygga värmeskåp, söker kompononter

Inlägg av Watoosh »

Att värmen sjunker när skåpet öppnas är som sagt något jag får räkna med och är inget stort problem, säg att temperaturen droppar till runt 30 grader när jag öppnar och ställer in krus med ferment, då är det acceptabelt med cirka 10 minuter att uppnå 60 grader igen.

Hysteres kan vara +-1°C
GFEF
Inlägg: 2371
Blev medlem: 4 december 2004, 18:44:04

Re: Bygga värmeskåp, söker kompononter

Inlägg av GFEF »

Watoosh

>användas för koji-fermentering

Inte ett projekt för att bygga elektronik i första hand utan ett system för ett speciellt ändamål.

Då är standardprodukter absolut rätta vägen.

PID-regulatorer för temperatur är det vedertagen för detta.

Att ställa P, I och D parametrar är inte lättast men dyrare PID-regulatorre kan automatisk optimering av dessa.
Troligen värt pengarna.

En sökning Ebay EU ger många resultat men något urval för automatisk optimering PID parametrar vekar svårare.

https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R ... 100+sensor

Att köpa värmeelement utan för EU är ingen bra ide.
Är krav på överhettnings skydd med manuellt återställning.

Kom ihåg vid uppstart kommer temperaturen att överskrida börvärdet ( inställda värdet).
Låt alltid temperaturen stabilisera sig innan något ställ i värmeskåp.
Användarvisningsbild
konig7070
Inlägg: 888
Blev medlem: 2 augusti 2008, 11:51:14
Ort: Uddevalla

Re: Bygga värmeskåp, söker kompononter

Inlägg av konig7070 »

ITC-100 PID-regulatorn som finns på Ebay har auto-tune för P,I och D-värdena.
Manualen finns här, http://pmod79883.pic31.websiteonline.cn ... ual_V1.pdf
Watoosh
Inlägg: 6
Blev medlem: 25 augusti 2018, 09:58:12

Re: Bygga värmeskåp, söker kompononter

Inlägg av Watoosh »

Jag plöjde igenom Conrad och hittade denna https://www.conrad.se/p/termostat-pid-e ... st-1083006
Samt denna sensor https://www.conrad.se/p/temperatursenso ... -mm-198365

Om jag förstått rätt så är detta en bra styrning?
Då är frågan vilket värmeelement som är lämpligt, hittade flertalet olika skåpvärmare men de flesta har inbyggd termostat, kan man koppla förbi den?

[EDIT]
Hittade denna värmare https://www.conrad.se/p/skapvaermare-lm ... br-1095941 men den har en inbyggd termostat som enligt databladet bryter vid 68°C vilket inte skall vara något problem, frågan är dock om jag kan koppla förbi den? Och hur vet jag om det är av PTC-typ eller inte?
Skriv svar