Gorenje köksfläkt helt död!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Peter Kappel
Inlägg: 5
Blev medlem: 1 juni 2018, 11:15:01

Gorenje köksfläkt helt död!

Inlägg av Peter Kappel »

Hej, behöver er hjälp, har haft nollsläpp i elskåpet till huset och efter det så fungerar bla. inte köksfläkten längre, har bytt Varistorn som brunnit helt den va typ förkolnad. Displayen är helt svart och ingenting fungerar, har mätt kondingarna och ingen spänning på VAC, vad mer kan jag mäta?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Bo.Siltberg
Inlägg: 358
Blev medlem: 30 juli 2018, 06:46:13

Re: Gorenje köksfläkt helt död!

Inlägg av Bo.Siltberg »

Spänningen över de två elektrolytkondensatorerna ska du mäta på DCV-området. Någon växelspänning (AC) ska du inte kunna mäta upp.
Däremot kan du mäta AC före och efter transformatorn.
Efter transformatorn finns en likriktarbrygga som man kan misstänka gått sönder, AC på ingången och DC på utgången.
Sedan finns en spänningsregulator eller något liknande mellan kondensatorerna som kan ha gått sönder.

Sedan kan man undra varför varistorn sitter före säkringen på kortet. Borde den inte fylla en bättre funktion efter säkringen? Den är visserligen till för att ta bort temporära överspänningar från åska utan att man ska behöva byta nån säkring.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6924
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Gorenje köksfläkt helt död!

Inlägg av Marta »

Är där förbindelse i trafons primär? Det kan finnas en inbakad termosäkring som har löst, såväl som en avbrunnen lindning.
Peter Kappel
Inlägg: 5
Blev medlem: 1 juni 2018, 11:15:01

Re: Gorenje köksfläkt helt död!

Inlägg av Peter Kappel »

Bo.Siltberg skrev:Spänningen över de två elektrolytkondensatorerna ska du mäta på DCV-området. Någon växelspänning (AC) ska du inte kunna mäta upp.
Däremot kan du mäta AC före och efter transformatorn.
Efter transformatorn finns en likriktarbrygga som man kan misstänka gått sönder, AC på ingången och DC på utgången.
Sedan finns en spänningsregulator eller något liknande mellan kondensatorerna som kan ha gått sönder.

Sedan kan man undra varför varistorn sitter före säkringen på kortet. Borde den inte fylla en bättre funktion efter säkringen? Den är visserligen till för att ta bort temporära överspänningar från åska utan att man ska behöva byta nån säkring.
Okej tack då ska jag mäta DCV. Hade 230V in på transformatorn men inget ut, lödde loss trafon och ett ben hade lossnat, har nu fixat det och har 15V AC ut innan likriktaren, efter likriktaren har jag 5V DC. Det funkar dock fortfarande inte, ska mäta upp späningsregulatorn och se om det är den det är fel på.
Peter Kappel
Inlägg: 5
Blev medlem: 1 juni 2018, 11:15:01

Re: Gorenje köksfläkt helt död!

Inlägg av Peter Kappel »

Invaliden skrev:Är där förbindelse i trafons primär? Det kan finnas en inbakad termosäkring som har löst, såväl som en avbrunnen lindning.
Ja det är 230V på sekundär sidan, men ett ben hade gått av så jag har fixat det, och som du säger så sitter det en termosäkring där också, den verkar hel eftersom trafon nu levererar 15V AC.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6924
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Gorenje köksfläkt helt död!

Inlägg av Marta »

Mäter Du verkligen 5V _före_ regulatorn? Om det är så, byt likriktaren. Utan reläer dragna eller display tänd bör där vara 20V och lite till. Finns denna spänning samt 5V efter regulatorn och det änd inte funkar: Tja, då är det sannolikt dessvärre Game Over...
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5780
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Gorenje köksfläkt helt död!

Inlägg av rvl »

15 V AC... testa att det är nåt som går att belasta, innan du friskförklarar transformatorn. AC kopplas lätt kapacitivt, så att det blir många Volt över multimeterns flerMegaOhmiga ingång.
Peter Kappel
Inlägg: 5
Blev medlem: 1 juni 2018, 11:15:01

Re: Gorenje köksfläkt helt död!

Inlägg av Peter Kappel »

Har nu fått i gång kortet så pass att displayen tändes upp och fläkten gick igång fast den inte va påslagen, har lött om alla stift på reläerna men det verkar vara mer som är knas, lägger inte mer tid och pengar på detta kortet nu. Köper ett nytt för nu vet jag att övriga komponenter är hela såsom display, lampor och fläktmotor.
Tackar så hemskt mycket för den hjälpt jag av er som kommenterat inlägget :) .
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6924
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Gorenje köksfläkt helt död!

Inlägg av Marta »

Reagerar displayen som den skall vid knapptryck, men inte reläerna, så mät om styrspänningarna till reläerna mellan den fyrkantiga kretsen och den avlånga reagerar. Om de gör det så är det troligen den avlånga ULN-någonting som är sönder. Den är en billig standardkomponent.
Peter Kappel
Inlägg: 5
Blev medlem: 1 juni 2018, 11:15:01

Re: Gorenje köksfläkt helt död!

Inlägg av Peter Kappel »

Invaliden skrev:Reagerar displayen som den skall vid knapptryck, men inte reläerna, så mät om styrspänningarna till reläerna mellan den fyrkantiga kretsen och den avlånga reagerar. Om de gör det så är det troligen den avlånga ULN-någonting som är sönder. Den är en billig standardkomponent.
Första gången reagerade den men inte som den ska, fläkten gick fast den inte va igångsatt och tröck jag på lampknappen så smattrade det i reläerna, dom olika fläkthastigheterna fungerade inte heller.

Nu lyser bara displayen och reagerar inte på några tryckningar.

Har mätt på inkommande till reläerna och där visar det 16V DC.

Det är dom kretsarna du menar som jag gjort en rektangel runt?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar