partikelfilter eller gasfilter vid lödning

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor
Inlägg: 1976
Blev medlem: 24 oktober 2013, 20:36:07
Ort: Småland - lite utanför Gränna

Re: partikelfilter eller gasfilter vid lödning

Inlägg av GastonDeVille »

Det är ju du själv som känner om luften blir dålig. Det är ingen annan som ska tala om för dig. Alla är olika. Själv mår jag dåligt av just rök och avgaser .. lösningsmedel och liknande. En del verkar tåla vadsomhelst. Idén med köksfläkt med kolfilter låter bra. En andningsmask hjälper knappast mot gaser, om du inte har en riktig gasmask då :roll: inte så smidigt.
:EDIT: med tanke på att du har ett dåligt ventilerat rum
Findecanor
Inlägg: 982
Blev medlem: 2 juli 2010, 23:04:07

Re: partikelfilter eller gasfilter vid lödning

Inlägg av Findecanor »

Frågan är inte vad man känner av. Frågan är vad som kan ge skador på sikt.

Sen, svaret "Du bestämmer själv" är fullständigt meningslöst. Varje gång någon säger så vill jag bara slå personen på käften.
Man postar på forum för att få mer information, bättre underlag för att kunna göra bättre, mer informerade beslut, inte för att få spydiga kommentarer.
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor
Inlägg: 1976
Blev medlem: 24 oktober 2013, 20:36:07
Ort: Småland - lite utanför Gränna

Re: partikelfilter eller gasfilter vid lödning

Inlägg av GastonDeVille »

Findecanor skrev:Frågan är inte vad man känner av. Frågan är vad som kan ge skador på sikt.

Sen, svaret "Du bestämmer själv" är fullständigt meningslöst. Varje gång någon säger så vill jag bara slå personen på käften.
Man postar på forum för att få mer information, bättre underlag för att kunna göra bättre, mer informerade beslut, inte för att få spydiga kommentarer.
Var jag spydig?
Det var inte meningen iallafall.
Se är det ju så att en person faktiskt bestämmer själv. Vad är problemet med det? "Slå på käften" låter lite överilat.
Senast redigerad av GastonDeVille 7 september 2018, 00:12:33, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6975
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: partikelfilter eller gasfilter vid lödning

Inlägg av Teknikern »

Vad man tål och inte tål är högst individuellt, jag tål det mesta och reagerar inte för mycket alls och lödrök känns ju knappt. Dra igång en surdiesel en kall vintermorgon på en liten gårdsplan, DÅ kan man snacka rök och hälsovådligt, vilket är vardagsmat på landet.

Sen så förringar jag inte människors oro för saker eller människors känslighet, det är som sagt högst individuellt.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45175
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: partikelfilter eller gasfilter vid lödning

Inlägg av TomasL »

Sitter man och löder 8 timmar per dag, 5 dagar i veckan, så behöver man någon form av utsug.
Hobbylödning, löjligt, är man besvärad, ta en bordsfläkt från CO.
Skriv svar